• یکشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1404022819837
  • خبرنگار : 50553

در میزگرد ایسنا مطرح شد

چالش‌های روابط عمومی‌ها و چگونگی تعامل روابط عمومی و رسانه

چالش‌های روابط عمومی‌ها و چگونگی تعامل روابط عمومی و رسانه

ایسنا/قزوین میزگرد چالش‌های روابط عمومی‌ها و چگونگی تعامل سازنده بین روابط عمومی و رسانه با حضور مریم افلاطونی، مدیر روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی استان قزوین، اسماعیل معصومی، مدیر روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین، منصور بخشی، مدیر خبرگزاری فارس در قزوین و فریبا قاسمی خبرنگار ایسنا برگزار شد.

۲۷ اردیبهشت شروع هفته روابط عمومی و ارتباطات فرصتی مغتنم برای پاسداشت تلاش‌های ارزشمند و بی‌وقفه فعالان عرصه ارتباطات و روابط عمومی است چراکه امروزه روابط عمومی صرفاً یک پست اداری نیست بلکه نهادی حیاتی برای حیات فکری و ارتباطی سازمان‌ها است.

در دنیای امروز که ارتباطات یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت سازمان‌ها شمرده می‌شود نقش روابط عمومی دیگر به اطلاع‌رسانی محدود نمی‌شود و این شرایط وظیفه سنگین‌تری را بر دوش روابط عمومی‌ها می‌گذارد تا همگان بدانیم روابط عمومی قلب تپنده سازمان است نه صرفاً مدیر کانال فضای مجازی سازمان برای آپلود تصاویر جلسات! همچنین اکنون‌ که جامعه با چالش‌های متعددی در عرصه اطلاعات همچون انتشار اخبار جعلی مواجه است بیش از هر زمان دیگری نیازمنیم که روابط عمومی‌ها با ارتقاء دانش حرفه‌ای و حرکت به‌سوی روابط عمومی هوشمند، شفاف و مؤثر عمل کنند.

نقش روابط عمومی را به یک بخش راهبردی ارتقا دهیم

به گزارش ایسنا، در آغاز این میزگرد مریم افلاطونی در پاسخ به اینکه تعریف شما از وظیفه یک روابط عمومی چیست؟ اظهار می‌کند: روابط‌ عمومی‌ هر سازمانی، دو نقش عمده دارد؛ هم باید از منافع سازمان خود دفاع کند و هم باید مدافع حقوق ذی‌نفعانش باشد، ما در حوزه روابط عمومی هرچقدر شفاف‌تر، پاسخگوتر باشیم و بتوانیم نیاز مخاطب را کامل تأمین کنیم تصویر مثبتی نیز از سازمان خود در جامعه ایجاد خواهیم کرد.

وی که ۱۴ سال است در حوزه روابط عمومی فعالیت دارد، می‌گوید: مهم‌ترین ویژگی یک روابط عمومی خوب این است که بتواند به‌خوبی ارتباط ایجاد کند، اهل تعامل باشد؛ روابط عمومی باید این روحیه را داشته باشد که تیمی کار کند و بتواند شبکه‌سازی داشته باشد تا در مواقع ضروری با سرعت و دقت اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهد.

مدیر روابط عمومی امور مالیاتی قزوین تصریح می‌کند: اینکه روابط عمومی برای حفظ جایگاه از سازمان خود حمایت می‌کند مورد قبول است اما از سویی دیگر متأسفانه رسانه منتقد بی‌طرفی را رعایت نمی‌کند و این یک مسئله مهم است که رسانه منتقد سعی می‌کند نظر خود یا نظر آن‌کسی که برایش نفع دارد را بپذیرد، اگر رسانه واقعاً بی‌طرفانه نقد کند و پاسخ سازمان را بشنود انتقاد قطعاً می‌تواند سازنده باشد.

وی با اشاره به اینکه در همه این زمینه‌ها سعی کرده‌ایم نقش روابط عمومی را از یک واحد اجرایی به یک بخش راهبردی ارتقا دهیم، می‌گوید: یکی از مهم‌ترین وظیفه‌های ما این است که قوانین پیچیده را برای مؤدیان خلاصه و ساده‌سازی کنیم که قابل‌فهم برای عموم مردم باشد همچنین اطلاع‌رسانی تمام تکالیف و حقوق مؤدیان از دیگر وظایف ما است؛ ما به‌طورکلی ۲۲ وظیفه در حوزه سازمان خود بر عهده‌داریم و به‌ جرئت می‌توانم بگویم روابط عمومی امور مالیاتی در کشور به‌عنوان یک برند شناخته‌ شده است چراکه سعی کرده‌ایم با خلاقیت‌هایی چون تولید پوستر مباحث مالیاتی را مطرح کنیم و از این طریق فهم مطالب برای عموم راحت‌تر باشد.

افلاطونی ادامه می‌دهد: مهم‌ترین اولویت‌ ما، ارتقای سطح آگاهی عمومی نسبت به فرهنگ مالیاتی، تولید محتوای خلاقانه و اثرگذار، برگزاری رویدادهای آموزشی و فرهنگی، پاسخگویی شفاف به افکار عمومی و تقویت ارتباطات درون‌سازمانی بوده است؛ نوع نگاه مدیران به‌جای گاه روابط عمومی بسیار مهم است و خوشبختانه مدیران سازمان ما به نقش روابط عمومی آگاه هستند و در این حوزه از ما حمایت کرده‌اند.

نقد سازنده ارتباط مؤثر بین رسانه و روابط عمومی را شکل می‌هد

در ادامه میزگرد اسماعیل معصومی که ۲۲ سال است در حوزه روابط عمومی فعالیت دارد و علاقه به این حوزه را از عوامل موفقیت خود می‌داند، اظهار می‌کند: به نظرم روابط عمومی باید جامعه‌شناس خوبی باشد، متأسفانه در دستگاه‌های اجرایی افرادی برای جایگاه روابط عمومی انتخاب می‌شوند که اصلاً علاقه‌ای به این حوزه ندارند و این مسئله سطح روابط عمومی را پایین می‌آورد.

وی می‌گوید: نقش مدیر در انتخاب یک روابط عمومی کاربلد بسیار مهم است، از دید من روابط عمومی عشق و هنر است و شما اگر واقعاً به این حوزه نداشته باشید حتی اگر مدیر هم همراه شما باشد و از شما حمایت کند بازهم موفق نخواهید شد.

معصومی تصریح می‌کند: اگر علاقه‌مند به کار روابط عمومی باشید اما تحصیلات مرتبط هم نداشته باشید موفق خواهید شد چراکه عشق و علاقه در حوزه روابط عمومی حرف اول را می‌زند و در وهله دوم نیز شناسایی کامل مأموریت‌ها و ساختار سازمانی مهم است.

وی ادامه می‌دهد: روابط عمومی باید مشاوری عالی برای رئیس دستگاه باشد و پیام مخاطبان را به مدیرکل سازمان خود انتقال دهد درصورتی‌که برخی روابط عمومی‌ها به نوشتن خبر اکتفا می‌کنند اما رسالت روابط عمومی فقط اطلاع‌رسانی نیست بلکه نوآوری و خلاقیت است، نباید منتظر الگوبرداری باشیم بلکه باید با نوآوری اقدامات خوب در این حوزه انجام دهیم.

مدیر روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین در خصوص انتقاد رسانه از سازمان و جبهه‌گیری روابط عمومی‌ها، بیان می‌کند: برخی رسانه‌های منتقد متأسفانه خبرنگار نما هستند و با انتقاد نادرست و غیرموثق سعی می‌کنند در فضای رسانه‌ای جنجال ایجاد کنند درصورتی‌که اگر انتقاد سازنده باشد و ارتباط دوطرفه بین رسانه و روابط عمومی شکل گیرد ما پاسخگو خواهیم بود.

وی می‌گوید: روابط عمومی موفق کسی است که بتواند انتقادها را جامع و کامل پاسخ دهد نه اینکه اگر انتقاد درستی صورت گرفت با آن خبرنگار و رسانه قطع ارتباط کند.

به روابط عمومی به‌عنوان پست دم‌دستی نگاه می‌شود

به گزارش ایسنا، در ادامه منصور بخشی درباره ویژگی‌های یک روابط عمومی خوب، اظهار می‌کند: روابط عمومی خوب کسی است که حرفه‌ای باشد چراکه امروز افکار عمومی دائماً پرسشگر و دنبال اطلاعات است و این امر کار را برای روابط عمومی‌ها سخت‌تر از گذشته کرده است، یک روابط عمومی باید به‌روز و به شرایط جامعه آگاه باشد تا بتواند در شرایط بحران آن سازمان را نجات دهد.

وی می‌گوید: خبرنگار باید بداند که چگونه پل ارتباطی بین رسانه و روابط عمومی باشد و زمانی که انتقادی از سوی رسانه صورت می‌گیرد سریع خبرنگار را از لیست دعوت حذف نکند و موضع‌گیری تند نداشته باشد. روابط عمومی در شرایط بحران موضوع مهمی است وگرنه که در شرایط عادی امورات گل‌وبلبل است اما این موضوع مهم است که روابط عمومی در شرایط سخت بتواند به‌درستی پاسخگو باشد. از سویی دیگر بسیاری از مدیران رسانه گریز هستند و این میان روابط عمومی حرفه‌ای باید بتواند مدیر را با رسانه همراه کند.

مدیر خبرگزاری فارس در خصوص چالش‌های میان رسانه و روابط عمومی بیان می‌کند: در چند سال اخیر بعضاً چالش‌های اساسی بین روابط عمومی و رسانه وجود داشته که البته هم روابط عمومی و هم رسانه به نوع خود مقصر هستند، نکته مهم این است که اگر هر دو حرفه‌ای باشند و در این میان نقد منصفانه شود بسیاری از چالش‌ها حل خواهد شد.

وی اظهار می‌کند: در بسیاری از سازمان‌ها می‌بینیم که به روابط عمومی به‌عنوان پست دم‌دستی نگاه می‌شود درصورتی‌که روابط عمومی پست مهمی است که می‌تواند سازمان را از بحران نجات دهد.

در ادامه معصومی اظهار می‌کند: مطمئن باشید زمانی سازمان موفق است که روابط عمومی نقش خود را به‌درستی انجام دهد چراکه یک روابط عمومی حرفه‌ای مشاوری کاربلد برای مدیر خود است بنابراین قرار گرفتن فرد باتجربه در منصب روابط عمومی نقش مهمی در موفقیت دستگاه دارد.

افلاطونی می‌گوید: نگاه مدیر به‌ جایگاه روابط عمومی در عملکرد روابط عمومی تأثیر بسزایی دارد اما همچنان برخی مدیران نگاهی سنتی به روابط عمومی دارند و فقط اطلاع‌رسانی را وظیفه روابط عمومی می‌دانند درصورتی‌که نگاه مدیر به‌ جایگاه روابط عمومی تعیین می‌کند آن سازمان در چه جایگاهی قرار دارد.

وی بیان می‌کند: وقتی مدیر دستگاه به‌ جایگاه روابط عمومی اشراف نداشته باشد و روابط عمومی فقط ابزار اطلاع‌رسانی خواهد بود بنابراین رسانه‌ای بودن مدیر در این موضوع بسیار مهم است. روابط عمومی باید در تصمیم‌سازی سازمان نقش داشته باشد تا افکارسنجی و بازخوردها را به مدیران انتقال دهند.

مدیر روابط عمومی اداره مالیاتی قزوین خاطرنشان می‌کند: روابط عمومی نباید تنها به اطلاع‌رسانی خلاصه شود، بلکه باید در طراحی استراتژی‌های ارتباطی، پیش‌بینی نیازهای افکار عمومی، تحلیل بازخوردها و ارائه مشاوره‌های ارتباطی نیز نقش فعال و مؤثری ایفا کند.

در ادامه نیز بخشی تصریح می‌کند: بیشتر روابط عمومی‌ها به دنبال انتشار اخبار مثبت از سازمان خود هستند و همین امر موجب چالش شده است، همچنین این را هم باید گفت که بیشتر رسانه‌های ما نگاهی سیاسی و جریانی دارند وقتی‌که سازمانی خبری را برای رسانه‌ای ارسال می‌کند اگر با جریان هم سو باشد منتشر می‌کنند و اگر هم نباشد کاملاً تخریبی وارد ماجرا می‌شوند به همین سبب نگاه منصفانه در موضوع خبر و اطلاع‌رسانی رعایت نمی‌شود.

سواد رسانه موضوع مغفول‌مانده در روابط عمومی‌ها

در ادامه فریبا قاسمی در خصوص موضوع مغفول مانده در روابط عمومی‌ها، اظهار می‌کند: سواد رسانه موضوع مهمی است که متأسفانه در میان روابط عمومی‌های ما مغفول مانده است، معتقدم بسیاری از روابط عمومی‌ها از دانش و سواد رسانه برخوردار نیستند. سؤالی که همیشه برای من در این زمینه مطرح بود، این است که خروجی جلسات شورای هماهنگی روابط‌عمومی‌ها و همچنین شورای اطلاع‌رسانی چیست؟ تا چه اندازه در این جلسات به آموزش روابط عمومی‌ها تأکید می‌شود؟

وی خاطرنشان می‌کند: در عصر حاضر که هر شهروند با استفاده از ابزارهایی که دارد یک شهروند خبرنگار است، تعامل روابط عمومی با رسانه نیازمند باز تعریف مجدد است. باید در کنار روابط عمومی‌های متخصص و مستقل به سمت رسانه‌هایی با بانک اطلاعاتی قوی از خبرنگاران شناسنامه‌دار حرکت کرد و با تغییرات پرشتاب در فضای مجازی، آموزش‌های آن‌ها به‌روزرسانی شود.

خبرنگار ایسنا بیان می‌کند: بسیاری از روابط عمومی‌های دستگاه اجرایی جایگاه خود را نمی‌شناسند. انتقادی که از همیشه روابط عمومی دارم این بوده که تا وقتی از آن‌ها تعریف می‌کنی، مشکلی وجود ندارند، اما اگر از باب انتقاد وارد شوی، سریع جبهه می‌گیرند و حرفه‌ای رفتار نمی‌کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: همه روابط عمومی‌ها می‌گویند ما با رسانه در تعامل هستیم اما با چه رسانه‌ای؟ رسانه‌ای که تنها به تعریف و تمجید آن‌ها بپردازد؟ درست است که روابط‌عمومی رسانه را بازویی برای اهداف خودش می‌بیند اما اگر قرار باشد نقد خبرنگار را نپذیرد، قطعاً اعتماد مردم را از دست می‌دهد.

قاسمی تصریح می‌کند: یکی از مهم‌ترین اصول روابط‌عمومی‌ها پاسخگو بودن است، در صورتی که شاهد هستیم برخی از روابط‌عمومی‌ها پاسخگو نیستند یا نمی‌خواهند باشند، برخی از روابط‌عمومی‌ها وب‌سایت و ایمیل دارند و مطالب زیادی در سایت بارگذاری می‌کنند و فکر می‌کنند، تنها داشتن سایت و بارگذاری مطالب، معیار مناسبی برای ارزیابی روابط‌عمومی‌ها خواهد بود.

وی بیان می‌کند: برخی از افراد در روابط‌عمومی بیش از  اینکه تسهیل‌گر یا مطابه‌گر ارتباط با جامعه و رسانه باشند، مانعی برای پاسخگویی و به تعبیری توجیه‌گر ضعف‌های مدیریتی هستند که همه این موارد به نداشتن سواد رسانه بازمی‌گردد.

از چالش‌های رسانه با روابط عمومی

مدیر خبرگزاری فارس در خصوص دیگر چالش‌های رسانه با روابط عمومی می‌گوید: یکی از موضوعات اساسی دیگر این است که برخی روابط عمومی‌ها باعث ضریب دادن به بسیاری از خبرنگارنماها می‌شوند، خبرنگارنماها دنبال نقد منصفانه و کار رسانه‌ای نیستند، معمولا آگهی بگیر هستند و این موضوع بزرگ‌ترین چالش رسانه با روابط عمومی است که سبب شده فضای غیرحرفه‌ای شکل بگیرد.

بخشی اظهار می‌کند: روابط عمومی‌ها نباید دنبال حضور سیاهی لشگر در نشست‌های خبری باشند و خبرنگارنماها باید از نشست‌های خبری حذف شوند و به دنبال این باشند خبر در کدام رسانه حرفه‎ای با چه بازدیدی منتشر شده است.

معصومی در ادامه با اشاره به اینکه آمار روابط عمومی‌های حرفه‌ای به ۵۰ درصد هم نمی‌رسد، عنوان می‌کند: سمینارهای تخصصی در حوزه روابط عمومی برگزار می‌شود اما تعداد شرکت‌کنندگان به‌اندازه انگشتان دست هم نیست درصورتی‌که روابط عمومی موفق است که پای ثابت این سمینارها باشد چون معتقد است باید دانش خود را به‌روز کند.

وی می‌گوید: برخی روابط عمومی‌ها فقط تبلیغات‌چی سازمان خود هستند درصورتی‌که روابط عمومی باید انتقادپذیر باشد تا مشکلات سازمان خود را اصلاح کند و آن سازمان را به‌سوی موفقیت سوق دهد.

افلاطونی در خصوص شورای روابط عمومی اظهار می‌کند: انجمن‌ها و شورای روابط عمومی در حوزه افزایش سواد رسانه روابط عمومی‌ها نقش مهمی دارند که در این رابطه نیز باید توجه شود؛ همچنین شورای روابط عمومی‌ها باید جهت افزایش سواد رسانه در روابط عمومی‌ها دوره برگزار کنند و روابط عمومی دستگاه‌ها ملزم به حضور در این دوره‌ها شوند.

معصومی در خصوص تأثیر درون‌گرا یا برون‌گرا بودن فرد در منصب روابط عمومی بیان می‌کند: روابط عمومی درون‌گرا فردی است که نمی‌تواند روابط عمومی موفقی باشد به همین دلیل باید از روابط عمومی‌ها تست شخصیتی گرفته شود که در سازمان ما نیز به همین صورت است البته این مورد لازم‌الاجرا است اما برخی دستگاه‌ها انجام نمی‌دهند.

بخشی در ادامه درباره نقش شورای اطلاع‌رسانی تصریح می‌کند: شورای اطلاع‌رسانی نیز باید از حالت سستی دربیاید، نقش خود را به‌درستی ایفا کند و روابط عمومی‌های حرفه‌ای را شناسایی کند تا تعامل صورت گیرد و پوست‌اندازی در حوزه روابط عمومی‌ها اتفاق بیفتد.
وی می‌گوید: رویکرد سیاسی در روابط عمومی و رسانه به نوع ارتباط آنان آسیب میزند و باید این موضوعات برچیده شود.

مدیر خبرگزاری فارس خاطرنشان می‌کند: چالش دیگر ما نشست‌های خبری است که برخی روابط عمومی‌ها فرقی میان رسانه حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای قائل نیستند درصورتی‌که بسیاری از خبرنگاران حاضر در جلسه خبر منعکس نمی‌کنند و حتی وقت جلسه را برای پرسیدن سؤالات ما می‌گیرند.

افلاطونی نیز در پاسخ به این مسئله در پایان می‌گوید: ما برای برگزاری نشست از اداره فرهنگ و ارشاد لیست خبرنگاران را تهیه می‌کنیم و اگر کسی را هم دعوت نکنیم گلایه می‌کنند به همین دلیل مجبور به دعوت تمامی افراد هستیم، بعضاً نیز فرد به‌جای خودش همسر و فرزندش را به جلسه می‌فرستد که ادب بر ما حکم نمی‌کند شخص را از جلسه بیرون کنیم و این موضوع به یک چالش اساسی تبدیل‌ شده است.

به گزارش ایسنا، روابط عمومی حرفه‌ای پاسخگویی در شرایط بحران را آسان می‌سازد و مسیر ارتقای یک سازمان را هموار می‌کند بنابراین برای رسیدن به یک شبکه روابط عمومی توانمند در سازمان‌ها نیازمند تغییر نگرش سنتی مدیران به‌ جایگاه روابط عمومی و لزوم مشارکت روابط عمومی‌ها در دوره‌های تخصصی است. امید است که با توجه بیشتر متولیان به حوزه روابط عمومی در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد تغییر مثبت در این حوزه باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha