• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403032617224
  • منبع : مطبوعات

چرا آیین «برائت» باید جهانی شود؟

چرا آیین «برائت» باید جهانی شود؟

رهبر معظم انقلاب حج امسال را حج برائت نامیدند و فرمودند: حج امسال ما حج برائت است، بنابر تعالیمی که جناب ابراهیم(ع) به ما یاد دادند؛ البته از اول انقلاب در حج، برائت وجود داشته و جاری بوده است و باید باشد ولی امسال باید حج، حج برائت به معنای واقعی باشد؛ این حوادثی که در غزه پیش آمده است و این آشکار شدن چهره خون‌آشام یک مجموعه برخاسته از تمدن غربی، چیزی است که توجه به آن مخصوص این روزها نیست و در تاریخ ماندگار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، گزارش پیش رو نگاه روزنامه قدس به ظرفیت اجتماع میلیونی مسلمین در حج ابراهیمی است که در ادامه می‌توانید بخوانید:
امروز کودک‌کشی و کشتن زنان و انسان‌های بی‌دفاع در غزه و رفح آن‌قدر بالا گرفته که همه بر نسل‌کشی بودن آن تأکید کرده‌اند و آن را جنایت جنگی می‌دانند. امروز هر چیزی که تمدن غربی شعار آن را داده، مانند آزادی، حقوق بشر، حقوق کودکان و زنان و ... در غزه زیرسؤال رفته است و سؤال اصلی این است چرا داعیه‌داران تمدن غربی حتی برخلاف افکار بخشی از جوامع خودشان، از این رژیم حمایت مالی، تسلیحاتی و رسانه‌ای کرده و در مجامع حقوقی جهانی از این رژیم دفاع می‌کنند.

بنابراین امروز مسئله فراتر از تمدن غربی است و آن‌ها همه شعارهای خود را زیرپا گذاشته‌اند. اگر شعاری چون حقوق بشر داشتند امروز دیگر حقوق بشری وجود ندارد و همه داعیه‌داران آن در غرب سکوت کرده‌اند؛ آزادی تمدن غربی گوش فلک را کر کرده است ولی حاضر نیستند اندک آزادی بیان را در دانشگاه‌های خود در اعتراض به جنایات اسرائیل تحمل کنند. بنابراین مسئله امروز فلسطین و غزه، حتی مسئله جهان عرب هم نیست بلکه یک پیچ تاریخی است که منتهی به افول تمدن غربی با همه شعارهای دروغین آن خواهد شد. در آمریکا، اروپا و اقیانوسیه عملاً شعارهای تمدن غربی رنگ باخته است.

امام(ره) بیش از ۴۰سال پیش، اسرائیل را غده سرطانی نامیدند و گفتند اسرائیل باید از بین برود و امروز پس از این مدت طولانی، همه آزادی‌خواهان جهان به همان نتیجه‌ای رسیده‌اند که آن پیر مراد در خشت خام دیده بود. این رژیم به هیچ مرام‌نامه، دستورالعمل و قانون بین‌المللی و حتی حکم دادگاه لاهه پایبند نیست و در سرزمینی که غصب کرده دست به جنایت می‌زند. انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت به عنوان تنها حامیان غزه هستند و جهان عرب هم تحت نظام سلطه قرار دارد و هیچ کاری نمی‌کند.

امروز مسئله جهان این است. آیا ما در حج می‌توانیم این پدیده را نادیده بگیریم و دربرابر مسئله فلسطین بی‌تفاوت باشیم؟ آیا این دیپلماسی فرهنگی عمومی و فراگیر حج می‌تواند درخصوص مسئله برائت از مشرکان و حوادث یکی از کشورهای اسلامی بی‌تفاوت باشد؟ امروز باید در حج، برائت از ظلم و تمدن افول‌یافته غربی و نمادهای سلطه غربی صورت گیرد و این برائت، مقدمه و طلیعه تمدن اسلامی خواهد بود. اگر مسلمین قدر فرصت حج را بدانند، مراسم برائت از مشرکان که سالیان گذشته در چادرها در عرفات برگزار می‌شد امسال نمی‌تواند منحصر به این چادرها و ملت ایران باشد و حج برائت باید طوری باشد که این برائت در مشعر و منا و طواف و در هتل‌ها و در همه گفت‌وگوها رخ دهد. بی‌شک مراد از برائت، برائت باطنی و سردادن چند شعار نیست و البته این هم باید باشد، ولی باز مقدمه و طلیعه برائت آشکار است تا به یک نتیجه‌ منجر شود.
اکنون اگر کشورهای اسلامی جرئت ندارند ظالمان را محکوم، تهدید و تحریم کنند ولی مسلمین در محدوده دیپلماسی عمومی می‌توانند حج را به حج برائت تبدیل کنند. همان‌طور که خانه خدا در  دحوالارض سبب توسعه زمین شد باید پیام نابودی اسرائیل از حج به همه جهان برسد؛ همه در حج به دور خانه خدا طواف می‌کنند و محور همه اعمال آنان توحید است، باید روح توحید در سیاست و دیپلماسی عمومی مسلمین نمودار شود، وگرنه اگر این برائت از محدوده حج خارج نشده و سبب جوش و خروش مسلمین نشود ثمر چندانی ندارد. آنچه ابراهیم را ابراهیم کرد خروش علیه ستمگران و حاکمان ظالم زمانه خود بود نه اینکه ابراهیم صرفاً چند بت سنگی و چوبی را نابود کرده باشد؛ او با حاکمان ظالم زمان خود مبارزه کرد، وگرنه بت بی‌جان را نابود کردن که مهم نیست بلکه اهمیت آن از این نظر است که نمادی برای شرک است.

رهبر معظم انقلاب حج امسال را حج برائت نامیدند و فرمودند: حج امسال ما حج برائت است، بنابر تعالیمی که جناب ابراهیم(ع) به ما یاد دادند؛ البته از اول انقلاب در حج، برائت وجود داشته و جاری بوده است و باید باشد ولی امسال باید حج، حج برائت به معنای واقعی باشد؛ این حوادثی که در غزه پیش آمده است و این آشکار شدن چهره خون‌آشام یک مجموعه برخاسته از تمدن غربی، چیزی است که توجه به آن مخصوص این روزها نیست و در تاریخ ماندگار خواهد شد. آنچه امروز در غزه رخ می‌دهد، حملات وحشیانه سگ هار صهیونیست از یک‌طرف و از طرف دیگر، مظلومیت و در عین حال مقاومت ملت مظلوم غزه هر کدام نشانه عظیم و شاخصی در تاریخ است که خواهد ماند و راه را در آینده به بشریت نشان خواهد داد.

منطق توحیدی مبارزه با اسرائیل
اگر در گذشته، مقاومت علیه رژیم صهیونیستی بر پایه منطق ناسیونالیسم عربی و بعضاً براساس منطق مبارزه مارکسیسم شکل می‌گرفت، امروز غزه در مدار پیروزی رو به پیشرفت است تا جایی که عملاً صهیونیست‌ها اعلام می‌کنند شکست خورده‌اند؛ این به خاطر آن است مردم غزه به ارزش‌ها، اسلام، شهادت‌طلبی و ایمان رو آورده‌اند و امروز مردم مسلمان براساس منطق اسلام مبارزه می‌کنند. امروز ظلم در جهان، سکه رایج نیست و بازیگر اصلی جهان، اسلام است؛ حج محلی برای ابراز برائت از ظالمان و حاکمان کفر و استکبار به‌شمار می‌آید و این پیام باید در سراسر جهان فراگیر شود، همان‌طور که شاهدیم در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا هم شعار مرگ بر اسرائیل سر داده می‌شود. امروز منطق جمهوری اسلامی منطقی جهانی است، نه اینکه بخواهد جهان اسلام را به دو دسته شیعه و سنی و عربی و عجمی تقسیم کند؛ انقلاب اسلامی در سطح کلان جهانی با تمدن غربی و شعارهای دروغین آن درگیر شده است و به همین دلیل قدرت‌های برتر جهان علیه انقلاب موضع گرفته‌اند.
انقلاب اسلامی شعار توحید را در جهان سر داد، شعار مبتنی بر معنویت و  نفی قدرت‌های شرق و غرب و نرفتن زیر بار ظلم، شعار مبتنی بر نفی ستم؛ این شعارها همه جهانی هستند. امروز جهان، تشنه مردم‌سالاری توأم با معنویت و نفی ظلم است و باید در حج این نوع شعارها طنین‌انداز شود. اگر این شعارها تبدیل به دیپلماسی نخبگانی، سیاسی و فرهنگی شود و همه در فضای حج به این باور برسند، اتفاق جدی رخ خواهد داد؛ این ظرفیت در ادیان دیگر وجود ندارد.
دینی که ۳میلیون نفر را در یک مکان جمع می‌کند تا با وجوه مشترک، برائت از غیر خدا را اعلام کنند؛ غیر را بشناسند و بدانند اگر ما مواجهه داریم این مواجهه با چه کسی است، آیا با ظلم و ستم و غده سرطانی و تمدن غربی است؟ اگر این باور فراگیر شود، خیلی طول نخواهد کشید که منطق جهان اسلام، تمدن غرب را به چالش جدی خواهد کشید. اگر ۲میلیون نفر در حج، کالاهای رژیم صهیونیستی و حامیان آنان را تحریم کنند خودبه‌خود ظلم ریشه‌کن خواهد شد. اگر امروز همه نمی‌توانند مبارزه مسلحانه داشته باشند و با اسلحه علیه اسرائیل بجنگند، ولی می‌توانند کالاهای آنان را تحریم کنند، می‌توانند مبارزه اقتصادی و دیپلماسی داشته باشند و این، چیزی است که باید در حج امسال توسعه یابد و گفتمان‌سازی شود تا در نهایت موجی حاصل شود و این موج به همه دنیا توسعه یابد؛ موجی که باید محوریت آن از کانون حج فراگیر شود و توسعه یابد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha