• دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۰:۰۰
  • دسته‌بندی: باشگاه دانشجویان
  • کد خبر: 1403032013523
  • خبرنگار : 30189

بسته خبری شامگاه ۲۰ خرداد ایسنا؛

واکنش به مذاکرات غیررسمی با شورای نگهبان/ بدهی‌های تمام نشدنی دولت دوازدهم

واکنش به مذاکرات غیررسمی با شورای نگهبان/ بدهی‌های تمام نشدنی دولت دوازدهم

مذاکرات غیررسمی با اعضای شورای نگهبان، پرتاب سیزدهمین ماهواره ایرانی به فضا، افتتاح خانه صنایع‌دستی به نام شهید جمهور آیت‌الله رئیسی در شیراز، تسویه ۳۳۰ هزار میلیارد تومانی از بدهی دولت دوازدهم، تکذیب اظهارات منتسب به رادان درباره طرح نور۲، کشته شدن یک آمریکایی در حملات اسرائیل به النصیرات و قهرمانی کشتی فرنگی در تورنمت مجارستان از مهمترین اخبار ایسنا در شامگاه ۲۰ خرداد بود.

به گزارش ایسنا، شامگاه شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ خبرنگاران ایسنا به تهیه و تولید اخبار مختلفی در حوزه‌های گوناگون پرداختند که در ادامه مهمترین این اخبار را مرور می‌کنیم:

وزیر ارتباطات: در دولت سیزدهم معادل سه دولت قبل، ماهواره پرتاب شده است

سیاسی

محمد مخبر در جلسه عصر امروز یکشنبه هیئت دولت با اشاره به تلاش‌های اعضای دولت برای پیگیری بدون وقفه وظایف و ماموریت‌های محوله، بر ضرورت بهره‌برداری از طرح‌های تکمیل شده در دستور کار دولت تاکید و تصریح کرد: هیچ تعللی در گره‌گشایی از مردم جایز نیست.

سرپرست ریاست جمهوری در ادامه با تاکید بر اهمیت مسئله علوم و فناوری‌های نوین در آینده حکمرانی کشور از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی خواست با پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه، تداوم تقویت این توانمندی‌ها را همچنان در دستور کار داشته باشند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در جلسه هیات دولت با اشاره به برگزاری مراسم گرامیداشت رئیس جمهور شهید از سوی شرکت‌های بخش خصوصی حوزه فضایی و تجلیل از نقش شهید رئیسی درکسب دستاوردهای چشمگیر این بخش در سه سال گذشته، از رونمایی از یک ماهواره جدید آماده پرتاب خبر داد و افزود: در دولت سیزدهم ۱۲ ماهواره، معادل سه دولت قبل، پرتاب شده است که در تلاش هستیم سیزدهمین پرتاب نیز در همین دولت صورت پذیرد.

واکنش به مذاکرات غیررسمی با شورای نگهبان/ بدهی‌های تمام نشدنی دولت دوازدهم

ره‌پیک: تصمیم‌گیری درباره صلاحیت داوطلبان انتخابات صرفاً در شورای نگهبان انجام می‌شود

سیامک رهپیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان عصر یکشنبه (۲۰ خرداد ۱۴۰۳) در برنامه‌ای تلویزیونی در پاسخ به این پرسش که آیا در جایی خارج از جلسات رسمی شورای نگهبان درباره برخی از داوطلبان کاندیداتوری تصمیم گیری می‌شود؟ تصریح کرد: تصمیم گیری در هیچ جای دیگری بجز شورای نگهبان انجام نمی‌شود؛ در جای دیگر حوزه‌های کارشناس مستندات را آماده می‌کنند اما هیچکس اظهار نظری راجع به داوطلبان نمی‌کند و این اظهار نظر در هیچ مرحله‌ای به جز شورای نگهبان صورت نمی‌گیرد؛ پرونده این ۸۰ نفر تک تک مطرح شد و مورد رسیدگی قرار گرفت و برای تک تک این افراد آرای مخفی توزیع شده و رای گیری به صورت مخفیانه انجام شده است و بعد از اتمام رای گیری، طبق قاعده اگر کسی حداقل ۷ رای موافق داشته باشد صلاحیت او احراز شده است و اگر کسی حداقل این تعداد را نداشته باشد، صلاحیت او احراز نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که در جلسات شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات درباره چند نفر بحث به صورت جدی مطرح شده است؟ ابراز کرد: درباره تعداد زیادی و بیش از ۱۵ نفر بحث جدی مطرح شد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان درباره ساعات جلسات شوری نگهبان در روزهای اخیر گفت: در این ۵ روز در برخی از روزها جلسات در سه نوبت صبح، بعدازظهر و شب داشتیم و با توجه به اینکه غالب فقهای در قم ساکن هستند، این افراد چندین شب را در تهران ماندند.

رهپیک همچنین درباره پیش‌بینی قانون برای اعتراض داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به رد صلاحیت خود تاکید کرد: در انتخابات ریاست جمهوری اعتراض در این مرحله پیش‌بینی نشده است اما در مراحل بعدی اعم از تبلیغات و نحوه برگزاری مهلتی برای اعتراض پیش‌بینی شده است.

واکنش به مذاکرات غیررسمی با شورای نگهبان/ بدهی‌های تمام نشدنی دولت دوازدهم

خانه صنایع دستی شهید جمهور آیت‌الله رئیسی در شیراز افتتاح شد

فرهنگی هنری

همزمان با فرا رسیدن روز جهانی صنایع دستی، طی مراسمی خانه صنایع دستی شهید جمهور، آیت‌الله رئیسی در بافت تاریخی شیراز افتتاح شد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی امروز ۲۰ خردادماه در این مراسم گفت: افتتاح این خانه، یک اقدام موثر برای همگرایی بین بخشی و فرابخشی است و موجب رونق خانه‌های صنایع دستی می‌شود.

مریم جلالی با بیان اینکه خانه‌های تاریخی میراث فرهنگی محل مناسبی برای حضور گردشگران است، افزود: حسن این کار آن است که حیثیت و وجاهت خانه‌های تاریخی با صنایع دستی حفظ می‌شود و از طرفی نفس هنرمند بنای تاریخی را زنده نگه می‌دارد و می‌توان شاهد این بود که خانه‌های تاریخی، کارکردی غیرهویتی پیدا نمی‌کنند و در عین حال ارزش افزوده اقتصادی هم محقق می‌شود.

وی با تصریح اینکه ما مدیون حمایت‌های رئیس جمهور شهید هستیم، گفت: ابتکاری به خرج داده شد تا این خانه  صنایع دستی که عمارتی تاریخی و ارزشمند است، به نام این شهید نامگذاری شد و امید است همانگونه که ایشان خواهان رونق صنایع دستی بود، این خانه هم رونق بگیرد و پاتوق هنرمندان شود.

واکنش به مذاکرات غیررسمی با شورای نگهبان/ بدهی‌های تمام نشدنی دولت دوازدهم

تسویه ۳۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت قبل

اقتصادی

در دولت سیزدهم برنامه تسویه بدهی‌های دولتی و پرداخت مطالبات به جا مانده از دولت‌های قبلی به عنوان یک اولویت‌ در دستور کار قرار گرفت.

خواه و ناخواه هر دولتی میزانی از بدهی‌های دولت‌های قبل از خود را به ارث می‌برد و یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و دغدغه‌های هر دولت، تسویه بدهی‌های دولت‌های قبل از خود است. در این زمینه شاید شاهکار هر  دولت را در تسیوه بدهی دولت‌های قبلی در وهله نخست و به میراث گذاشتن بدهی کمتر برای دولت‌های بعدی یافت.

اخیرا رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن اشاره به پایدارسازی منابع بودجه‌ای، اعلام کرد: در دولت سیزدهم ۳۳۰ هزار میلیارد تومان (همت) صرف بازپرداخت اصل و سود اوراق مالی دولت قبل شد.

وی گفت: سهم خالص اوراق مالی در بودجه طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ به طور متوسط ۱۴ درصد و در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، ۵.۵ درصد بود و در دولت سیزدهم حدود ۳۳۰ هزار میلیارد تومان صرف بازپرداخت اصل و سود اوراق مالی دولت قبل شد و خالص تامین مالی از محل اوراق مالی صرفا ۴۲۲ هزار میلیارد تومان بود. بنابراین مطابق آمار فوق، پایدارسازی منابع بودجه و تسویه بدهی اوراق نشان از افزایش درآمد دارد.

سال گذشته سید احسان خاندوزی، وزیر امورز اقتصادی و دارایی در یک نشست خبری گفت:‌ ۵۳ همت (هزار میلیارد تومان) در نخستین سال دولت سیزدهم از سوی دولت قبل از بانک مرکزی استقراض شده بود که تمام آن در همان ابتدای دولت تسویه شد و در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۹۰ هزار میلیارد تومان مجموع استقراض‌های دولت قبل بازپرداخت شده است.

وی همچنین افزود: در مجموع بیش از ۵۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی‌های دولت قبل به همت دولت سیزدهم تسویه شد که حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان از این مبلغ بدهی‌هایی است که پیش از این در حوزه تامین اجتماعی و شرکت‌های ذیل وزارت نیرو از طریق تهاتر با سازمان مالیاتی یا انتشار اوراق توسط دولت سیزدهم بازپرداخت شده است.

واکنش به مذاکرات غیررسمی با شورای نگهبان/ بدهی‌های تمام نشدنی دولت دوازدهم

تکذیب اظهارات منتسب به رادان درباره طرح نور۲

اجتماعی

مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی کل کشور در اطلاعیه‌ای خبرِ منتشر شده در خصوص طرح نور ۲ و مصاحبه سردار رادان در فضای مجازی و سکوهای رسانه‌ای خارج از کشور را تکذیب کرد و فاقد صحت دانست. در این اطلاعیه آمده است:
«در پیِ انتشار خبر با موضوع مصاحبه سردار رادان در خصوص اجرای طرح نور۲ در سواحل؛ به اطلاع هموطنان می‌رساند که خبرِ  فوق جریان سازیِ رسانه‌ای از طرفِ شبکه‌های معاند بوده و فاقد صحتِ خبری و رسانه‌ای است.

فرمانده انتظامی کل کشور امروز و در تداومِ گسترش  دیپلماسی  انتظامی در دیدار با تسوکادا تاماکی، سفیر ژاپن در ایران بر توسعه و روابط دو جانبه و گسترش همکاری‌های پلیسی دو کشور ایران و ژاپن به ویژه در عرصه مبارزه با موادمخدر تاکید کرد.

لازم است شهروندان عزیز اخبار و رویدادهای پلیسی را صرفا از وبگاه خبرگزاری پلیس و رسانه‌های رسمی داخل کشور دنبال کنند.»

واکنش به مذاکرات غیررسمی با شورای نگهبان/ بدهی‌های تمام نشدنی دولت دوازدهم

گانتس و آیزنکوت از کابینه جنگ اسرائیل استعفا دادند

جهان

«بنی گانتس» عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی یکشنبه شب در یک نشست خبری ضمن اعلام استعفای خود، تأکید کرد نتانیاهو را مانع پیروزی در این جنگ می‌داند.

گانتس اعلام کرد: «ما از این کابینه خارج می‌شویم زیرا نتانیاهو مانع از پیشرفت ما به سوی دستیابی به پیروزی واقعی می‌شود.»

وی افزود: «من از نتانیاهو می خواهم که هر چه زودتر انتخابات برگزار کند و یک کمیته تحقیقات ملی تشکیل دهد.»

بنی‌گانس تصمیم خروج از کابینه را پیچیده و دردناک توصیف کرد و خواستار برگزاری انتخابات در پاییز آینده شد.

واکنش به مذاکرات غیررسمی با شورای نگهبان/ بدهی‌های تمام نشدنی دولت دوازدهم

القسام: اسرائیل در حمله به النصیرات یک آمریکایی را کشت

در پی حمله روز شنبه ارتش رژیم صهیونیستی به اردوگاه النصیرات برای آزاد کردن چهار اسیر اسرائیلی که منجر به شهادت ۲۱۰ نفر و مجروحیت بیش از ۴۰۰ نفر شد، شاخه نظامی حماس فاش کرد در این حملات سه اسیر که یکی از آن‌ها تبعه آمریکا بوده نیز کشته شده‌اند.

واکنش به مذاکرات غیررسمی با شورای نگهبان/ بدهی‌های تمام نشدنی دولت دوازدهم

کشتی فرنگی ایران قهرمان رقابت‌های بین‌المللی تورنمنت مجارستان شد

ورزشی 

رقابت های بین المللی کشتی فرنگی رنکینگ اتحادیه جهانی جام امره پولیاک و یانوس وارگا امروز روزهای ۱۹ و ۲۰ خردادماه در شهر بوداپست مجارستان برگزار شد و در پایان تیم منتخب کشتی فرنگی ایران با ۲ مدال طلا، ۲ مدال نقره و ۸ مدال برنز و کسب ۱۷۳ امتیاز بعنوان قهرمانی دست یافت.

برای تیم منتخب کشتی فرنگی ایران در این رقابت ها محمد هادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم و فردین هدایتی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به مدال طلا، پویا دادمرز در وزن ۵۵ کیلوگرم و مهدی محسن نژاد در وزن ۶۰ کیلوگرم به مدال نقره، امیررضا ده بزرگی در وزن ۶۰ کیلوگرم، میثم دلخانی در وزن ۶۳ کیلوگرم، محمدرضا گرایی در وزن ۶۷ کیلوگرم، سعید اسماعیلی در وزن ۶۷ کیلوگرم، دانیال سهرابی در وزن ۷۲ کیلوگرم، محمدرضا مختاری در وزن ۷۷ کیلوگرم، محمدحسین محمودی در وزن ۸۷ کیلوگرم و شایان حبیب زارع در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال برنز دست یافتند.

واکنش به مذاکرات غیررسمی با شورای نگهبان/ بدهی‌های تمام نشدنی دولت دوازدهم

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha