• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۹
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403073022754
  • خبرنگار : 50455

آیین تجلیل از پژوهشگران حوزه دفاع مقدس در دانشگاه قم برگزارشد

آیین تجلیل از پژوهشگران حوزه دفاع مقدس در دانشگاه قم برگزارشد

ایسنا/قم آیین تجلیل از پژوهشگران دفاع مقدس با حضور رئیس دانشگاه قم برگزار و پژوهشگران پرکار حوزه دفاع مقدس دانشگاه قم معرفی و تقدیر شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی در مراسم آیین تجلیل از پژوهشگران حوزه دفاع مقدس که روز گذشته در دانشگاه قم برگزار شد، عنوان کرد: آثاری که برای این همایش  ارسال شده‌است، اغلب تحلیل بر آثار دفاع مقدس بوده و یا اینکه فراتحلیلی بر تحلیل‌های مربوط به حوزه دفاع مقدس است، این مسئله بسیار پسندیده و با ارزش است و البته از فضای دانشگاهی کمتر از این انتظار نمی‌رود.

رئیس دانشگاه قم افزود: مراکز متعددی در سطح کشور و همچنین در سطح استان قم در حوزه دفاع مقدس در زمینه‌های گوناگون در حال فعالیت هستند و آثار گران‌بهایی را خلق می‌کنند که جای تحسین دارد، قطعاً خلق این آثار و به ویژه تحلیل و تبیین اسناد و آثار دفاع مقدس اگر توسط متخصصان این امر انجام نشود، آن‌طور که شایسته ‌است فرهنگ دفاع مقدس را در جامعه نهادینه نمی‌کند.

عملکرد ما در روایت واقعیت‌های تاریخی و فرهنگی باید اصلاح شود

وی تصریح کرد: حفظ میراث دفاع مقدس به اقداماتی بیش از این اقداماتی که امروز در کشور در این حوزه انجام ‌می‌شود، نیاز دارد؛ در این میان دانشگاه‌ها و اندیشکده‌ها وظیفه‌ی بیشتر و مهم‌تری داشته و حتی نیازمند تاسیس اندیشکده‌های جدیدی در این حوزه هستیم، دانشگاه قم نیز هر چند اقدامات مهمی در این راستا انجام داده ‌است اما نباید به این میزان اکتفا شود.

آیین تجلیل از پژوهشگران حوزه دفاع مقدس در دانشگاه قم برگزارشد

شریفی تاکید کرد: در همایش حاضر، تنها ۳۷ اثر جمع‌آوری شده است که بیشترین آثار نیز متعلق به اساتید دانشکده زبان و ادبیات فارسی است، در حالی‌که انتظار می‌رود فلسفه دفاع مقدس، اخلاقیات دفاع مقدس، الهیات دفاع مقدس و مسائلی از این قبیل نیز در رشته‌های گوناگون و در دانشکده‌های مختلف دانشگاه قم مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته و آثار بیشتری خلق شود.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس تمام نشده و همچنان ادامه دارد، گفت: مسئله دفاع هنوز زنده است و تمام شدنی نیست، تنها چیزی که امروزه تغییر کرده ‌است نوع دفاع است، اگر در گذشته نوع دفاع، دفاع سخت بود هم‌ اکنون نیاز به دفاع نرم احساس می‌شود، جامعه ما بیش از هر برهه دیگری نیازمند فرهنگ‌سازی در درون جامعه و دفاع نرم در برابر دشمن است.

شریفی در پایان تاکید کرد: دنیای امروز، دنیای روایت‌هاست، بسیاری از جوامع با استفاده از روایت‌ها واقعیت خود را به ناواقعیت تبدیل کرده و منتشر می‌کنند و چشم‌ها و دل‌ها را می‌ربایند، یکی از ضعف‌های جدی که جامعه ما در این زمینه دارد این‌ است که حتی همت جدی در روایت واقعیت‌های تاریخی و فرهنگی خود را ندارد که این نگرش و عملکرد باید اصلاح شود.

بسیاری از ابعاد دفاع مقدس مغفول مانده‌است

همچنین غلامعلی قاسمی، عضو هیات علمی دانشگاه قم در این مراسم گفت: بسیاری از ابعاد دفاع مقدس برای نسل امروز نیازمند تبیین و روشنگری است، برای مثال باید این مسئله روشن شود که در جنگ ایران و رژیم بعث عراق، این رژیم بعثی بود که به خاک ایران تجاوز کرد و ایران در مقابل این تجاوز دفاع کرد.

آیین تجلیل از پژوهشگران حوزه دفاع مقدس در دانشگاه قم برگزارشد

وی با بیان اینکه نیروهای ایرانی تمامی حقوق بشردوستانه را طی این ۸ سال دفاع مقدس رعایت می‌کردند، افزود: این در حالی بود که بیشتر شهرهای مسکونی ما زیر آتش دشمن بود و مردم غیر نظامی نیز مورد حمله قرار می‌گرفتند.

این رزمنده و آزاده دفاع مقدس تصریح کرد: امام موسی صدر در ۶۰ سال پیش به یاسر عرفات گفته‌بود که شرف فلسطین اجازه نمی‌دهد که به دست غیر مومنان آزاد شود، بنابراین همین است که امروز جریان اسلام و جبهه‌ مقاومت از فلسطین و عراق و لبنان گرفته تا ایران توسط مومنان و نیروهای انقلابی پیش‌گرفته شده است.

دریافت۳۷ اثر پژوهشی حوزه دفاع مقدس از پژوهشگران دانشگاه قم

در ادامه مهدی محمدی، سرپرست روابط عمومی دانشگاه قم عنوان کرد: در راستای سلسله برنامه‌هایی که دانشگاه قم در هفته دفاع مقدس برگزار کرد، پیشنهادی مبنی بر برگزاری برنامه‌ای در بخش پژوهشی دفاع مقدس توسط دانشگاه قم نیز مطرح شد که طی یک فراخوان حدود ۳۷ اثر دریافت شد؛ از این ۳۷ اثر، ۱۹ اثر مربوط به پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد، یک اثر مربوط به پایان‌نامه دکتری و ۱۰ اثر مربوط به کتاب و ۷ اثر نیز مقاله بوده‌است.

آیین تجلیل از پژوهشگران حوزه دفاع مقدس در دانشگاه قم برگزارشد

سرپرست روابط عمومی دانشگاه قم بیان کرد: دانشگاه قم در تحقیقات، آثار پژوهشی و پایان‌نامه در اغلب زمینه‌های دینی و انقلابی سبقه‌ بسیار پرباری دارد، برای مثال در همایش ایثار و شهادت که در سال ۸۸ در دانشگاه قم برگزار شده بوده است، حدود ۶۲ مقاله در حوزه دفاع مقدس جمع‌آوری شده است، این آثار همراه با آثاری که هم‌اکنون به دست ما رسیده ‌است در قالب یک کتاب به صورت یک‌جا ارائه می‌شود.

محمدی در پایان تصریح کرد: مجموعه کتابخانه دفاع مقدس قم یک مجموعه بسیار قابل توجه و شامل آثار متعدد و متنوعی است که مورد توجه موزه آثار دفاع مقدس تهران نیز قرار گرفته‌است، هم اکنون این آثار در دسترس تمامی دانشجویان و اساتید در دانشگاه قم بوده و قابل استفاده ‌است.

به گزارش ایسنا؛ در میان آثار ارسالی به روابط عمومی دانشگاه قم در حوزه دفاع مقدس، رشته زبان و ادبیات فارسی با ۱۵ اثر در رتبه اول و رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی با ۳ پایان‌نامه در رتبه‌ دوم قرار گرفته است، علوم قرآن و حدیث و معماری نیز هر کدام یک اثر در این زمینه ارسال کرده‌اند. به‌طور کلی ۴۲ محقق در تدوین آثار نقش داشتند که ۲۱ نفر از آنان از میان خانم‌ها و ۲۱ نفر از آقایان بوده است.

دکتر مهدی محمدی با ۷ اثر، دکتر محمدرضا یوسفی با ۶ اثر ، دکتر احمد رضایی جمکرانی با ۶ اثر، دکتر سمیه خورشیدی با ۵ اثر، دکتر محمود مهرآوران با ۴ اثر، نسرین تجویدی با ۳ اثر، دکتر بهاالدین اسکندری با۳ اثر، دکتر فولادی با ۳ اثر، لیلا حسینی با ۲ اثر و نفیسه رحمانی با ۲ اثر جزء پژوهشگران پرکار در تعداد آثار در حوزه دفاع مقدس در این مراسم معرفی شده و در پایان با حضور رئیس دانشگاه قم، با اهدای لوح و تندیس همایش، از آنان تقدیر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha