• چهارشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403031610493
  • خبرنگار : 50455

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان :

تشکیل کمیته طبیعت گردی در قم/ضوابط برداشت از تالاب‌ها رسماً ابلاغ خواهد شد

تشکیل کمیته طبیعت گردی در قم/ضوابط برداشت از تالاب‌ها رسماً ابلاغ خواهد شد

ایسنا/قم مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم، اظهار کرد: در دور دوم سفر ریاست جمهوری موظف شدیم که ضوابط برداشت نمک از بسترهای خشک تالاب‌های ایران را تنظیم کنیم این کار انجام شده است و ان‌شاءلله به زودی ضوابط برداشت از تالاب‌ها به طور رسمی ابلاغ خواهد شد.

محمدحسین بازگیر در نشست خبری هفته محیط زیست که امروز ۱۶ خرداد با حضور اصحاب رسانه در نگارخانه فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: عرصه محیط زیست ظرفیت بسیار بزرگی برای مردمی سازی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم ادامه داد: استان قم ظرفیت‌های محیط زیستی شناخته شده‌ای دارد اما همچنان باید ظرفیت‌های پنهان محیط زیست استان را آشکار کنیم.

بازگیر با اشاره به مسیر تاریخی و طبیعی مهاجرت پرندگان مهاجر از سیبری تا نیل، اظهار کرد: هر ساله ۱۵ میلیون پرنده از کشور ما در محور مهاجرتی سیبری تا نیل عبور می‌کنند که از این‌ بین حدود ۲ میلیون پرنده در تالاب‌های کشور فرود می‌آیند این در حالی است که آبگیرها و دریاچه‌های فلات مرکزی ایران آسیب جدی دیده و بسیاری از تالاب‌ها خشک شده است.

وی با بیان اینکه سالانه شاهد فرود ۸۰ هزار پرنده مهاجر در تالاب مره هستیم، افزود: ۱۸۰ گونه از پرندگان مهاجر در این تالاب ثبت شده است.

بازگیر گفت: دریاچه نمک، تالاب غدیر اسب، حوض سلطان می‌تواند مقصد گردشگری طبیعی باشد؛ در تمام سطح کشور عرصه‌های کویری، سبزه زار، رودخانه و پهنه‌های آبی، جنگل و مرتع می‌بینیم اما گردشگری طبیعی را نباید از یک آینه نمکی دریغ کنیم.

وی با اشاره به شعار هفته محیط زیست تحت عنوان "سهم من در تداوم حیات" عنوان کرد: نابسامانی مدیریت پسماند و پسماند سوزی، سبک زندگی پر مصرف منابع آبی و انرژی از جمله تهدیدهای موجود در راستای حفظ محیط زیست است.

بازگیر یادآور شد: هفته محیط زیست از حدود ۵۰ سال پیش نامگذاری شده است و بنا بر این است که در این روز بر شناسایی ظرفیت‌های زیست محیطی و مسئولیت‌های فراموش شده در قبال محیط زیست مروری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در خصوص محیط زیست در سطح کلان کشور اطلاع رسانی‌ها و فرهنگ سازی کافی نبوده است، اضافه کرد: در آموزش‌های رسمی و غیر رسمی در حوزه محیط زیست دچار ضعف هستیم این کار تخصصی نیازمند ابزار و نیروی تخصصی است؛ لذا باید مباحث محیط زیست در عرصه آموزش‌های رسمی کشور  نهادینه شود.

بازگیر یادآور شد: دریاچه نمک بر اساس ماده ۱۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست کشور، تالاب‌ها از مناطقی است که کلیه اختیارات قانونی به سازمان حفاظت محیط زیست واگذار شده‌است؛ لذا بر اساس اسناد قانونی برای تالاب‌ها باید برنامه جامع مدیریت دیده شود و همه دستگاه‌ها در این حوزه کنار هم هستند.

وی ادامه داد: در همین راستا از سال گذشته پروژه‌های اولویت دار برای دریاچه نمک شناسایی شده و در ستاد ملی تالاب‌ها به تصویب رسیده و لذا برنامه جامعی داریم؛ همچنین برای نظارت بر اجرای دقیق این‌ مصوبات کارگروه تخصصی به ریاست استاندار قم تشکیل شده است و به زودی اولین جلسه آن برگزار خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم تصریح کرد: در دهه ۸۰ پروانه یک بهره برداری از دریاچه نمک برای برداشت نمک خشک از بسترهای خشک صادر شده است؛ لذا برداشت شورابه و برداشت از اعماق مورد تایید ما نخواهد بود.

بازگیر تاکید کرد: در دور دوم سفر ریاست جمهوری موظف شدیم که ضوابط برداشت نمک از بسترهای خشک تالاب‌های ایران را تنظیم کنیم این کار انجام شده است و ان‌شاءلله به زودی ضوابط برداشت از تالاب‌ها به طور رسمی ابلاغ خواهد شد.

وی در پایان گفت: کمیته طبیعت گردی استان به زودی شکل خواهد گرفت در این کمیته و براساس آیین نامه طبیعت گردی از همه‌ی ظرفیت‌های محیط زیستی برای جذب گردشگر استفاده خواهد شد.

تشکیل کمیته طبیعت گردی در قم/ضوابط برداشت از تالاب‌های رسماً ابلاغ خواهد شد

به گزارش ایسنا، در حاشیه این نشست نمایشگاه عکس «بهشت پرندگان» با موضوع تنوع زیستی تالاب مره قم به مناسبت هفته محیط زیست در نگارخانه فرهنگ قم افتتاح شد.

در این نمایشگاه که به مدت یک هفته پذیرای علاقمندان خواهد بود، ۹۲ قطعه عکس از دو نفر از عکاسان طبیعت موسی مزینانیان و سعید نصرتی به نمایش درآمده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha