خودروی فنیشر (ماشین قیرپاش) دوباره با سروصدا از راه میرسد. هشدار کارگران به خودروهای عبوری و کمی بعد، قیر داغ از افشانههای فنیشر بر سطح خیابان میپاشد و ردی از سیاهی همراه با بخار به جا میگذارد و با گرمای هوای این روزها، تب زمین تشدید میشود.
کمی بعد، کامیونهای حمل آسفالت داغ از راه میرسند. آسفالتی که راه درازی را از کارخانه آسفالت شهرداری رشت واقع در جاده امامزاده هاشم تا شهرک مهر( مجموعه مسکونی مسکن مهر) طی کردهاند. این بار نوبت خودروی پخش آسفالت است تا آسفالت تخلیه شده را متناسب بریزد و کارگرانی که در این هوای تفتیده باید آسفالت را به سرعت پخش کنند. این بار قلتک بزرگی از راه میرسد تا آسفالت ریخته شده بر کف خیابان را استحکام بخشد.
شهروندانی که در شهرک مهر ساکن هستند، حتما از اسفندماه سال پیش خودروهای پخش آسفالت و کارگرانی را دیدهاند که در بسیاری از معابر اصلی این شهرک سخت مشغول کار هستند. ورودیهای اول و دوم، میدان دوم، بلوار ذوالفقار، خیابان شهید عاشری و ترومیده، معبر منتهی به مسکن ملی و از همه مهمتر شهرک زعفرانیه که کاملا خاکی بود. و حالا این شهرک رنگی از خدمات شهری به خود گرفته است.
اگر تا ماه پیش، اندکی نسیم ملایم از گرمای تفتیده قیر داغ و آسفالت گرم میکاست، شرجی کلاف کننده این روزهای رشت، نفسها را در سینه حبس میکند.
بوی تند قیر داغ و بخار متصاعد شده از آسفالت گرم، روزهای کاری جانکاهی را برای اکیپ پخش آسفالت ایجاد میکند. اجرای آسفالت هر معبر چندین روز به طول میانجامد و اگر خیابان خاکی باشد و یا آسفالت قدیمی بسیار مستهلک شده باشد، زیرسازی مناسب پیش از آسفالت هم ضروری است. این را مسئولی میگوید که روزانه همراه اکیپ پخش آسفالت بر اجرای کار نظارت دارد.
او اظهار میکند: در صورتی که معبر خاکی باشد، از قبل باید ماشین آلات شهرداری زمین را تسطیح و اگر نیازمند به شنریزی باشد، باید معبر آماده سازی شود. به عنوان مثال، شهرک زعفرانیه کاملا خاکی بود و طی چندین مرحله زیرسازی، شنریزی و تسطیح شود و در نهایت زمین غلتک زده میشود تا پایه اصلی آسفالت مستحکم شده و زمین نشست نکند. در معابری که آسفالت قدیمی، پر از چاله یا ناهمسطح باشد، از قبل باید توسط خودروی آسفالت تراش سطح اولیه برداشته شود و پس از زیرسازی مناسب، آسفالت جدید اجرا گردد.
یکی از ساکنان شهرک مهر که در خیابان مهر ۵۸ سکونت دارد، می گوید: نیمی از این خیابان سال گذشته آسفالت و نیم دیگر رها شده است. او اشاره دارد که بخش باقی مانده نیازمند زیرسازی است و با اشاره به علفهای روییده در بستر خاکی میگوید: مشکل اصلی این معبر، وضعیت فاضلاب هاست. لولههای فاضلاب چند بلوک در بخش روبه معبر شکسته شده و به درستی به اگوی تخلیه وارد نمیشود. در زمان بارندگی، این قسمت پر از آب شده و آبهای سطحی کل معبر را پر می کند. او همچنین به زمین خالی مقابل بلوک ای مهر ۵۸ اشاره و اظهار میکند: در طرح اولیه قرار بود این قسمت بوستان مسکن مهر شود تاکنون چندین بار مسئولان از جمله اعضای شورای شهر از این قسمت بازدید و وعده اجرا دادهاند، ولی میبینید که به جای فضای سبز، شاهد رشد علفهای هرز هستیم.
پیرامون برنامه عملیاتی آسفالت شهرک مهر، معاون بازآفرینی سازمان عمران شهرداری رشت می گوید: آسفالت شهرک مهر، طبق برنامه زمانبندی از اسفند سال گذشته آغاز شده و بر اساس معابری که نیازمند آسفالت هستند، در دستور کار سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت قرار گرفته است.
خاطره محجوب، با اشاره به بازدید دورهای از آسفالت اجرا شده در مجموعه مسکونی شهرک مهر اضافه میکند: در این بازدیدها، نماینده اداره کل راه و شهرسازی گیلان هم به عنوان ناظر حضور دارد تا بر حسن اجرای عملکرد آسفالت و معابر مورد نیاز آسفالت نظارت کند.
وی، با بیان اینکه اجرای آسفالت معابر اصلی در شهرک مهر از اسفندماه سال گذشته، در حال اجراست، اضافه میکند: طبق لیست تهیه شده توسط مدیریت منطقه ۵ شهرداری رشت، ۶ معبر اصلی در شهرک معبر اعلام شد که نیازمند زیرسازی و روکش آسفالت است. بر همین اساس آمادهسازی و اولویتبندی معابر برای اجرای روکش آسفالت توسط سازمان عمران انجام شد.
خاطره محجوب، با بیان اینکه قیر مورد نیاز برای اجرای آسفالت مجموعه مسکونی شهرک مهر رشت، از سوی اداره کل راه و شهرسازی گیلان تامین شده است، میافزاید: طبق توافق صورت گرفته ۴۴۷ تن قیر بدین منظور تخصیص یافت و سازمان عمران مکلف شد ضمن اجرای کار، متراژ و تناژ آسفالت در معابر اجرا شده را به اداره کل راه و شهرسازی گزارش دهد.
وی خاطرنشان کرد: از شش معبر اعلامی، چهار بلوار همچون ورودی اصلی، خیابان عاشری، و شهید ترومیده و میدان اول و دوم آسفالت شده است و معابر باقی مانده نیز در دستور کار قرار دارد و پس از زیرسازی مناسب آسفالت میشود.
انتهای پیام
نظرات