• جمعه / ۲۳ آذر ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۷
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403092316560
  • خبرنگار : 71368

در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد

قطار ملی مترو؛ چهارمین نسل از قطارهای مترویی

قطار ملی مترو؛ چهارمین نسل از قطارهای مترویی

سخنگوی شهرداری تهران درباره تولید قطار ملی گفت: پس از رفع چالش‌های مالی، نرم‌افزار مدیریت قطار (TCMS) طراحی شد، تست‌های لازم برای اخذ مجوز با موفقیت انجام شد و اکنون  قطار ملی به مرحله تولید انبوه رسیده است.

عبدالمطهر محمدخانی در گفت وگوبا ایسنا،  در خصوص آخرین وضعیت تولید قطار ملی اعلام کرد: تولید انبوه قطار ملی از فردا آغاز می‌شود و با توجه به اینکه چالش اصلی در مسیر تولید قطارملی تأمین منابع مالی توسط دولت و شهرداری تهران بود، تولید قطار ملی با پیگیری‌های شهردار تهران انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در دوره قبل ادعا شده بود که یک رام (۷ واگن) با حدود ۸۰ درصد تولید داخلی رونمایی شده است، بیان کرد: رونمایی صورت گرفته بیشتر جنبه ظاهری داشت. قطار مذکور بدون طراحی نرم‌افزار مدیریت قطار (TCMS) و پشت سر گذاشتن تست‌های سرد و گرم و همچنین اخذ مجوز و تأییدیه‌های بین‌المللی لازم برای سیر در خطوط و مسافرگیری، فقط از ظاهر فیزیکی قطار ملی رونمایی شده بود.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با اشاره به اینکه طراحی نرم‌افزار مدیریت قطار و موفقیت در تست‌ها برای گرفتن مجوز بخش اصلی و مهم پروژه بود؛ عنوان کرد: مدیریت سابق عجولانه و بدون تکمیل بخش نرم‌افزاری که بخش مهم‌تر پروژه محسوب می‌شود، اقدام به رونمایی از این محصول کرد.

وی ادامه داد: ما قطار ملی را در شرایطی تحویل گرفتیم که فقط طراحی و مونتاژ قطعات آن انجام شده بود و تست‌های لازم برای اخذ مجوز انجام نشده بود. رونمایی اولیه مربوط به بخش سخت‌افزاری بود و بیش از یک سال و نیم برای انجام تست‌های سرد و گرم و اخذ مجوزهای بین‌المللی زمان صرف شد. تاکنون بیش از ۱۱۰ ساعت تست گرم روی قطار انجام شده است.
محمدخانی با بیان اینکه بخش مهم کار یعنی نرم‌افزار مدیریت قطار (TCMS) طراحی شد که سیستم کنترل مدیریت قطار است، اذعان کرد: در فرآیند تست‌ها و اخذ مجوزهای بین‌المللی، تمامی مراحل طراحی و مونتاژ قطار بخش به بخش چک شد تا مطابق استانداردهای لازم باشد. خوشبختانه تمامی تست‌ها موفقیت‌آمیز بوده و به‌زودی مجوز سیر در خطوط را اخذ خواهیم کرد.

سخنگوی شهرداری تهران اضافه کرد: نکته مهم‌تر اینکه الزام بود تا ۸۵ درصد از دانش طراحی قطار، بومی و داخلی باشد که در این دوره طی فرآیند تست‌ها و اخذ مجوز، با افزایش دانش و ارتقای فناوری در ساخت قطار مترو، عمق داخلی‌سازی‌ قطار ملی امروز به حدود ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی در ادامه یادآور شد: در خرداد ماه ۱۴۰۲ و برای اولین بار در کشور، با حمایت شهرداری و مترو تهران، تست دینامیکی قطار متروی ملی با سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت در خط ۴ مترو تهران به مدت ۱۱ شب انجام شد که نتایج حاصله نشان از عملکرد ایمن قطار ملی مترو داشت.

محمدخانی تصریح کرد: شهرداری تهران یکی از اعضای کلیدی این پروژه به شمار می‌آید. به دلیل نیاز گسترده شبکه حمل‌ونقل عمومی تهران به توسعه خطوط مترو و استفاده از قطارهای ملی، شهرداری تهران (از طریق شرکت مترو تهران) در کنسرسیوم ساخت قطار ملی حضور دارد.

وی در ادامه ابراز داشت: قطار ملی مترو، چهارمین نسل از قطارهایی است که به ناوگان مترو تهران افزوده می‌شود. یک رام قطار ملی بعد از ۵۰ هزار کیلومتر در خط پرند شروع به کار کرد و اکنون به مرحله تولید انبوه رسیده است. این قرارداد شامل تأمین ۱۱۳ دستگاه واگن ملی طی ۲ سال می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: شهرداری تهران به‌عنوان یکی از بهره‌برداران اصلی قطارهای تولیدشده، در تعریف نیازها، تأمین منابع مالی، و سفارش ساخت قطارهای مترو نقش مهمی ایفا می‌کند. همکاری شهرداری با سایر اعضای کنسرسیوم(وزارت راه و شهرسازی،شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران،شرکت‌های زیرمجموعه مپنا، شرکت واگن‌سازی تهران و...) به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری و کاهش هزینه‌های ارزی واردات تجهیزات مترو کمک کرده است. این حضور نشان‌دهنده تأکید بر تولید ملی و هماهنگی بیشتر بین بهره‌برداران و تولیدکنندگان در پروژه‌های کلان ملی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha