• چهارشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403031610243
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی مطرح کرد

محدودیت‌های منابع آبی و ضرورت احداث و توسعه گلخانه‌ها در خوشاب

محدودیت‌های منابع آبی و ضرورت احداث و توسعه گلخانه‌ها در خوشاب

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب گفت: با توجه به محدودیت‌های منابع آبی شهرستان، احداث و توسعه گلخانه‌ها باید با سرعت بیشتری گسترش یابد.

ابراهیم رودسرابی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: شهرستان خوشاب دارای ۳۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی، ۲۲۷ حلقه چاه عمیق و ۲۷۶ رشته قنات و دو رودخانه دائمی است.

وی با بیان اینکه در مجموع ۵۰۵  چاه عمیق، رشته قنات و رودخانه دائمی منبع تامین کننده آب کشاورزی شهرستان است، افزود: پسته، انگور دیم، زعفران، زیره، خربزه، هندوانه و ... نیز از عمده محصولات مهم و مزیت‌دار شهرستان هستند.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب با اشاره به اینکه شهرستان در این محصولات توانسته رتبه اول تا سوم استان را به خود اختصاص بدهد، به اقدامات مهمی که طی یک سال اخیر در بخش کشاورزی منطقه انجام شده است اشاره کرد و گفت: بهره‌برداری و مرمت ۲۸ رشته قنات، احداث استخر ذخیره آب کشاورزی و طرح‌های انتقال آب در شهرستان با مبلغ ۵ میلیارد تومان به صورت بلاعوض از مهمترین اقدامات بوده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در راستای ایجاد باغات انگور مدرن با پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار بلاعوض ۲۰۰ هکتار باغ انگور به صورت داربستی ایجاد شد.

رودسرابی افزود: همچنین در راستای سرعت‌بخشی خدمات‌دهی به بهره‌برداران و کشاورزان سه مرکز خدمات غیر دولتی در شهرستان به بهره‌برداری رسید، در راستای استفاده از دانش نوین هم در بخش کشاورزی نیز ۶ هزار ۴۰۰ نفر روز آموزش و بازدید برای بهره‌برداران برگزار شد.

وی از پرداخت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون شهرستان به بهره‌برداران خبر داد و گفت: تکمیل و بهره‌برداری کارخانه خوراک دام شهرستان، راه‌اندازی و احداث واحدهای جدید پسته در شهرستان با توجه به ظرفیت موجود در منطقه و بهره‌برداری از چندین طرح در حوزه کشاورزی و دامپروری از جمله چند گلخانه، پرورش قارچ و واحدهای دام و طیور از مهمترین برنامه‌های سال جاری در بخش کشاورزی شهرستان خوشاب خواهد بود.

وی افزود: امیدواریم با مجموعه اقداماتی که در شهرستان انجام می‌دهیم بتوانیم بخشی از مشکلات و مسائل حوزه کشاورزی شهرستان را مرتفع کنیم و رونق را در بخش کشاورزی شهرستان رقم بزنیم.

رودسرابی با اشاره به تولید هزاران تن انواع محصول کشاورزی و دامی ازجمله پسته، تخمه هندوانه آجیلی، انگور، زیره، زعفران و سایر محصولات کشاورزی در شهرستان افزود: ایجاد، توسعه و تکمیل واحدهای فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی باعث رونق اقتصادی در بخش کشاورزی شهرستان خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب ادامه داد: راه‌اندازی واحدهای گلخانه‌ای در راستای استفاده بهینه از آب، تولید محصولات کشاورزی با کیفیت و استفاده مناسب از انرژی و کاهش هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت محصولات از دیگر اقدامات است.

وی با بیان اینکه برنامه توسعه گلخانه‌ها در سال‌های آتی، همچنان از اولویت کاری واحد باغبانی شهرستان است، خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت‌های منابع آبی، احداث و توسعه گلخانه‌ها باید با سرعت بیشتری گسترش یافته و توسعه کشت محصولاتی چون سبزی و صیفی به دلیل صرفه اقتصادی و بازار فروش در اولویت قرار گیرد.

شهرستان خوشاب با ۳۶ هزار هکتار کشتزار و باغ، ۲۲۷ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، ۲۷۶ رشته قنات و ۲ رودخانه دائمی، یکی از قطب‌های کشاورزی غرب خراسان رضوی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha