محمدجواد حسین زاده سلجوقی در گفتوگو با ایسنا در رابطه با دانشگاه علمی کاربردی خراسان رضوی اظهار کرد: دانشگاه علمی کاربردی در استان خراسان رضوی ۲۲ هزار دانشجو و ۳۲ مرکز فعال در ۱۲ شهرستان دارد که در ۴ گروه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر فعال هستند. همچنین این دانشگاه حدود ۶۰۰۰ مجوز دارد که مزیت خوبی است؛ زیرا این افراد فیلتر شدهاند و علاوهبر بررسی سوابق در مصاحبه ما شرکت کرده، امتیاز آورده و وارد مبحث تایید صلاحیت جهت مدرس علمی کاربردی شدند.
وی با اشاره به لزوم ۳ سال سابقه کار اجرایی مدرسین علاوهبر داشتن مدرک تحصیلی، بیان کرد: تعدادی از مدرسین ما افراد خبره هستند، به این منظور که رشته تحصیلی دانشگاهی در آن زمینه نداریم. فرد هنرمند و یا صنعتگر که میتواند به عنوان خبره با توجه به سوابق و تجارب، امتیازات و غیره توسط دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته و به عنوان مدرس خبره در خدمت دانشگاه علمی کاربردی قرار میگیرد.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی خراسان رضوی در رابطه با تفاوت آموزش علمی کاربردی با سایر آموزشها گفت: در دنیا دو نظام آموزشی داریم؛ یکی رسمی و نظری که بیشتر به محفوظات توجه دارد و در کنار آن نظام آموزشهای مهارتی و فنی حرفهای که بیشتر نگاه آن به بازار کار است. هدف آموزش نظری توسعه و گسترش مرزهای دانش است و آموزش مهارتی به توانمندسازی شاغلین و آمادگی افراد برای ورود به بازار کار میپردازد. روی بحث توانمندسازی شاغلین تأکید داریم؛ زیرا آموختههای شاغل باید بروز شود.
رشد اقتصادی در رشد بهرهوری وجود دارد
سلجوقی ادامه داد: خیلی از افراد فارغالتحصیل دانشگاههای دیگر هستند اما لازم است با بازار کار آشنا شوند و به همین دلیل دانشگاه علمی کاربردی به صورت مکمل و نه مستقل، عمل کرده و آموزشهای نظری را تکمیل میکند. فرد میتواند فارغالتحصیل بیکار یا شاغل باشد که میخواهد در زمینه کاری خود ارتقا یابد و بهرهوری را افزایش دهد. یکی از مشکلات کشور، عدم بهرهوری است به همین دلیل ما رشد اقتصادی را در رشد بهرهوری میبینیم. بهرهوری باید ۸ درصد افزایش یابد و این افزایش از طریق آموزش میتواند محقق شود. آموزش باید منجر به یادگیری و یادگیری باید منجر به تغییر رفتار افراد شود.
وی اظهار کرد: اگر میخواهیم نوآوری و خلاقیت داشته باشیم، افراد باید تفکر نقادانه را در آموزش یاد بگیرند، مهارت برای دستیابی به شغل بهتر و درآمد بالاتر را کسب کنند. افرادی میتوانند مشارکت در اجتماع داشته باشند که از مهارت و آموزش لازم برخوردار باشند. پایداری اقتصاد در کشورهایی محقق شده که افراد از سطح بالای آموزش برخوردار هستند، منظور من آموزش در یک مقطع تحصیلی نیست، یکی از رسالتهای مهم دانشگاه آموزشهای کوتاه مدت و نگاه ما به بازار و نیاز آن است و اینکه افرادی تربیت کنیم که قابلیت استخدام داشته باشند و بتوانند خود را بروز کنند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی خراسان رضوی بیان کرد: حداقل ۷۵ درصد برنامه سال درسی باید به صورت عملی باشند و ۲۵ درصد به صورت تئوری است. مرکز، محلی برای آموزشهای عملی خود باید داشته باشد که افراد بتوانند مهارت را به صورت عینی دیده و فرا بگیرند و نه به صورت ذهنی و دانشی. افراد علاوهبر دانش باید توانش هم داشته باشند.
قرارگیری آموزش در عرصه صنعت سبب رفع ناترازی میشود
سلجوقی در رابطه با فضای فیزیکی دانشگاه به لحاظ تجهیزات برای آموزش مهارت گفت: رویکرد ما فضایی است که مراکز در اختیار دارند و خیلی از مراکز ما در مجتمعهای صنعتی قرار گرفتند. خیلی از واحدهای صنعتی بزرگ در استان مرکز علمی کاربردی هستند که نیاز به کارگاه و آزمایشگاه ندارند و مشکل اساسی که در جامعه داریم، بیکاری است و از طرفی خیلی از صنایع ما نیاز به نیرو کار ماهر دارند. در حال حاضر ناترازی میان آموزشهای رسمی و نیاز بازار وجود دارد و وقتی آموزش در عرصه صنعت قرار گیرد، این ناترازی برطرف میشود.
وی افزود: خیلی از عناوین رشتههای علمی کاربردی با عناوین رشتههای مرسوم متفاوت و دارای گرایش است، رشتههای ما از مقطع کاردانی گرایش دارند. سیاست دانشگاه علمی کاربردی این است که از زیادآموزی جلوگیری و بهرهوری را ایجاد کند.
انتهای پیام
نظرات