به گزارش ایسنا، سندروم داون یکی از رایجترین اختلالات ژنتیکی است که سبب بروز مشکلاتی در تواناییهای ذهنی و حرکتی کودکان میشود. این بیماری در هر ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ تولد، یک کودک را تحت تاثیر قرار میدهد و در کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده آمار بالایی از کودکان را شامل میشود. کودکان مبتلا به این سندروم در یادگیری و انجام مهارتهای حرکتی، همانند کودکان همسن و سال خود، با کندی و کاهش کیفیت مواجه هستند. تحقیقات نشان داده اند که ضعف در عضلات، ناتوانی در حفظ تعادل، و کمبود توانایی در هماهنگی حرکتی از مشکلات عمده این کودکان در سالهای ابتدایی زندگی است. به دلیل این ویژگیها، کاهش سطح فعالیت بدنی و به دنبال آن افت کیفیت زندگی در آنها دیده میشود. این نارساییهای حرکتی و تعادلی باعث ایجاد محدودیتهایی برای کودکان مبتلا به سندروم داون در انجام فعالیتهای روزمره و ارتباط با محیط پیرامونشان میشود.
بهبود تعادل و قدرت عضلات این کودکان میتواند به کیفیت زندگی آنها کمک شایانی کند. از آنجا که تکنولوژی در دنیای امروز به سرعت در حال پیشرفت است، روشهای نوینی از جمله بازیهای واقعیت مجازی به عنوان ابزاری برای کمک به بهبود عملکرد و توانمندسازی کودکان به کار گرفته شدهاند. استفاده از بازیهای مبتنی بر واقعیت مجازی، علاوه بر ایجاد محیطی جذاب و تعاملبرانگیز، امکان بهبود تعادل و هماهنگی حرکتی کودکان را فراهم میکند و تحقیقات نشان داده که این روشها میتوانند موثر واقع شوند.
در این راستا، گروهی از محققان ایرانی به سرپرستی دکتر محمدرضا سیدی، استادیار طب ورزشی از پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی تهران، با همکاری پژوهشگران دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، به مطالعه اثرات بازیهای واقعیت مجازی بر تعادل و عملکرد حرکتی کودکان مبتلا به سندروم داون پرداخته اند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیرات بازیهای حرکتی مجازی بر تعادل و توان حرکتی اندام تحتانی در این کودکان طراحی و اجرا شده است.
برای انجام این مطالعه، محققان ۳۰ دختر ۸ تا ۱۲ ساله مبتلا به سندروم داون از شهر گرگان را به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم کردند؛ یک گروه تحت بازیهای واقعیت مجازی قرار گرفت و گروه دیگر به عنوان گروه کنترل، بدون این مداخله بودند.
برنامه مداخله شامل ۲۴ جلسه ۳۰ دقیقهای از بازیهای ورزشی حرکتی بود که از دستگاه ایکسباکس برای اجرای بازیهای بوکس و اسکی استفاده شد. در این بازیها کودکان باید حرکات مختلفی را برای کسب امتیاز انجام میدادند. به منظور ارزیابی نتایج، تعادل و عملکرد اندام تحتانی آنها با استفاده از آزمونهای خاص علمی ارزیابی شد.
نتایج این پژوهش که در دوفصلنامه «توانبخشی ورزشی» وابسته به دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه بوعلی سینا منتشر شده اند، نشان دادند که بازیهای واقعیت مجازی تاثیر مثبتی بر تعادل و عملکرد حرکتی کودکان مبتلا به سندروم داون داشتهاند. به ویژه، این کودکان پس از پایان دوره تمرینات مجازی در آزمونهای تعادلی و پرشهای بلند و عمودی، نسبت به گروه کنترل، عملکرد بهتری از خود نشان دادند. این نتایج نشان میدهند که بازیهای مجازی میتوانند ابزاری قابل اعتماد برای بهبود تواناییهای حرکتی و تعادلی این کودکان باشند.
این مطالعه به این نتیجه رسید که استفاده از بازیهای واقعیت مجازی به دلیل تعامل و انگیزه بالایی که ایجاد میکند، میتواند به عنوان یک روش نوین برای ارتقای تواناییهای تعادلی و حرکتی در کودکان مبتلا به سندروم داون مورد توجه قرار گیرد. این روش به دلیل محیط جذاب و بدون استرس بازی، کودکان را به فعالیتهای فیزیکی بیشتر ترغیب کرده و به آنها کمک میکند که تواناییهای خود را بهتر بشناسند و تقویت کنند.
یافتههای فوق از آن جهت اهمیت دارند که برای یکی از مشکلات بزرگ کودکان مبتلا به سندروم داون، یعنی ناتوانی در حفظ تعادل و ضعف حرکتی، پاسخی عملی و نوآورانه ارائه میدهند. توانمندسازی کودکان از طریق بازیهای واقعیت مجازی میتواند تاثیر چشمگیری در ارتقای اعتماد به نفس، مهارتهای حرکتی و کیفیت زندگی آنان داشته باشد و به آنها کمک کند تا تواناییهای حرکتی و حسی خود را بهبود دهند.
انتهای پیام
نظرات