به گزارش ایسنا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال ۱۳۸۲ و با استناد به ماده هفت قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تجمیع معاونت امور مخابراتی این وزارتخانه و ادارهکل ارتباطات رادیوئی تاسیس شد. هدف از ایجاد این سازمان ایفای اختیارات حاکمیتی، نظارتی و اجرایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی است تا به عنوان نهاد نظارتی زمینه رقابتی شدن بازار ارائه خدمات مخابراتی و بالارفتن کیفیت خدمات ارتباطی را فراهم کند؛ همچنین اداره دبیرخانه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و نظارت بر اجرای مصوبات آن نیز از دیگر وظایف مهم این سازمان است.
در سالی که گذشت،، خبرها و اقدامات مهمی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام شد که برخی از آنها منجر به پایان و سر و سامان گرفتن برخی از پروژههای چندساله که تکلیفشان مشخص نبود، شد.
به طور مثال اواخر خرداد سال ۱۴۰۳ تأکید شد که خریداران و فروشندگان، از عرضه و استفاده از تلفنهای بیسیم خانگی فاقد مجوز رگولاتوری خودداری کنند. عظیم فرد -مدیرکل دفتر نظارت بر طیف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این زمینه توضیح داد در بررسیهای صورت گرفته برای شناسایی منابع تداخلگر، مشخص شدهاست که تلفنهای بیسیم غیر مجاز با فناوری DECT۶، K-DECT و J-DECT که به صورت غیرقانونی وارد بازار شدهاند، بر روی شبکههای تلفن همراه تداخل ایجاد میکنند.
بنابراین در صورت شناسایی تلفنهای بیسیم غیرمجاز، بهعنوان عامل ایجاد تداخل در شبکۀ تلفن همراه، با دارندگان این تجهیزات به صورت قانونی برخورد میشود؛ عرضهکنندگان، فروشندگان و خریداران این تجهیزات، به منظور جلوگیری از وارد شدن خسارت، ضروری است از عرضه و بکارگیری هر نوع از تلفنهای بیسیم خانگی فاقد تأییدیۀ این سازمان خودداری کنند.
پیادهروی اربعین یک از آیینهای مهم شیعیان است که هر ساله در ایام منتهی به اربعین حسینی برگزار میشود، به نحوی که این رویداد در سالهای اخیر به عنوان بزرگترین گردهمایی سالیانه مذهبی در جهان ثبت شده است. بنابراین با توجه به اهمیت این مراسم هر سال وزارت ارتباطات و سازمانهای زیر مجموعه خدماتی را برای زائران و تسهیل این سفر در نظر میگیرند.
به طور مثال مرداد سال ۱۴۰۲ از برقراری دو لینک مستقیم ارتباطی ایران و عراق در ایام اربعین خبر داده شد و گفته شد برای اولین بار دو لینک مستقیم با کشور عراق ایجاد شد که کیفیت ارتباطات را افزایش میدهد به طوری که برقراری ارتباط میان دو کشور، ۱۹ میلی ثانیه طول میکشد. براین اساس در تابستان سالی که گذشت نیز به دلیل افزایش استفاده از پیامرسانهای ایرانی در عراق، دومین لینک مستقیم بین ایران و عراق راهاندازی شد. که براساس آن ارتباطات مستقیم، سرعت پیامرسانهای ایرانی در عراق را تا پنج برابر افزایش میدهد.
چارهای برای تماسهای صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی
حتما برای کاربران هم اتفاق افتاده که از خط ناشناس تماسی داشتهاند و پس از پاسخگویی، با یک پیام صوتی از قبل تعریف شده مواجه شدند که معمولا رویکرد آنها تبلیغات و بازاریابی یک محصول یا یک خدمت است. البته برقراری تماس تبلیغاتی به تلفنهای ثابت نیز رسیده به گونهای که در زمانهای مختلف از جمله زمان استراحت، تلفن خانه زنگ میخورد و با برداشتن گوشی تماس تبلیغاتی با محتوای خدماتی که به آن نیازی نیست، برقرار میشود.
بنابراین به دنبال افزایش نارضایتی مشترکان، از سوی این سازمان اعلام شد به منظور حفاظت از حقوق کاربران در حوزه ICT، مقررات حاکم بر ارائه خدمات محتوای صوتی ارزشافزوده تبلیغاتی تصویب شده که براساس آن تماسهای تبلیغاتی صوتی ممنوع است. بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تمامی دارندگان پروانه ارائه خدمات تلفن همراه موظف شدهاند سامانه تشخیص تماسهای صوتی تبلیغاتی مزاحم و ناخواسته را مطابق با ضوابط ابلاغی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راهاندازی کنند و مانع از راهیابی اینگونه تماسها در شبکه خود شوند.
در نهایت امکان ثبت شکایت از تماسهای صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی مزاحم و ناخواسته در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ فراهم شد. مشترکینی که تماسهای تبلیغاتی صوتی را دریافت میکنند پس از اطمینان از اینکه شماره تماس گیرنده به کدام اپراتور مربوط میشود، میتوانند با تماس با شماره ۱۹۵ یا مراجعه به این سامانه و با انتخاب دستهبندی تلفن ثابت، انتخاب سرویس مکالمه، انتخاب اپراتور و تماس صوتی تبلیغاتی برای ثبت شکایت مربوط به تماسهای صوتی تبلیغاتی اقدام کنند.
تکلیف سیمکارتهای افراد متوفی مشخص شد
علاوه بر موارد گفته شده اواسط بهمن ماه از سوی رگولاتوری تأکید شد که سیمکارتهای افراد متوفی قطع میشود. در راستای اجرای بند "ذ" ماده ۸۵ قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت به منظور جلوگیری از سوء استفاده کلاهبرداران از سیمکارتهای افراد متوفی، رگولاتوری موظف است پس از اعلام سازمان ثبت احوال کشور مبنی بر فوت دارنده سیمکارت، محدودیتهایی را برای این سیمکارتها اعمال کند.
براساس این گزارش، پس از شناسایی این دسته از سیمکارتها، پیامک اطلاعرسانی با عنوان (مسک رگولاتوری CRA) برای بهرهبردار سیمکارت ارسال شده و زمانبندی برای تعیین تکلیف مالکیت خط اعلام میشود. وراث قانونی میتوانند پس از دریافت مدارک انحصار وراثت از مراجع قانونی، به دفاتر اپراتور خود مراجعه و برای تغییر مالکیت سیمکارت اقدام کنند. درصورت عدم مراجعه برای تعیین تکلیف خط براساس زمانبندی تعیین شده در پیامک اطلاعرسانی، سیمکارت شخص فوت شده، دو هفته پس از ارسال پیامک اطلاعرسانی، بصورت یک طرفه و ۱۷ روز پس از ارسال پیامک، بطور کامل قطع میشود.
نصب سایت روی پشت بام منازل برخلاف آنچه اعلام میشود، خطر پرتوگیری برای ساکنان و شهروندان ندارد، بلکه از جمله روشهای رایج در جهان برای توسعه سریع شبکههای ارتباطی محسوب میشود. به دلیل اهمیت این موضوع سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی از طریق همکاری با سازمانهای انرژی اتمی ایران و حفاظت از محیط زیست به صورت مستمر تشعشعات آنتن دکلهای تلفن همراه را اندازه گیری میکند.
مدیرکل نظارت بر طیف درباره نتایج اندازهگیری تشعشعات در این زمینه گفته است در حال حاضر استاندارد بینالمللی ۴۴۰ میکرووات بر سانتیمتر مربع است، ولی سازمان انرژی اتمی حدود یک هشتادم این استاندارد را بعنوان سطح تشعشعی امواج الکترومغناطیسی برای دکلهای تلفن همراه تعیین کرده است. اگر نتایج اندازهگیری از این سطح عبور کند، موضوع به اپراتور مرتبط برای بهینهسازی دکل ارجاع میشود.
فرد درباره روشهای بهینهسازی گفت: اپراتورها گاهی با تغییر جهت آنتن، کاهش توان تشعشعی، جابهجایی دکل، تغییر ارتفاع و یا اقدامات فنی دیگر برای بهینهسازی سایت یا دکل اقدام میکنند و پس از انجام تغییرات، مجدداً اندازهگیریها انجام میشود. براین اساس سامانههای پایش الکترومغناطیسی به صورت مستمر در حال اندازهگیری و رصد فضای فرکانسی کشور هستند و در تمامی اندازهگیریهای انجام شده تاکنون، نتایج به دست آمده از عدد استانداردهای بینالمللی بسیار کمتر است.
با گذر از بحث تأثیر تشعشعات رادیویی سری به رخدادهای مربوط به حوزه نسل پنجم اینترنت میزنیم. با نزدیک شدن به پایان سال سرپرست معاونت امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از الزام برندهای مختلف تلفن همراه به فعال کردن فناوری ۵G در ایران خبر داد.
به گفته وی علیرغم اینکه قابلیت ۵G بر روی برخی گوشیهای تلفن همراه فراهم شده و هزینه آن نیز در هنگام تهیه گوشی از مشتری دریافت شده است، اما این فناوری از نظر نرمافزاری بر روی گوشیهای وارد شده به کشور فعال نشده است. بر همین اساس این سازمان همزمان با آغاز راهاندازی نسل پنجم تلفن همراه (۵G) در کشور، با تولیدکنندگان برندهای شناخته شده مذاکرات متعددی داشته است که در پی آن این برندها متعهد شدهاند فناوری ۵G را تا اوایل سال نو میلادی (۲۰۲۵) بر روی گوشیهایی که وارد ایران میشوند، فعال کنند. درصورت عدم اجرای تعهدات هر یک از برندهای تلفن همراه در بازه زمانی اعلام شده، در واردات برندهای مذکور، سیاستهای جدیدی اعمال میشود.
از نسل پنجم اینترنت چه خبر؟
اما در کنار این خبر باید گفت ضوابط واگذاری باندهای فرکانسی نسل پنجم ارتباطات (۵G) تصویب شد. براساس این مصوبه، واگذاری بلوکهای فرکانسی ۳۸۰۰-۳۶۰۰ مگاهرتز در قالب دو بلوک ۱۰۰ مگاهرتزی باید از طریق مزایده انجام شود و این مزایده در ابتدای سال ۱۴۰۴ برگزار میشود. اپراتورهای برنده مزایده موظف هستند به صورت تدریجی امکان دسترسی کاربران را به نسل پنجم ارتباطات سیار (۵G) فراهم کنند.
تعهد امکان دسترسی به ۵G از سال ۱۴۰۴ به صورت سالانه در مصوبه مشخص شده است و اپراتورهای برنده موظف هستند در پایان سال ۱۴۰۴ تا پایان سال ۱۴۱۰ به ترتیب برای ۷۰،۶۰،۵۰،۴۰،۳۰،۱۵ و ۷۵ درصد جمعیت شهری، پوشش شبکه ارتباطی ۵G را ایجاد کنند.
از دیگر خبرهایی که توسط این سازمان در اسفندماه منتشر شد میتوان به الزام اپراتورها به رعایت تعرفههای کمیسیون برای راهاندازی یا تخلیه سرویس اینترنت پر سرعت، اشاره کرد. براساس این مصوبه کمیسیون تعرفه راهاندازی و برقراری خط ارتباطی مشترکین اینترنت پرسرعت ADSL مبلغ ۹۰ هزار تومان و تعرفه تخلیه (جمع آوری) خط مشترکین مبلغ ۳۰ هزار تومان تعیین شده و فقط یکبار و در زمان راه اندازی سرویس از مشترکین اخذ میشود.
شرکتهای ارائه دهنده سرویس اینترنت پرسرعت پس از دریافت درخواست مشترک برای ارائه و یا تخلیه (جمع آوری) سرویس موظف هستند در بازه زمانی ۲۴ ساعته درخواست مشترک را برای شرکت مخابرات ایران ارسال کنند. شرکت مخابرات ایران نیز باید در بازه زمانی ۴۸ ساعته سرویس مشترک را راهاندازی و یا تخلیه (جمع آوری) کند. مشترکین هم باید درخواست تخلیه (جمع آوری) سرویس خود را در پنل کاربری خود و یا به صورت کتبی به اپراتور ارائه دهنده خدمات ارسال کنند.
انتهای پیام
نظرات