• یکشنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: باشگاه دانشجویان
  • کد خبر: 1403032012955
  • خبرنگار : 71963

یادداشت

اروپاییان در دام خودساخته

اروپاییان در دام خودساخته

حمله به سیاستمداران در دانمارک نادر است؛ اما اتفاق اخیر نشان داد که دامنه خشونت و ترور به کپنهاگ نیز کشیده شده است. بدون شک در مواجه با این روند، دستگاه‌های رسانه ای، اطلاعاتی و دولتی کشورهای اروپایی تلاش خواهند کرد خود را قربانی ترور و خشونت جلوه دهند، این در حالیست که تشدید تب خشونت در غرب، منبعث از سیاستهای کلان و خطرناکی است که جریانهای قدرت در اروپا ایجاد کرده اند.

به گزارش ایسنا، برگزاری انتخابات پارلمانی اروپا، مولد خشونتها و حوادث تروریستی جدیدی در قاره سبز بوده که به نظر می رسد محدود به این دوران نیز نخواهد شد. یکی از بحرانهایی که در جریان تحولات اخیر در اروپا نمود یافته، مسئله تروریسم و خشونت است که نمادها و مصادیق آن را در کشورهای گوناگون این حوزه مشاهده می کنیم. بدون شک رویکرد دستگاههای امنیتی و دولتی غرب در تزریق ترور و خشونت به دیگر نقاط دنیا و خلق دو جریان تروریسم تکفیری و نژادپرستی رادیکال توسط آنها، در شکل گیری این پدیده و روند مهم ترین نقش را داشته و از این بابت، کشورهای اروپایی باید به جای دیگران، خود را سرزنش کنند.

در یکی از تازه ترین این موارد،پلیس دانمارک در بیانیه ای اعلام کرد که حادثه‌ای برای نخست وزیر این کشور  رخ داده و  یک مرد ۳۹ ساله در این رابطه دستگیر شده است. مقامات رسمی جزئیات بیشتری ارائه نکردند ولی ظاهرا خانم فردریکسن بر اثر این حمله آسیب جدی ندیده است.فردی که این سوء قصد ناموفق را صورت داد، یکی از اعضای تیم حفاظت نخست وزیر دانمارک بوده است.

انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا در حال حاضر در دانمارک و سایر اعضای این بلوک ۲۷ کشوری در جریان است و ساعات پایانی خود را طی می کند.

نخست وزیر دانمارک  از حزب سوسیال دموکرات در کنار کریستِل شالدِه‌موس نامزد اصلی این حزب برای شرکت در انتخابات پارلمان اروپا، در این روزها مشغول مبارزات انتخاباتی بوده‌اند. خشونت علیه سیاستمداران به موضوعی تازه در آستانه انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا تبدیل شده است.یکی از نامزدهای سوسیال دموکرات های چپ میانه آلمان در ماه مه و در حالی که مشغول مبارزه انتخاباتی برای کسب کرسی در پارلمان اروپا بود مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به شدت مجروح شد.در اسلواکی نیز کمپین‌های انتخاباتی تحت الشعاع سوءقصد به جان رابرت فیچو، نخست وزیر پوپولیست قرار گرفت که موجی از بهت و حیرت‌زدگی را به این کشور ۵ میلیون نفری وارد کرد و با واکنش‌هایی از سراسر اروپا مواجه شد.

حمله به سیاستمداران در دانمارک نادر است؛ اما اتفاق اخیر نشان داد که دامنه خشونت و ترور به کپنهاگ نیز کشیده شده است. بدون شک در مواجه با این روند، دستگاههای رسانه ای، اطلاعاتی و دولتی کشورهای اروپایی تلاش خواهند کرد خود را قربانی ترور و خشونت جلوه دهند، این در حالیست که تشدید تب خشونت در غرب، منبعث از سیاستهای کلان و خطرناکی است که جریانهای قدرت در اروپا ایجاد کرده اند. تزریق ترور و وحشت به نظام بین الملل، تبدیل به یک عملکرد مستمر و عادی در غرب شده و نمود بارز این مسئله را ما در جریان حمایت اروپاییان از نسل کشی صهیونیستها در غزه مشاهده می کنیم. برخی تحلیلگران و استراتژیستهای غربی تاکید دارند که عنان مدیریت جریان های افراطی و خشونت طلب از دست حامیان اروپایی و آمریکایی این جریانات خارج شده و تروریستهای بالقوه و بالفعل، تبدیل به پاشنه آشیل امنیتی غرب شده اند. بنابراین در فرامتن  بیانیه های صوری و تکراری مقامات ارشد اروپایی مانند مکرون و فن در لاین ، نقش اساسی و غیر قابل انکار آنها  در وقوع و استمرار چنین خشونتهایی را باید مورد رصد و تحلیل قرار داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha