• پنجشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۲:۲۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403032315937
  • خبرنگار : 71589

عطری برای استشمام ضربه مغزی!

عطری برای استشمام ضربه مغزی!

دانشمندان آمریکایی یک ابزار جالب ابداع کرده‌اند که می‌تواند آسیب‌های مغزی تروماتیک(TBI) را در عرض چند دقیقه بررسی کند.

به گزارش ایسنا، این کیت از مجموعه‌ای از رایحه‌ها تشکیل شده است و می‌توان آن را در انواع موقعیت‌ها از میدان جنگ گرفته تا زمین فوتبال برای شناسایی آسیب‌های مغزی استفاده کرد.

به نقل از آی‌ای، این ابزار پیشرفته توسط تیمی در مؤسسه تحقیقات جنوب غربی(SwRI) توسعه یافته است.

این ابزار موسوم به کیت آزمایش سنجش بویایی پیشرفته(AMMO) از مجموعه‌ای از رایحه‌ها تشکیل شده است و می‌توان آن را در انواع موقعیت‌ها برای غربال کردن آسیب‌های مغزی تروماتیک استفاده کرد.

طبق بیانیه مطبوعاتی پژوهشگران، کیت آزمایش AMMO از ۶ ویال مهر و موم شده تشکیل شده است که طیفی از بوها مانند رایحه‌های میوه‌ای و تند را آزاد می‌کنند.

این کیت پس از فشرده شدن به رنگ آبی درمی‌آید که نشان می‌دهد رایحه‌ای آزاد شده است و آزمایش می‌تواند آغاز شود. سپس از بیماران خواسته می‌شود تا آن رایحه را از چهار گزینه ممکن که روی کارتی که به آن متصل شده است، شناسایی کنند.

پاسخ به بوی هر ویال روی یک کارت جداگانه گرفته می‌شود و سپس با پاسخ‌های صحیح که در پشت یک برچسب پنهان شده‌اند، مطابقت داده می‌شود.

پژوهشگران می‌گویند: تحقیقات نشان می‌دهد که عدم شناسایی صحیح رایحه‌ها با نتایج مثبت آسیب‌های مغزی تروماتیک در آزمایش ام‌آرآی مرتبط است.

به گفته کرگ زیمرن، مهندس ارشد تحقیقاتی SwRI و سرپرست این پروژه، کیت AMMO به عنوان یک ابزار غربالگری به جای آزمایش تشخیصی معرفی می‌شود.

وی می‌گوید: کسی که در میدان جنگ در معرض انفجار قرار می‌گیرد، می‌تواند به جای منتظر ماندن برای شروع علائم، فوری با AMMO معاینه شود.

وی افزود: شناسایی رایحه‌ها می‌تواند به عنوان جایگزینی برای تشخیص با ام‌آرآی استفاده شود که ناتوانی در تشخیص صحیح بوها نشان از آسیب مغزی دارد.

آزمایش پایداری و کاربرد کیت AMMO

کیت AMMO در حال حاضر تحت آزمایش‌های پایداری است تا تعیین شود که تا چه مدت می‌تواند نگهداری شود و همچنان مؤثر باشد.

پژوهشگران مؤسسه تحقیقات جنوب غربی(SwRI) می‌گویند کیت AMMO مطابق با دستورالعمل‌های مربوطه FDA و ISO در حال توسعه است.

این مؤوسسه همچنین اعلام کرد که کیت AMMO در حال حاضر تنها کیت تست بویایی است که تحت چنین کنترل‌های دقیقی قرار دارد.

زیمرن گفت: این کیت ارزان و فشرده است، شرایط نگهداری خاصی ندارد و نیازی به برق نیز ندارد. این امر آن را به یک ابزار غربالگری بالقوه در اتاق‌های اورژانس و همچنین در محل کار، خانه‌های سالمندان، دانشگاه‌ها و بازی‌های ورزشی حرفه‌ای تبدیل می‌کند.

استفاده از این کیت نیازی به آموزش تخصصی ندارد و نتایج آن می‌تواند در موارد بحرانی به امدادگران و پزشکان کمک کند.

زیمرن در پایان با خاطرنشان کردن شدت تهدیدات ناشی از آسیب‌های مغزی تروماتیک، گفت: آسیب‌های مغزی تروماتیک می‌توانند اثرات عمیق و گاهی طولانی مدت داشته باشند. آنها می‌توانند به طور چشمگیری مسیر زندگی افراد را تغییر دهند. به علاوه، تشخیص آنها نیز بسیار دشوار است و آسیب‌های مغزی متعدد می‌توانند فاجعه‌بار باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha