• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403032617706
  • خبرنگار : 50642

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی خبرداد

خرید بیش از ۱۰۲ هزار تن گندم در ۳ ماه نخست ۱۴۰۳

خرید بیش از ۱۰۲ هزار تن گندم در ۳ ماه نخست ۱۴۰۳

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: خرید گندم از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا امروز از مرز ۱۰۲ هزار تن گذر کرده است که ارزش ریالی آن ۱.۸ همت است.

حمیدرضا فریدونی در نشست خبری که امروز ۲۶ خردادماه در سالن جلسات اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: خرید گندم از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا امروزه از مرز ۱۰۲ هزار تن گذر کرده است که ارزش ریالی آن ۱.۸ همت است و در قالب بیش از ۵۰ مرکز خرید در استان صورت می‌گیرد. این خریدها در سیلوهای متفاوت خراسان رضوی که مشتمل بر سیلوهای بخش دولتی، خصوصی، جوار کارخانجات و انبارهای مباشری سازمان تعاون روستایی است، انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در سال جاری قیمت خرید گندم ۱۷هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است، این قیمت پایه با ۱ درصد افت غیر مفید و ۴ درصد افت مفید بنا نهاده شده است. افت غیرمفید در واقع چیزهایی است که همراه گندم وجود دارد، اما قابلیت آسیابانی ندارد و افت مفید هم چیزهایی هستند که همراه گندم هستند اما قابلیت آسیابانی دارند.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی افزود: گندمی که قابل خریداری است باید حداکثر تا ۸ درصد افت مفید و ۵ درصد افت غیرمفید را دارا باشد و اگر بیشتر از آن افت داشته باشد، قابل خریداری نیست. در سال جاری حداکثر جو که به همراه گندم قابل عرضه است، تنها ۵ درصد است.

وی با اشاره به اینکه یکی از نکات بسیار مهمی که در خرید گندم و کیفیت آن بسیار مورد اهمیت است، عدم سن‌زدگی دانه گندم است، تصریح کرد: سن آفتی است که در دوره‌های مختلف می‌تواند به گندم وارد شود و شیوه گیاهی را در سلول گندم تغییر دهد و آنزیمی داخل گندم ترشح می‌کند که روی بافت پروتئینی گندم اثر منفی می‌گذارد. به همین دلیل گندم سن‌زده حداکثر تا ۲درصد بدون کسر بها خریداری شده و بیشتر از ۲ درصد به ازای هر درصد تا ۴ درصد، ۲۵۰۰ ریال کسر بها و به ازای بیش از ۴ درصد ۳۵۰۰ ریال برای هر درصد کسر بها می‌شود.

فریدونی ابراز کرد: خوشبختانه امسال مانند سال گذشته مبارزه‌ای بسیار خوب و وسیع توسط جهاد کشاورزی استان با آفت سن صورت گرفته است و بحمدلله این وضعیت بسیار خوب کنترل شده است. همچنین با توجه به اینکه امسال بارندگی مناسبی در اردیبهشت ماه صورت گرفته است و مقدار دانه‌ای که در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است، کیفیت گندم به لحاظ خصوصیت نانوایی، کیفیتی خوب و مقبولی است. بنابراین طی پیش‌بینی‌ای که امسال توسط همکاران در جهاد کشاورزی ارائه شده است، خرید ۴۲۰ هزار تن گندم صورت خواهد گرفت که این رقم نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد رشد خواهد داشت.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: پرداخت خرید کشوری صورت گرفته است و تجهیز منابع هم توسط سازمان برنامه بودجه و سازمان هدفمندی یارانه انجام می‌شود. بحمدلله حداقل ۵۰ درصد وجوه خریدهای سال ۱۴۰۳ در کشور پرداخت شده است و لازم به ذکر است که روند خرید گندم در استان از سمت جنوب به سمت شمال می‌آید و پرداخت هم به ترتیب خرید صورت می‌گیرد، همچنین در سال گذشته ۵.۶ همت وجوه خرید گندم بوده است که به صورت کامل پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه کشاورزان باید به سه نکته اساسی در فروش گندم‌های خود توجه کنند، تشریح کرد: کشاورزان برای فروش گندم‌های خود به سه نکته توجه کنند، اولین نکته اینکه مشخصات زمین و اطلاعات خود را در سامانه پهنه‌بندی ثبت نمایند تا در لیست کشاورزان گندم‌کار استان قرار گیرند.

فریدونی درباره نکته دوم با اشاره به اینکه پول از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌شود، گفت: کشاوزران به بانک عامل مراجعه کنند و از فعال بودن حساب خود اطمینان پیدا کنند. سومین نکته این است که در مراجعه به مرکز خرید کارت‌ ملی عکس‌دار به همراه خود داشته باشند تا روند خرید گندم را سرعت بخشند و افراد اعتبارسنجی شوند.

پیشتازی خراسان رضوی در کیفیت نان

وی در خصوص امنیت سیلوهای استان خراسان رضوی گفت: بحمدلله مجموعه سیلوهای استان، تحت نظارت مجموعه مربوطه است و از جمله امن‌ترین مکان‌ها از لحاظ امنیت فیزیکی و بهداشتی محسوب می‌شود، زیرا یکی از بهترین غذاهایی که مردم خریداری می‌کنند، نان است و امنیت غذایی آن بسیار مورد اهمیت است. همچنین طبق استاندارد ۱۰۳ هر نانی آرد مخصوص به خود را می‌طلبد و این امر در اکثر نانوایی‌ها رعایت می‌شود و اگر چنین مورد مهمی در نانوایی‌ها رعایت نشود به دلیل درخواست مصرف‌کننده و تلاش جمعی است، افرادی که چنین مواردی را مشاهده می‌کنند باید به ناظرین اطلاع دهند تا این امر را سامان بخشند. مردم می‌توانند در این خصوص با سامانه ۱۲۴ ارتباط بگیرند و این امر را گزارش دهند. همچنین آرد یارانه‌ای نوع یک ۸۴۰ تومان و نوع دوم آن با نرخ ۱۲۰۰ در اختیار نانوایی ها قرار می‌گیرد.

بیش از ۸۰۰ هزار تن، نیاز سالانه استان به گندم

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی ادامه داد: در پدافند غیرعامل فعالیت‌های مختلفی انجام شده است که یکی از مهمترین آن‌ها تامین گندم مورد نیاز استان است. خراسان رضوی بیش از ۸۰۰ هزار تن گندم به صورت سالانه نیاز دارد که در بهترین حالت خود امسال ۴۲۰ هزار تن می‌تواند از کشاورزان خریداری کند. یکی از اقداماتی که باید در این مورد در دستور کار قرار گیرد، پایداری عملیات است که در این خصوص سه سیلو در استان مجهز به دستگاهی شده است که برق خود را تامین می‌کنند. همچنین گندم با کیفیت‌های مختلف از مزارع خریداری می‌شود و بعد از آن اختلاط گندم صورت گرفته می‌شود. خراسان رضوی در کیفیت نان جزو استان‌های پیشتاز قرار دارد و این شاخص از منظر اجتماع و اداره ضایعات برداشته شده است.

وی در خصوص آمار کالاهای تنظیم بازار در سال گذشته ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ با ۷۱۹۱ کشاورز،  قرارداد خرید گندم بسته شده است. همچنین در سال گذشته حدود ۲۸۰۰ تن حبوبات از مرزهای استان خراسان رضوی وارد کشور شده است و بیش از ۱۴هزار و ۹۰۰ تن شکر و ۸۷۰۰ تن برنج در قالب تنظیم بازار در سطح بازار خراسان رضوی هم توزیع شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha