احمد محمودزاده یکشنبه ۳۰ دیماه ۱۴۰۳ در همایش شوراهای آموزش پرورش استان مرکزی اظهار کرد: نظام آموزش و پرورش و دستگاه تعلیم و تربیت به عنوان مهمترین نهاد فرهنگی و اجتماعی بیشترین مسئولیت و رسالت تعیینکنندهای را در پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی کشور دارد. تحقق اهداف و ماموریتهای این نهاد تاثیرگذار، نقشآفرینی همه جانبه ارکان حاکمیت و اقشار مختلف مردم را میطلبد.
وی خروجی آموزش و پرورش را سرمایههای اصلی جوامع در تمام دنیا بیان کرد و گفت: نیروی انسانی، هدف توسعه، عامل تمدنسازی و جامعهسازی است و به عنوان بزرگترین سرمایه در تمامی اسناد فرادستی بویژه بیانیه گام دوم به آن اشاره شده است. پیشرفت و تعالی کشور مرهون تلاش نیروی انسانی آموزش دیده در نظام تعلیم و تربیت است.
وی با بیان اینکه دستگاه آموزش و پرورش دستگاه تولیدکننده و ایجاد کننده نیروی انسانی است، گفت: دستگاههای دیگر، استفادهکننده و مصرفکننده نیروی انسانی هستند و لازم است تا برای تولید و پرورش نیروی انسانی کارآمد و توانمند به نظام آموزش و پرورش کمک کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: جلسات شوراهای آموزش و پرورش از محوریترین و کلیدیترین جلسات هر استان و هر شهرستانی است که به ریاست عالیترین مقام اجرایی استان تشکیل و با عضویت دستگاههای مختلف مصوباتی برای تربیت صحیح نیروی انسانی اتخاذ میشود چرا که تربیت نیروی انسانی به تنهایی از عهده آموزش و پرورش بر نمیآید و باید همه دستگاهها مشارکت کنند.
وی افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز وظایف هر دستگاهی برای مشارکت در آموزش و پرورش مشخص شده است تا بتوان با بهرهگیری از تمامی امکانات در راستای بهبود فرآیند آموزشی و پرورشی در حوزه سختافزاری و نرمافزاری گام برداشت. البته نباید صرفا بر موضوعات سختافزاری و تامین زیرساختها متمرکز شد بلکه باید به موضوعات پرورشی و تربیتی به عنوان محور فعالیتهای نرمافزاری نیز پرداخت و اهتمام جدی داشت.
وی با تاکید بر اینکه شوراهای آموزش و پرورش مهمترین مراکز تصمیمگیری، برنامهریزی و نظارت بر فعالیتهای آموزش و پرورش و دستگاه تعلیم و تربیت هستند، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت نخبگانی مردم، خیرین، بنگاههای اقتصادی در کنار بخش دولتی میتواند منجر به تصمیمات عملیاتی و اثرگذار در این شورا شود تا بتوان نیازهای سختافزاری و نرمافزاری را تامین کرد و کمبودی احساس نشود، هرچند در حوزه انجام مسئولیتهای اجتماعی، آنطور که باید و شاید از طریق بنگاههای اقتصادی، مشارکت قابل قبولی صورت نمیگیرد.
محمودزاده با اشاره به تاکید دولت وفاق ملی درخصوص رویدادها و موضوعات آموزش و پرورش و برگزاری ۱۶ جلسه شورای آموزش و پرورش توسط دولت، برگزاری این تعداد جلسه را در تاریخ آموزش و پرورش بی سابقه دانست و گفت: برگزاری جلسات مستمر استانداران به صورت هفتگی، از تاکیدات دولت چهارم است تا بتوان در سایه تصمیمگیریهای صحیح، عدالت آموزشی را حاکم و نیازها را با رویکرد آموزشی، تربیتی و پرورشی برطرف کرد.
وی بر تقویت نقش شوراهای آموزش و پرورش با بهرهگیری حداکثری از ظرفیت قانون تاکید کرد و گفت: دعوت از شرکای برونسازمانی و بیان تکالیف آنان در راستای ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش، توجه به تامین عدالت و مسیر برابر آموزشی برای تمامی دانشآموزان موضوعات مهمی است که باید در نظر گرفته شود. در راستای عدالت آموزشی باید از همه ظرفیتهای آموزشی کشور استفاده شود و نباید اجازه داد هیچ دانشآموز و استعدادی در مناطق دوردست و حاشیه شهرها از چرخه آموزش دور بماند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به برکت نظام اسلامی ۹۹ درصد دانشآموزان در نقاط مختلف کشور، در کلاسهای درس حضور دارند، تصریح کرد: مسیر عدالت آموزشی باید با کیفیت و قوت هرچه تمامتر برای تمامی دانشآموزان ترسیم شده و ادامه یابد.
وی در خصوص بومیسازی الگوی مفهومی نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: استقرار الگوی مدرسه تراز در این الگوی مفهومی دیده شده و قرار است ظرف یکی دوسال آینده محقق شود.
محمودزاده همچنین بر تقویت آموزشهای مهارت محور تاکید کرد و گفت: مسیری که آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای ایجاد میکند باید با قوت طی شود و برای تمامی دانشآموزان با جلب مشارکت صاحبان مشاغل باید آموزشهای مهارتمحور هدفگذاری و اجرایی شود.
وی بر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی تاکید کرد و گفت: جلسات مستمر هفتگی و نشستهای تخصصی در حوزه آسیبهای اجتماعی ۳۲ استان با همین هدف برگزار می شود تا منجر به طراحی برنامههای تحولی به منظور ارتقای سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان شود. همچنین بهرهمندی از ظرفیت فناوری هوش مصنوعی نیز مورد انتظار است تا بتوان مسیر را طوری طراحی کرد که دانشآموز در تراز انقلاب اسلامی تربیت شود.
انتهای پیام
نظرات