• شنبه / ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403071410737
  • خبرنگار : 50214

رئیس کل دادگستری یزد:

زبان هنر باید مردم را با حقوق و تکالیف قضایی‌شان آشنا کند

زبان هنر باید مردم را با حقوق و تکالیف قضایی‌شان آشنا کند

ایسنا/یزد رئیس کل دادگستری استان یزد با اشاره به لزوم ارتقای آگاهی مردم در مورد حقوق و تکالیفشان در حوزه قضایی، زبان هنر را ابزاری قدرتمند در این رابطه خواند و گفت: هنرمندان نباید با بزرگنمایی خطاهای سیستمی، از موضوع اصلی که آشنایی مردم با حقوق‌شان است، غافل بمانند.

حجت الاسلام «حسین طهماسبی» قبل از ظهر امروز شنبه چهاردهم مهرماه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر طنز عدلیه موسوم به «دادخند» در اواخر هفته جاری، هدف چنین برنامه‌هایی را توسعه و ترویج رسالت رسانه‌ای شعر خواند.

وی دستگاه عدلیه را در هر کشور و حاکمیتی، پناه اصلی مردم برای جلوگیری از تضییع حقشان آن هنگام که مورد تعرض و تهدید قرار می‌گیرد، ذکر کرد و گفت: مردم در مواجهه با چنین تهدیداتی متوقع هستند که حاکمیت از آنها پشتیبانی کند و حق در معرض خطر آنها را حفظ یا احیا کند.

طهماسبی با تاکید بر این مهم که جزئیات نحوه عملکرد دستگاه عدلیه در این رابطه را قوانین تعیین می‌کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در بسیاری از موارد به دلیل ناآگاهی مردم از این قوانین، حق مشروع آنها به لحاظ قانونی سلب می‎شود و همین ضرورت ارتقای دانش حقوقی مردم را نشان می‌دهد.

وی یکی از روشهای ارتقای دانش مردم در این حوزه را استفاده از ابزار و زبان هنر برشمرد و گفت: می‌توان از این طریق زبان هنر و ارتقای آگاهی مردم در مورد حقوق و تکالیفشان، آنها را از عوارض ناشی از تضییع حقوق‌شان مصون داشت.

وی با اشاره به سوء استفاده‌هایی که بعضاً از طریق فضای مجازی به دلیل نااگاهی مردم با قوانین و حقوق قضایی اتفاق می‌افتد، اشاره و عنوان کرد: لازم است که بایدها و نبایدهای حوزه حقوقی را از طریق زبان هنر به مردم گوشزد کنیم.

وی با بیان این که متاسفانه تاکنون اصحاب هنر یا در این حوزه ورود نکرده یا اگر ورود داشته‌اند، اولویت‌ها را رعایت نکرده‌اند، تصریح کرد: خطاهای سیستمی و نظام حقوقی در هر کجای دنیا دور از ذهن نیست ولی گاهاً هنر این خطاها را به نحوی بزرگنمایی می‌کند که از موضوع اصلی که آشنایی مردم با حقوق و تکالیفشان است، غافل می‌شویم و این در حالیست که چند صد برابر خطاهای سیستمی، تبعات منفی ناشی از عدم آشنایی مردم به تکالیف و حقوق آنهاست و مهمترین رسالت هنرمندان و رسانه‌ها ارتقای این دانش و آگاهی در بین مردم است.

رئیس دستگاه قضا در استان یزد ادامه داد: هنرمندان باید بعد از آشنایی مردم با حقوق‌شان، در صورت تداوم یافتن خطاهای سیستمی، این موارد را در تولیدات خود انعکاس و در صورت نیاز بزرگنمایی کنند.

وی در ادامه با بیان این که قالب‌های شعر به ویژه شعر طنز، ابراز خوبی برای آشنایی بیشتر مردم با حقوق و تکالیفشان است، ابراز امیدواری کرد آثار ارسالی به جشنواره ملی شعر دادخند با همین رویکرد و رعایت اولویت‌ها دریافت شده باشد و هیات داوران نیز براساس این شاخصها نسبت به انتخاب آثار برتر اقدام کنند.

طهماسبی در پایان نیز یادآور شد: همچنین امیدواریم شاهد بازخورد خوب این آثار در جامعه به ویژه در آمارهای مربوط به پرونده‌های قضایی باشیم و مردم ضمن آشنایی با حقوق و قوانین قضایی، کمتر نیازمند پشتیبانی دستگاه قضا برای احقاق حق خود باشند.

به گزارش ایسنا، دومین جشنواره ملی شعر طنز عدلیه(دادخند) چهارشنبه شب مصادف با هیجدهم مهر ماه طی مراسمی با تجلیل از برگزیدگان، به کار خود پایان خواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha