به گزارش ایسنا، از نگاه کارشناسان بنگاههای کوچک و متوسط در افزایش رشد اقتصادی، اشتغال، تولید ثروت و کاهش فقر و نابرابری نقش حیاتی دارند و یکی از راهبردهای مهم برای هدایت بخش غیررسمی بازار به بخش مولد اقتصاد، توسعه وحمایت از بنگاههای کوچک و متوسط است.
همافزایی میان بنگاههای کوچک و بزرگ میتواند بهرهوری اقتصادی را افزایش و هزینههای تولید را کاهش دهد.
هم اکنون درصد بالایی از نیروی کار هر کشور در بنگاههای کوچک و متوسط فعالیت میکنند و همین دلیل کافی است که دولتها با حساسیت بالایی به عملکرد بنگاههای کوچک و متوسط نظارت کنند.
در سالهای اخیر،موضوع اتصال بنگاههای خرد به کلان و پیوند صنایع کوچک به صنایع بزرگ به یکی از محورهای سیاستگذاریهای اقتصادی و اجتماعی کشور تبدیل شده و بهعنوان یک راهکار کلیدی برای کاهش نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی مطرح شده است.در همین راستا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این الگو را به عنوان استراتژی توسعه ساختاری به منظور تمرکز بر استفاده از ظرفیتهای بومی و منطقهای در دستور کار قرار داده تا به توسعه محلی جوامع و تقویت زنجیره ارزش در مناطق محروم و کم برخوردار کمک کند.
در این راستا اجرای طرح اتصال بنگاههای خرد و کوچک به بنگاههای بزرگ و استفاده از ظرفیت نهادهای توسعهای اشتغال مانند مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی از رویکردهای وزارتخانه به شمار میرود.
سید مالک حسینی ـ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار در این باره معتقد است:بنگاههای کوچک در تولید توانمند هستند اما در کیفیت و بازاریابی ضعف دارند؛از طرفی بنگاههای بزرگ به دلیل محدودیت منابع مالی،افزایش ظرفیت تولید برایشان پرهزینه است.
وی که در همایش منطقهای سرمایهگذاری استان کرمان صحبت میکرد، به نحوه معرفی توانمندی بنگاههای کوچک و نحوه اتصال آنها به بنگاههای بزرگ اشاره کرد و گفت: با دادههای کامل ۳ سال گذشته از بنگاههای زیر ۲۰ نفر و اطلاعات محلی جمعآوری شده از بیش از ۳۶ دستگاه و نهاد سامانهای طراحی شده که ضمن شناسایی بیش از ۸۵۱ هزار فرصت شغلی،امکان اتصال بنگاههای کوچک به بزرگ را از طریق تسهیلگران محلی و شرکتهای واسط فراهم میکند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار تاکید کرد که همافزایی میان بنگاههای کوچک و بزرگ میتواند بهرهوری اقتصادی را افزایش و هزینههای تولید را کاهش دهد و توجه به زنجیره ارزش و استفاده از توان بالقوه بخش خصوصی در سرمایهگذاری و اتکا به توان داخلی کشور اهمیت زیادی دارد.
بنگاههای کوچک و متوسط حدود ۹۰ درصد صنایع کشور،بیش از ۶۰ درصد اشتغال صنعتی و ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی را به خود اختصاص دادهاند.
بنگاههای کوچک و متوسط به عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی کشور مطرح هستند و طی سالهای اخیر نقش و جایگاه آنها در اقتصاد کشور برجستهتر شده است. از مهمترین کارکردهای این بنگاهها، اشتغالزایی، کارآفرینی، رشد اقتصادی، خلق ایدههای نو، افزایش رقابتپذیری کالا در بازارهای جهانی و تجمیع پساندازها و سرمایههای خرد است. حال با اتصال این بنگاهها به صنایع و بنگاههای بزرگ میتوان در سطح وسیعتری این کارکردها را قوت بخشید
به گفته صمد حسنزاده ـ رئیس اتاق ایران بنگاههای کوچک و متوسط حدود ۹۰ درصد صنایع کشور،بیش از ۶۰ درصد اشتغال صنعتی و ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی را به خود اختصاص دادهاند.
SMEها یا بنگاههای خرد و متاوسط به دلیل ضعف در دسترسی به منابع مالی و کمبود قدرت چانهزنی نیازمند حمایت دولت هستند و این حمایت باید در حوزههای مالیاتی،بانکی، گمرکی و ارزی صورت گیرد.
به اعتقاد کارشناسان بازار کار، شرکتهای کوچک و متوسط بخش مهمی از اقتصاد هر کشوری هستند که به رشد و توسعه آن کشور کمک میکنند. بسیاری از آنها برای آنکه بتوانند سهم خود را از بازارهای جهانی کسب کنند درصدد تقویت خود برمی آیند و از طریق اتصال با شرکتها، بنگاهها و صنایع بزرگ قدرت رقابتپذیری در بازارهای جهانی را افزایش میدهند.
به گزارش ایسنا، در حال حاضر در اکثر کشورهای دنیا بخش قابل ملاحظهای از فعالیتهای اقتصادی توسط شرکتهای کوچک و متوسط انجام می شود، زیرا رونق این بنگاهها منجر به کاهش نرخ مشارکت نیروی کار در شغلهای کاذب و غیررسمی میشود؛ از این رو دولتها با تدابیر مختلف تلاش میکنند رقابتپذیری آنها را به گونهای بالا ببرند که توان رقابت در بازارهای جهانی را به دست آورند.
انتهای پیام


نظرات