• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403032617636
  • خبرنگار : 50972

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی:

کشتار دام را خارج از کشتارگاه انجام ندهید

کشتار دام را خارج از کشتارگاه انجام ندهید

ایسنا/خراسان رضوی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: خواسته هر ساله ما در آستانه عید قربان از مردم این است که به هیچ‌وجه، کشتار دام را در خارج از کشتارگاه انجام ندهند، زیرا وجود بیماری‌های مشترک در تمام ادوار زمانی، زنگ خطری برای ما است.

محمود قربان‌زاده امروز ۲۶ خرداد، در نشست خبری و تور رسانه‌ای بازدید از کشتارگاه‌های استان که در آستانه عید قربان از سوی اداره کل دامپزشکی استان برگزار شد، اظهار کرد: درباره تنوع حوزه دامپزشکی اظهار کرد: این رشته‌ بسیار متنوع در حوزه پرورش، واحدهای نگهداری، کشتار، حمل‌ونقل، صادرات، دارو و درمان انواع دام، کشتارگاه‌ها و صنایع وابسته به دام است که تمامی این حوزه‌ها نیازمند نظارت‌های خاص است، همچنین در مورد تشخیص‌های آزمایشگاهی، آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، مرجع است و نیز از لحاظ تولیدات دامی رتبه اول تا سوم مربوط به خراسان رضوی است.

وی بیان کرد: به دلیل زائرپذیر بودن، استان از شرایط خاص و ویژه‌ای برخورددار است و تامین فرآورده‌های پروتئینی و مهمتر از آن نظارت بر سلامت این فرآورده‌ها بسیار حائز اهمیت است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: دامپزشکی به صورت شبانه‌‎روزی در حال فعالیت است، به‌طوری که کشتارگاه‌های طیور با ذبح شبانه، جمع‌آوری شیر در ساعات اولیه صبح و کشتارگاه‌ها در طول روز در حال فعالیت‌اند.

وی ادامه داد: در طول ۲۴ ساعت در بخش‌های خصوصی و دولتی همواره نظارت انجام می‌شود و علاوه بر ناظرین دامپزشکی، کارشناسان اسلامی به نمایندگی ولایت فقیه برای ذبح و کشتار دام اسلامی همواره در تمامی بخش‌ها حضور دارند.

کشتار دام را خارج از کشتارگاه انجام ندهید

آمادگی ۱۷۳ اکیپ دامپزشکی برای عید قربان

قربان‌زاده تصریح کرد: در روز عید قربان ۸۳ اکیپ ثابت و ۹۰ اکیپ سیار در سطح استان حضور دارند و در مجموع ۱۷۳ اکیپ برای نظارت در این روز آماده به خدمت هستند و ۲۹۱ بازرس بهداشتی و دامپزشک و ۳۶ ناظر شرعی برای کل استان در نظر گرفته‌شده است، همچنین افراد می‌توانند با تلفن ۱۵۱۲ و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۵۱۲ با موسسه صنعتی گوشت مشهد در تماس باشند.

وی گفت: خواسته هر ساله ما از مردم این است که به هیچ‌وجه، کشتار دام را در خارج از کشتارگاه انجام ندهند. وجود بیماری‌های مشترک در تمام ادوار زمانی، زنگ خطری برای ما است. جمعیت حیوانات زیاد است و علاوه بر حیوانات، حشرات نیز به سرنگ‌های ناقل معروف‌اند که می‌توانند ناقل و مخزن خوبی برای انتقال بیماری‌های مشترک باشند و از طرفی به دلیل وجود حیوانات ولگرد و ناقلان وسیع‌الطیف، کنترل بیماری‌ها در بین جمعیت حیوانی بسیار سخت است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی یادآور شد: از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و همچنین تب مالت است که از هزار سال پیش وجود داشته است و شدت و ضعف آن بستگی به نظارت و کنترل انسان‌ها دارد. در این راستا اعمال ما انسان‌ها باعث ارتقای سطح ایمنی در جمعیت دامی و انسانی می‌شود.

وی افزود: افراد با تصورات اشتباهی خود اقدام به خرید دام سرحال و بدون هیچ علائمی می‌کنند، شاید در ظاهر دام فاقد بیماری باشد، اما می‌تواند مخزن بیماری برای انسان باشد، از جمله بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو که برای حیوان بیماری ایجاد نمی‌کند، ولی برای انسان خطر آفرین است.

قربان‌زاده ادامه داد: از تصورات اشتباه دیگر می‌توان به، انجماد پس از ذبح اشاره کرد. درصورتی که این اقدام بلافاصله پس از ذبح نباید صورت گیرد. در کشتارگاه‌ها ابتدا مرحله پس‌سرد در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود، در حالی‌که هیچ‌گاه در یخچال‌های خانگی، مرحله پیش‌سرد به روش کشتارگاهی رخ نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته، صنعت قطعه‌بندی گوشت، رواج پیدا یافته، گفت: قطعه‌بندی گوشت نسبت به محصولات پروتئینی دامی گران‌تر است، به علت آنکه دام به صورت آماده دارای ضایعاتی است که افراد ضایعات را به قیمت گوشت اصلی می‌خرند. از طرفی این ضایعات به همراه زباله‌ها دور ریخته می‌شود و پس از خورده شدن توسط حیوانات خیابانی و ولگرد باعث افزایش احتمال شیوع بیماری‌هایی مانند هاری، سالک، کیست هیداتیت و... می‌شوند که چرخه بیماری‌های مشترک بین حیوان و دام را افزایش می‌دهند.

با نظارت دامپزشکی ۱۲۱ هزار تن گوشت معدوم شد

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی درباره آمار سال ۱۴۰۲ کشتارگاه‌های استان اظهار کرد: یک میلیون و ۶۸۵ هزار و ۶۳۱ راس انواع دام سبک و سنگین شامل گاو، گوسفند، شترمرغ و شتر کشتار شدند و مجموع وزن گوشت استحصال شده، ۶۲ هزار تن بود که با نظارت دامپزشکی، ۱۲۱ هزار تن معدوم شده است. در حوزه طیور، ۸۶ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۹۰۳ قطعه کشتار شده است و در مجموع ۱۶۸هزار تن گوشت سفید دریافتی و ۳۳۵هزار تن گوشت از چرخه مصرف خانگی خارج شد.

وی درباره نظارت‌های انجام شده در سطح استان و خارج از کشتارگاه‌ها افزود: در سال گذشته نظارت‌های مختلف به مراکز عرضه‌کننده فرآورده‌های دامی، رستوران‌ها و ... در سطح شهر به تعداد ۱۱۸ هزار و ۸۳۶ مورد رسید که تقریبا ۲۷۱۳ تن ضبط و ۲۹۹ تن معدوم شد. ۷۷ واحد پلمپ و ۱۱۱۹ واحد به مراجع قضایی معرفی و ۱۳۳۳ نمونه برای اخذ آزمایش به آزمایشگاه‌ها ارجاع داده شد، همچنین در عید قربان سال گذشته، جمع دامی که بازرسی شدند، ۱۳هزار و ۴۶۷ راس و ماحصل این نظارت‌ها، ۵ لاشه به وزن ۱۹۶ کیلوگرم ضبط شد و ۲۵۲۶ پالایش خوراکی شامل کبد، کلیه و ریه از چرخه مصرف خوراکی حذف شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha