به گزارش ایسنا، دکتر امید رضایی فر در چهارمین مجمع دانشگاههای مجازی جهان اسلام با بیان اینکه ما در وزارت علوم میزبان سه شبکه مجازی از جهان اسلام هستیم، گفت: این سه شبکه در حوزه نانو، مجموعه سینوو همچنین پارکهای علم و فناوری جهان اسلام فعال است. همچنین ما در اردیبهشت ماه آینده میزبان وزرای علوم کشورهای جهان اسلام هستیم که موضوعات مهمی در این مراسم مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم نشست امروز مجمع سینوو بررسی چالشهای اصلی حوزه علم و فناوری کشورهای جهان اسلام است. باید دید چگونه از این عرصه علمی برای رفع مشکلات جهان اسلام استفاده کنیم.
رئیس مرکز همکاریهای بینالمللی وزارت علوم با بیان اینکه ما باید به همگرایی علوم مختلف توجه داشته باشیم، گفت: در این زمینه به همکاریهای فراتر از ادبیات بین رشتهای نیاز داریم؛ ضمن اینکه باید نگاه متفاوتی در حوزههای علمی رقم بخورد. در واقع ما تفکیکی در حوزههای علوم انسانی، پایه و فنی نمیبینیم؛ بلکه هدف این است که علوم بتواند در برطرف کردن مشکلات کمک کنند.
رضایی فر با بیان اینکه باید در آموزشهای مجازی تحول ایجاد کنیم، اظهار کرد: اگرچه اتفاق خوبی در این زمینه رقم خورد و شبکه مجازی کار خود را به درستی انجام داد؛ اما باید بتوانیم به یک سری دورههای مشترک جهت ارائه بیشتر آموزشها دست یابیم. این دورهها میتواند مجازی و حضوری و با استفاده از ظرفیتهای دانشگاههای عضو مجمع برگزار شود.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: باید آموزشهای مجازی را به آموزش دیجیتال ارتقاء دهیم. در آموزش دیجیتال کیفی آموزشها ارتقای بالاتری دارند؛ ضمن اینکه سطح آموزشهای عالی در کشورهای اسلامی باید فراتر از سطح آموزش دبیرستان باشد.
وی گفت: متوسط آموزشهای عالی برای جمعیت بالغ در کشورهای عضو سینوو حدود ۴۳ درصد است؛ در حالی که کشورهای توسعه یافته یک و هشت دهم درصد این تحصیلات عالی را دارند؛ بنابراین باید تحول و نهضت علمی در این آموزشها شکل بگیرد.
انتهای پیام
نظرات