• پنجشنبه / ۱ آذر ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403090100505
  • خبرنگار : 50081

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شرق کشور:

باید از فضای مجازی به عنوان یک فرصت در ترویج فرهنگ کتابخوانی بهره برد

باید از فضای مجازی به عنوان یک فرصت در ترویج فرهنگ کتابخوانی بهره برد

ایسنا/خراسان رضوی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شرق کشور گفت: باید از فضای مجازی به عنوان یک فرصت در ترویج فرهنگ کتابخوانی بهره ببریم و نباید به آن نگاه رقیبانه داشته‌باشیم.

مجتبی محمودی مهماندوست اول آذرماه، در همایش نوآوری در نشر و چالش‌های حفظ میراث مکتوب که به همت مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور به مناسبت سی‌ودومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: این نوآوری باید هم در قالب‌ها و ارائه فرم محتوا و هم در خود محتوا باشد؛ بدین معنا که باید سعی ‌کنیم جدیدترین قالب را برای ارائه حرف‌ها انتخاب و از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا هم استفاده کنیم تا در ارائه خود آن محتوا خلاقیت داشته باشیم. به عنوان مثال نوآوری فرم و قالب می‌تواند در حوزه چاپ و برش، قطع‌های متفاوت کتاب، بسته‌بندی‌های مختلف، ارائه کتاب معطر، کتاب کاغذی، کاغذی جیبی و… باشد.

وی با بیان اینکه مشهد نیازمند فرهنگسرای کتاب و ناشران است، اضافه کرد: کتاب‌های صوتی خلاقیت بسیار خوبی بود که در این چند سال گذشته شناخته شد و امروز شاهد آن هستیم که بسیاری از مردم از این نوع مطالعه استقبال می‌کنند. مینی‌بوک‌ها یا ساندویچ‌کتاب‌ها نیز گزینه بسیار خوبی است که خلاصه کتاب‌ها هستند و در برخی پلتفرم‌ها نیز عرضه می‌شوند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملّی منطقه شرق کشور تصریح کرد: این فناوری نوظهور به طور کلی فرآیند نشر کتاب را دچار تغییرات شگرفی کرد، از تهیه و تدوین محتوا گرفته تا ویراستاری، صفحه‌بندی و صفحه‌آرایی را دستخوش تغییر داده و اکنون مشاهده می‌کنیم که حتی به حوزه تولید محتوا هم وارد شده است.

وی عنوان کرد: نشر رومیزی هم مربوط به کتاب‌های تک نسخه‌ای است که بسیار خلاقیت خوبی است، بدین منظور که برخی رسانه‌ها فایل معرفی کتاب را در رسانه اجتماعی‌شان قرار می‌دهند و آن ناشر کتاب را با توجه به تعداد درخواست مخاطب چاپ می‌کند که این مهم یک اتفاق جدید است.

محمودی مهماندوست بیان کرد: ما در حوزه تمدن و دفاع از کیان کشور امروز به این نوآوری‌ها نیاز داریم، چراکه باید به زبان بین‌الملل مفاهیم مدنظرمان را منتقل کنیم و تنها نباید فضای مجازی را رقیب خود بدانیم. بنابراین رویکرد کامل این است که از بستر فضای مجازی برای ترویج کتاب بهره ببریم، زیرا در حال حاضر ما بلاگر و اینفلوئنسر کتاب داریم که بسیار خوب عمل می‌کنند.

اگر آموزش مبتنی بر مفهوم نباشد، ناشران باید سیر قهقرایی را طی کنند

در ادامه مهدی نصیرزاده، مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران خراسان رضوی گفت: اگر قرار است نشر به عنوان یک فعالیت انسان‌ساز باقی بماند، باید روی ترویج فرهنگ کتابخوانی تلاش کنیم.

وی در خصوص اهمیت آموزش مبتنی بر مفهوم برای ارتقاء صنعت نشر، عنوان کرد: نظام آموزشی ما باید به درستی وارد عرصه کتابخوانی شود و آموزش کتاب‌خوانی و فرهنگ کتابخوانی را آموزش دهد. آموزش ما باید مبتنی بر «مفهوم» باشد و تا زمانی که این مهم اتفاق نیفتد، ما ناشران باید سیر قهقرایی را طی کنیم. اگر گرانی روی عدم خرید مردم تاثیری داشت این همه در سال‌های اخیر در مشهد رستوران‌های پر زرق و برق افتتاح نمی‌شدند. بنابراین کتاب نسبت به بقیه اقلام آنقدرها هم گران نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha