• شنبه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403031912038
  • خبرنگار : 50636

روایتی متفاوت از مقابله با خشکسالی در نمایش «حسنی و دیو اپوش»

روایتی متفاوت از مقابله با خشکسالی در نمایش «حسنی و دیو اپوش»

ایسنا/گیلان نمایش حسنی و دیو اپوش، برگرفته از قصه‌های کهن ایرانی و با هدف استفاده بهینه در مصرف آب، عصر امروز ۱۹خرداد به مدت یک هفته با اجرای کودکان در سالن رحمدل به روی صحنه می‌رود.

امروز شنبه ۱۹ خرداد ماه به مدت یک هفته  میزبان نمایش متفاوتی هستیم که بازیگرانش، کودکان و نوجوانانی هستند و قرار است به مقابله با خشکسالی بروند. کودکانی که یادآور می‌شوند سرزمین ایران همواره در بستر کم آبی بوده و باید از منابع آب به درستی استفاده کرد. نمایشی که برگرفته از اسطوره مقابله دیو خشکسالی (اپوش) با ایزد باران (تیشتر) است.

روایتی متفاوت از مقابله با خشکسالی در نمایش «حسنی و دیو اپوش»

نمایش حسنی و دیو اپوش، توسط «مرسده پیشه ور» نویسندگی و کارگردانی شده و «دل‌آرام جباری» تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد. بازیگران این نمایش جذاب نیز؛ دانیال قاسم پور، آوا یکرنگ، دنیا قاسم پور،گندم صمدی نیا، شکیبا خبازمنش، فراز خبازمنش هستند.

روایتی متفاوت از مقابله با خشکسالی در نمایش «حسنی و دیو اپوش»

دل آرام جباری که پیش از این دو نمایش دیگر را تهیه کنندگی کرده است، می‌گوید: سرزمین ایران همواره با خشکسالی درگیر بوده و در چند سال اخیر با تغییرات شدید اقلیمی روبرو هستیم. به نحوی که شاهد بودیم در پاییز و زمستان گذشته حتی گیلان که سرزمین پربارانی است، با کاهش باران روبرو بود و زمستان بسیار گرمی را تجربه کردیم.

 جباری که فعالیت‌های متنوعی در زمینه ارتقاء فرهنگی کودکان و نوجوانان داشته است، می‌گوید: در متون کهن ایران، ایزد تیشتر طی سه مرحله با دیو اپوش مبارزه می‌کند. اپوش هر سه بار به شکل اسبی سیاه و زشت نمایان می‌شود. در دو مرحله نخست، تیشتر شکست می‌خورد و در نهایت پیروز می‌گردد. این مبارزه از نظر علم نجوم در زمانی رخ می‌دهد که ستاره تیر (همان تیشتر) در اوج صور فلکی و نوردهی است و صورت فلکی قلب‌العقرب (اپوش) درست برابر با تیرماه و یا همان روزهای بسیار گرم و کم باران ایران است. در سومین ماه پیروزی تیشتر با اپوش، شاهد پیروزی تیشتر هستیم که مقارن با روزهای پایانی شهریور و درست آغاز بارندگی‌ها در پهنه خشک ایران است.

وی ادامه می‌دهد: در معنی لغوی «اپوش» خشک کنندگی نهفته است و در اصطلاح اساطیر، دیوی است که اجازه نمی‌دهد ابرهای باران‌زا ببارد. ایزد تیشتر در مقابل اپوش قرار دارد و کارش مقابله با خشکسالی است و نوید می‌دهد که در پایان این نبرد باران خواهد بارید.

روایتی متفاوت از مقابله با خشکسالی در نمایش «حسنی و دیو اپوش»

تهیه‌کننده نمایش حسنی و دیو اپوش اضافه می‌کند: پیش از این نمایش‌های ماهی سیاه کوچولو اقتباس گرفته از قصه معروف صمد بهرنگی، نارنجی گربه آزاد برگرفته از کتاب ناصر یوسفی ، از همین گروه به صورت نمایش اجرا شده بود و حسن کچل و دیو اپوش سومین کار و برگرفته از افسانه مبارزه با دیو خشکسالی است. تمام گروه‌های سنی می‌توانند با دیدن این نمایش لذت ببرند. با این حال این نمایش با هدف آموزش به گروه سنی کودک و نوجوان آماده شده است تا کودکان ما یاد بگیرند در تنش‌های آبی چگونه  بهره‌وری درستی از این منبع حیات داشته باشند.

نویسنده و کارگردان این نمایش هم در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: انسان در هیچ عصری بی‌نیاز از داستان نبوده است و اگر متون فارسی در ادوار مختلف بررسی شود، می‌بینیم در لایه پنهان این داستان‌ها، پندآموزی، عبرت انگیزی و شیوه‌های زندگی و تعاملات اجتماعی نهفته است.

مرسده پیشه ور، درباره نگارش و کارگردانی نمایش حسنی و دیو اپوش هم می‌گوید: هدف از این نمایش اولا اهمیت مسوله آب و توجه به تنش‌های آبی در کشور است  و ثانیا ترویج فرهنگ کتابخوانی  و مطالعه داستان‌های  متون فارسی است .

روایتی متفاوت از مقابله با خشکسالی در نمایش «حسنی و دیو اپوش»

وی، با اشاره به اینکه پیش از این دو نمایش دیگر از این گروه به روی صحنه رفته است، یادآور می‌شود: این بار به سراغ یکی از قصه‌های کهن ایرانی رفتیم که به نظرم برای شرایط فعلی یعنی گرمای شدید تابستان و کمبود آب مناسب است تا کودکان از همین سن سبک زندگی خود را اصلاح کرده و استفاده بهینه از منابع انرژی به ویژه آب را درک کنند.

مرسده پیشه‌ور درباره شخصیت‌های داستانی حسن کچل و دیو اپوش نیز گفت: در این نمایش از  شخصیت قصه‌های ایرانی یعنی حسن کچل در ساختار نمایشی استفاده شده و دیگر شخصیت‌ها یعنی آناهیتا یا همان فرشته آب و دیو اپوش یا دیو خشکسالی نمایشی جذاب را اجرا خواهند کرد.

والدین گرامی می توانند این نمایش جذاب را همراه با دلبندان خود  ببینند.

روایتی متفاوت از مقابله با خشکسالی در نمایش «حسنی و دیو اپوش»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha