علیرضا شریفینیا در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: نزدیک به ۳۰ سال سابقه کار در زمینه کودک و نوجوان دارم و تفاوتی که نمایش «مینا و میچا» با دیگر اجراها داشت این بود که عدهای از بازیگران توانیاب بودند. با توجه به اینکه هر سال کار کودک انجام میدهم اما امسال اولین سالی بود که بخش کودک را در آثار استانی قرار داده بودند و من در جشنواره تئاتر استانی شرکت کردم. با وجود اینکه برای اولین بار در این جشنواره حضور داشتم اما فضای خوبی بود که آن را تجربه کردم.
وی افزود: تمامی عوامل تئاتر مشهد به خصوص آقای عرفانی دبیر جشنواره یک کار جهادی انجام دادند و آن این بود که بخش کودک و نوجوان را در این دوره از جشنواره اضافه کنند. آنان همچنین باعث شدند تا پای آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان و تمامی افرادی که در زمینه کودک فعالیت دارند، باز شود.
کارگردان نمایش «مینا و میچا» اضافه کرد: سطح جشنواره تئاتر استانی امسال حداقل در بخش کودک خوب بود و امیدوارم که در سال آینده هم این بخش را در بخش اصلی جشنواره مشاهده کنیم. جناب عرفانی به عنوان دبیر جشنواره بسیار خوب عمل کردند و ما هر زمان که با ایشان کار داشتیم پاسخگو بودند. جشنواره باید برای افرادی باشد که تازه کار خود را شروع کردند و میخواهند که خود را محک بزنند و پیشکسوتان این عرصه باید نسل جوان را حمایت کنند.
وی گفت: با توجه به اینکه آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در این جشنواره حضور داشتند، اما فعالیتی انجام ندادند، زیرا آنها به راحتی میتوانستند سالنهای نمایش را پر از جمعیت کنند و دانشآموزان خود را برای دیدن این نمایش هماهنگ کنند.
وی بیان کرد: ما در این دوره از جشنواره تعداد سالن زیادی برای اجرای نمایش در اختیار داشتیم اما متاسفانه سالن نمایش خالی از جمعیت بود و در زمانهایی ما اجرا داشتیم که کسی برای تماشای نمایش به سالنها نمیآمد و این امر باعث شد تا روحیه بازیگران که تعدادی از آنها هم توانیاب بودند تضعیف شود و ما تنها در بازبینی و جشنواره اصلی اجرا داشتیم تا آنها چنین احساسی پیدا نکنند و کمتر شاهد عدم حضور تماشاگران باشند.
شریفینیا با بیان اینکه این گروه از بازیگران با سختیهای فراوان و امید زیاد برای اجرای نمایش میآمدند و دیدن سالنهای خالی باعث میشود تا آنها افسره شوند، عنوان کرد: چگونه میشود که بعضی از آثار به صورت سفارشی ساخته و تاکید میشود که حتما باید بازدید زیادی داشته باشد و برای فرهنگسازی چنین اقداماتی را انجام میدهند اما برای این کار هیچ اقدامی انجام ندادند.
وی افزود: زمانی که آموزش و پرورش در کنار جشنواره تئاتر استانی قرار میگیرد باید اقداماتی را در این خصوص انجام دهد. این گروه از بازیگران به دلیل اینکه کمتر دیده میشوند، مشتاق هستند تا مورد توجه قرار گیرند و اگر سالن را مملو از جمعیت ببینند قطعا خوشحال میشوند. بنابراین آموزش و پرورش در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرد.
وی خاطرنشان کرد: استقبال از این نمایش تنها از طریق مدارس میتوانست اتفاق بیافتد که متاسفانه رخ نداد و بزرگترین ناراحتی من از آموزش و پرورش این است که حمایت نکردند و ما همواره این چالشها را با این نهاد داریم. مورد دیگری که باید برای دورههای دیگر جشنواره مورد توجه قرار گیرد این است که سالنهای خود را تجهیز کنند.
کارگردان نمایش «مینا و میچا» بیان کرد: من به عنوان کارگردان که در این دوره از فعالیتم با بازیگران توانیاب کار کردم شرایط سالنها مناسب نبود. بنابراین سالنهای نمایش باید به گونهای مجهز باشد که اگر نمایشی با افراد توانیاب فعالیت میکند که عدهای از انها روی ویلچر و یا با عصا راه میروند شرایط برای آنها مناسب باشد.
وی در خصوص وضعیت تئاتر استان، اظهار کرد: با توجه به اینکه در زمینه کودک و با بچههای توانیاب فعالیت میکنم یک سالن مناسب برای تمرین وجود ندارد. با وجود اینکه مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) سالنهای خالی بسیار زیادی دارد اما آنها را در اختیار هنرمندان قرار نمیدهند.
شریفینیا عنوان کرد: دریافت مجوز برای کار کودک با مشکلات زیادی روبهرو هستیم و سنگاندازیهای زیادی میشود. اولین و سختترین کار متن است که باید توسط مسئولان مربوطه مورد قبول واقع شود و این مورد مشکلات زیادی را برای ما به وجود میآورد.
کارگردان نمایش «مینا و میچا» تصریح کرد: با توجه به اینکه ۱۵ سال است که با توانیابان کار میکنم و آنها سلبریتیهای تئاتر کودک استان هستند و ما باید از این افراد در کارهای خود استفاده کنیم. بنابراین اگر قرار است که کار جنگی انجام دهیم و ویلچری در نمایش خود داشته باشیم از این افراد استفاده کنیم و یک فرد سالم را در ویلچر قرار ندهیم تا نقش بازی کند، باید تواناییهای این کودکان را نشان دهیم، زیرا آنها با استعداد هستند و باید از آنها در نمایشهای خود استفاده کنیم.
انتهای پیام
نظرات