عبدالرضا پیرحسینلو در گفتوگو با ایسنا با تأکید بر اهمیت هماهنگی بین دستگاههای مختلف اظهار کرد: عدم همافزایی بین دستگاهها نه تنها به مردم آسیب میرساند، بلکه خسارتهای جدی به دستگاههای مربوطه وارد میکند. استفاده از توان و ظرفیت دستگاهها برای یکدیگر میتواند خدمات جامعتری به مردم ارائه کند و آموزش و پرورش استان مرکزی در این مسیر حرکت میکند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی از بازنگری رشتههای تحصیلی در هنرستانها خبر داد و گفت: برخی دانشآموزان در رشتههای اشباع شده تحصیل میکنند که بازار کاری برای آنها وجود ندارد. هدف ما تقویت ارتباط با نظام تعلیم و تربیت و بازار کار است تا نیروی انسانی توانمند و مهارتمحور تربیت شود.
به گفته پیرحسینلو، تغییر و جابجایی رشتهها، بویژه در روستاها، در دستور کار قرار دارد تا با ایجاد رشتههای مورد نیاز، نیروی انسانی ماهر تربیت شده و از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری شود.
پیرحسینلو درخصوص کمبود معلم در استان گفت: پیشبینی میشود ظرف دو تا سه سال آینده، بحران کمبود معلم در استان مرکزی به طور کامل برطرف شود. در ساوه، زرندیه، نوبران و دلیجان هنوز در این حوزه مشکل داریم و پیگیری این مسئله در اتاق وضعیت آموزش و پرورش انجام شده و پس از ۱۸۰ ساعت بررسی مسئله، بوم را در این شهرستانها بستیم که بر اساس آن، دانشآموزان شهرستانی پس از تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، در شهر خود خدمت خواهند کرد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر، بیش از ۱۷ هزار و ۲۶۰ معلم در استان مشغول فعالیت هستند و بیشترین استخدامهای جدید در چهار شهر دارای کمبود معلم انجام خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی با بیان اینکه میزان کمبود معلم در حال حاضر محدود به برخی مناطق استان و کمتر از هزار نفر در سطح استان است افزود: این کمبود نیز با حقالتدریس همکاران بازنشسته و شاغل برطرف میشود.
وی با اشاره به توقف فعالیت دانشگاه تربیت معلم در سالهای گذشته، افزود: اکنون دانشگاه فرهنگیان با سرعت در حال تربیت نیروی انسانی است و از ظرفیت ماده ۲۸ نیز برای جذب فارغالتحصیلان سایر رشتهها استفاده میشود.
پیرحسینلو کیفیت آموزش در استان مرکزی را بالاتر از میانگین کشوری و در رده ۱۲ استان برتر دانست و گفت: با اقداماتی نظیر تولید محتوای آموزشی در پلتفرم شاد برای پایههای نهم و یازدهم و دروس اصلی، نظارت مستمر بر عملکرد معلمان و برنامههای عدالت آموزشی، امیدواریم طی دو سال آینده به جمع هفت استان برتر کشور بپیوندیم. محتوای تولید شده در شاد حتی مورد استفاده استانهای همجوار مانند همدان قرار گرفته است. نظارت بر عملکرد معلمان نیز از طریق ارزیابیهای منظم و رسیدگی به شکایات انجام میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش با اشاره به سرانه آموزشی هشت متر مربعی برای هر دانشآموز در کشور، از کمبود فضای آموزشی در ساوه به دلیل مهاجرپذیری و رشد جمعیت خبر داد و گفت: با وجود تلاش دولت و خیرین برای ساخت مدرسه، همچنان کمبودهایی در ساوه وجود دارد. در اراک نیز وضعیت بهتر است، اما همچنان نیاز به توسعه فضاهای آموزشی احساس میشود.
پیرحسینلو از پیگیری بازپسگیری املاک آموزش و پرورش که در اختیار سایر دستگاهها قرار دارند، نیز خبر داد و افزود: بر اساس قانون برنامه هفتم، نامهنگاریهایی برای تحویل این املاک، انجام شده است.
وی با اشاره به الزام انبوهسازان به ساخت مدرسه در پروژههای مسکن، گفت: دولت با همکاری خیرین در حال فراهم کردن بستر احداث مدارس در مجاورت طرحهای نهضت ملی مسکن است و مشارکت خیرین در امر مدرسه سازی ضرورتی اجتنابناپذیر است.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش استان مرکزی با برنامهریزیهای منسجم در مسیر رفع کمبود معلم، ارتقای کیفیت آموزش و توسعه زیرساختها گام برمیدارد و با تأکید بر همافزایی بیندستگاهی، تربیت نیروی انسانی ماهر و بازپسگیری املاک آموزشی، در تلاش است تا به یکی از پیشتازان حوزه آموزش در کشور تبدیل شود.
انتهای پیام
نظرات