به گزارش ایسنا، مهدی روحانی نژاد، کارشناس ارشد حوزه رگولاتوری در پنل چالشهای هوشمندسازی در شرکتهای بزرگ از ایده تا اجرا در همایش هوش مصنوعی و هوشمندسازی صنعتی که با همت صندوق پژوهش و فناوری دیجیتال و با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی ریلستجمهوری برگزار شد، با بیان اینکه برخی از کارخانهها به سمت هوشمندسازی حرکت کردهاند، افزود: برای هوشمندسازی موضوع باند فرکانسی مطرح است که باید رگولاتوری زمینههای شفافسازی آن را فراهم کنند.
وی با تاکید بر اینکه برای مصرف بهینه انرژی باید هوشمندسازی محقق شود، اظهار کرد: در حوزه انرژی این دغدغه وجود دارد که آیا تعرفهگذاری انرژی مناسب است یا خیر ؟ در این حوزه نقش اکوسیستم نوآوری و دولت خیلی پر رنگ است، چرا که مصرف کننده انرژی زمانی به سمت هوشمندسازی مصرف میرود که تعرفهگذاری مناسبی حاکم شود.
روحانی نژاد خاطر نشان کرد: اکنون شاهد آن هستیم که خیلی از شرکتهای دانشبنیان و فناور پلتفرمهایی را در این حوزه توسعه دادند، ولی مصرف کنندگان نهایی به سمت آنها نرفتند.
کارشناس ارشد حوزه رگولاتوری نمونه این پلتفرمها را خانههای هوشمند عنوان و اضافه کرد: باید حاکمیت رگولاتوری مناسبی در این حوزه شکل بگیرد، در غیر این صورت وقتی شرکتها و استارتآپها در این حوزه سرمایهگذاری میکنند و بالغ میشوند، استانداردی برای فعالیتهای آنها وجود ندارد، نمونه آن ساخت کنتورهای هوشمند است که با حمایت معاونت علمی ساخته شد، ولی نهادهای بهرهبردار جلوی آن را گرفتند و اعلام کردند که این محصول مطابق با استانداردهای آنها نیست.
انتهای پیام
نظرات