• یکشنبه / ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403080604111
  • خبرنگار : 50060

یک استاد دانشگاه:

حجم «جنگ روانی» دشمن صهیونیستی کمتر از جنگ نظامی آن‌ها نیست

حجم «جنگ روانی» دشمن صهیونیستی کمتر از جنگ نظامی آن‌ها نیست

ایسنا/قزوین یک دانش‌آموخته دکترای مدیریت رسانه گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که حجم عملیات روانی دشمن صهیونیستی اگر کمتر از میزان جنگ نظامی نباشد به آن پهلو می‌زند و طراحان جنگ آمادگی دارند تا در عرصه جنگ روانی نیز همانند جنگ نظامی و یا عملیات‌های تروریستی هزینه کنند بنابراین ضرورت دارد تا متولیان حوزه فرهنگ و رسانه نیز مانند نیروهای نظامی قهرمان، از تمام امکانات خود استفاده کرده و با سپری آهنین و رسوخ ناپذیر به مقابله با جنگ روانی دشمن بپردازند.

آرش شایسته‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اتفاقات اخیر رخ داده در منطقه و ایران اظهار کرد: بررسی بازار طلا، سکه و ارز به خصوص «یورو» و «دلار» طی چند هفته‌های گذشته و به خصوص هفته پیش بیانگر نوعی تشویش اذهان مردم به خاطر ایجاد «جنگ روانی» در میان آنان و تولید و تزریق حس ناامنی در جامعه در پس تجاوز احتمالی رژیم غاصب صهیونیستی به ایران بود.

وی افزود: اما تجاوز بامداد شنبه رژیم غاصب صهیونیستی به سه نقطه از ایران پهناور و به دنبال اعلام خاتمه عملیات حمله از سوی سخنگوی ستاد جنگ آن رژیم غاصب نشان داد که برخلاف باور عامه مردم این تجاوز یا تجاوزهای مشابه احتمالی در آینده نه تنها خللی در چرخه حیات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران ندارد بلکه این چرخه قوی‌تر از قبل به حرکت خود ادامه داده و در کنار سایر ارکان کشور به وظیفه اصلی خود یعنی «تولید» و در اختیار قرار دادن آن به جامعه هدف مصمم‌تر خواهد بود.

این مدرس دانشگاه با طرح این سؤال که چرا بازار ایران به خصوص بازار طلا و ارز در طول هفته‌های گذشته و پیش از تجاوز دشمن صهیونیست به ایران دچار تلاطم شدید شد؛ بیان کرد: بیشتر از هر کارشناس خبره و توانمندحوزه نظامی در ایران؛ خود کارشناسان آن رژیم منحوس خودساخته بر این باور و اعتقاد هستند که حمله نظامی به خاک پهناور ایران نمی‌تواند مانع از حمایت ایران از محور مقاومت و مردم مظلوم در لبنان، غزه و فلسطین باشد.

شایسته‌نیا تصریح کرد: بنابراین می‌توان به خوبی به این نتیجه رسیدکه طراحان جنگ رژیم غاصب صهیونیستی در اتاق فکر خود و با تغییر استراتژی‌ها؛ پازل حمله به ایران را در دو قالب طراحی و عملیاتی کنند که قالب جنگ «روانی» مقدم بر جنگ «نظامی» ولو با در اختیار داشتن حمایت غول‌های نظامی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه باشد.

وی گفت: رژیم غاصب صهیونیستی پس از ترور شهید هنیه در تهران این تصویر غلط را در ذهن خود طراحی کرده بود که عدم پاسخگویی به موقع ایران به این ترور، بیانگر عدم توانمندی ایران در مقابله به مثل است؛ غافل از این که ایران توانمندتر از آن است که در ذهن آنان نقش بسته و این توانمندی پس از ترور ناجوانمردانه شهید سید حسن نصرالله با اجرای عملیات «وعده صادق ۲» برای آنان آشکار شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بی‌شک عملیات «وعده صادق ۲» می‌تواند عامل مهم و اصلی عدم شتاب حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران باشد و شاید بی‌اغراق بتوان گفت که اگر اتاق فکر اسرائیل توانایی آن را داشت تا میزان توانمندی باور نکردنی ایران را در حوزه‌های مختلف نظامی به حامیان همفکر و همراهان خود که تاکنون کمک‌های چند صد میلیارد دلاری به او داشته‌اند بیان کند؛ قطعاً حمله‌ای طراحی و اجرا نمی‌شد چرا که از پیش از حمله به خاک ایران، از شکست خود کاملاً آگاه می‌شد.

اسرائیل به اهمیت «جنگ روانی» آگاه است

وی خاطرنشان کرد: با این حال رژیم غاصب صهیونیستی مجبور شد تا با هدف حفظ هیمنه پوشالی خود، با تغییر در راهبردها، تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها به تجاوزات خود ادامه دهد اما کارشناسان اتاق فکر این رژیم به این نتیجه رسیدند که ادامه کار بدون راه‌اندازی «جنگ روانی» و «جلوگیری از انتشار اخبار» میسر نخواهد شد.

شایسته‌نیا بیان کرد: اسرائیل تلاش می‌کند تا با جلوگیری از انتشار صحیح اخبار و یا با پرداخت هزینه‌های بسیار قابل توجه؛ «مدیریت رسانه» ها را به صورت غیرمستقیم در اختیار گرفته و تنها با دستکاری در اخبار و تولید گزارش‌های جعلی، افکار عمومی جهان را به نفع خود تغییر و به صورت کاملاً حرفه‌ای مردم مظلوم و بی‌دفاع لبنان، غزه و فلسطین را «تروریست» و «ایران» را حامی «تروریسم» جلوه دهد و چنانچه رسانه‌ای و یا خبرنگاری با سیاست‌های خبری آنان در تولید و پخش اخبار همسو نشد؛ آنان را به طریق مقتضی از صحنه فعالیت خبری حذف کند که آمار شهدای خبرنگار و یا حمله اخیر آنان به محل اسکان خبرنگاران در جنوب غزه بهترین گواه این مدعاست.

وی افزود: شاید راهبرد دوم یا همان ایجاد «جنگ روانی» که اسرائیل در این مقطع از زمان به دنبال عملیاتی‌سازی آن است؛ خطرناکتر از اولی باشد. اسرائیل از جنگ روانی استفاده می‌کند تا در کنار «سانسور خبری» و «مهندسی اخبار»؛ با استفاده از فنون جنگ روانی برای ایجاد شکاف در جبهه مخالفان با جنگ و مدیریت تصویر خود در اذهان عمومی نهایت استفاده و بیشترین بهره‌برداری را داشته باشد. بر این اساس آنان تلاش می‌کنند تا پیش از عملیات و با مدیریت اخبار و پس از تهاجم‌های «تروریستی» و یا «نظامی»؛ عملیات جنگ روانی قدرتمندی را به راه اندازند تا مکمل اهداف نظامی و یا تروریستی آنان شود.

این مدرس دانشگاه در ادامه اظهار کرد: اسرائیل در جنگ روانی تلاش وافری می‌کند تا با هدف القای شکست و ایجاد تنش و تفرقه در جبهه مقابل؛ ضمن از بین بردن اعتماد عمومی و سست کردن عزم مقاومت تا پیروزی، خود را برای حمله‌های بعدی نظامی و همراهی بیشتر متحدان خود آماده‌تر و مهیا کند.

وی خاطرنشان کرد: بی‌شک ویدیو اخیر بنیامین نتانیاهو؛ نخست‌وزیر اسرائیل خطاب به مردم ایران و قبل از تجاوز به خاک ایران گواه خوبی بر این تلاش است که در آن نتانیاهو می‌کوشد تا با استفاده از ارتباطات کلامی و غیرکلامی؛ تجاوز آشکار خود را به کشور جمهوری اسلامی ایران موجه و حق مسلم خود معرفی کند.

شایسته‌نیا در پایان گفت: مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که حجم عملیات روانی دشمن اگر کمتر از میزان جنگ نظامی نباشد به آن پهلو می‌زند و طراحان جنگ آمادگی دارند تا در عرصه جنگ روانی نیز همانند جنگ نظامی و یا عملیات‌های تروریستی هزینه کنند بنابراین ضرورت دارد تا متولیان حوزه فرهنگ و رسانه نیز مانند نیروهای نظامی قهرمان و جان برکف، از تمام امکانات و توانمندی‌های خود استفاده کرده و با سپری آهنین و در عین حال رسوخ ناپذیر به مقابله با جنگ روانی دشمن بپردازند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha