سیدعلی نقیب، مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری قم به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: مهمترین و بهترین ابزار هماورد فرهنگی حاکم در دنیا و انتقال ارزشها ابزار هنر است، همانطور که میدانید جامعه غرب و دشمنان فرهنگی ایران از این ابزار قدرتمند به خوبی استفاده میکنند بنابراین باید کیفیت آثار خود را به اندازه مضمون عمیق مفاهیم تقویت کنیم.
وی تصریح کرد: هر تمدن و جریانی تا در قالب هنر قرار نگیرد ماندگار نمیشود و هنر انقلابی موضع و موضوع انقلابی دارد اما مهمترین بخش این هنر؛ موضع آن است که فقط مربوط به سال ۱۳۵۷ نیست در واقع میتوان گفت انقلاب اسلامی؛ زمینهای برای شروع هنر انقلابی بود.
شاکله هنر انقلابی
مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری قم به تشریح دو وجه از هنر پرداخت و گفت: یک هنر برای رسیدن به هدف و هنر دیگر برای رسیدن به هنر است که این دو موضوع مقابل یکدیگر قرار گرفتهاند، برخی معتقدند رسالت و ارزشها در هنر جایی ندارد در صورتی که هنر وسیلهای قدرتمند برای رسیدن به هدف است.
وی آفت هنر انقلابی را آثاری دانست که در آن شعارزدگی دیده میشود و افزود: در هنر انقلابی، ابتدا خود هنر مطرح است سپس صفت انقلابی بودن آن، یعنی هنر ابتدا باید هنرمندانه باشد به این معنا که اثر خلق شده دارای کیفیتی اصولی باشد تا مخاطب به واسطه هنر خلق شده، به درک مفهوم آن اثر برسد، بنابراین ابتدا هنرمند باید اصولی عمل کند و در بطن هنر اصولی ارزشها به مخاطب منتقل میشود.
نقیب عنوان کرد: در شیوه هنر برای هدف شخص هنرمند اهمیت دارد؛ زیرا شخص علاوه بر خلق هنرمندانه، هدفی را انتقال داده و صرف هنر مطرح نیست، این جمله که «هنر واقعی زمانی تاثیرگذار خواهد شد که هنرمند با هنر خود یکی شود» متعلق به شهید آوینی است و به باور هنرمند درباره اعتقاد خودش اشاره دارد.
تاثیرگذاری هنر انقلابی در گرو انقلاب درونی هنرمند
وی هنر تاثیرگذار انقلابی را در گرو باور و اعتقاد انقلابی هنرمند دانست و بیان کرد: دلیل ماندگاری آثار آوینی، انقلاب درونی وی بود که توانست بر روی مخاطب خود نیز تاثیر بگذارد، آثار انقلابی بسیار با امکانات جدید و کیفیت بهتر تولید شد اما روایت فتح ماندگار شد.
نقیب با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی نوآوری چشمگیری در حوزه داستان و شعر ایجاد شد، اضافه کرد: در کل شاخصههایی را که میتوان برای هنر انقلابی مطرح کرد؛ شامل، تعهد هنر و هنرمند به ارزشها میشود و این هنر برخاسته و وابسته به مردم بدون شعارزدگی است.
این هنرمند تنوع ایجاد شده در موضوعات اشعار و داستان را بعد از انقلاب گسترده تعریف کرد و ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی، شاعران به فضای زمانه خود ورود نمیکردند و شعر گفتن جنبه سرگرمی داشت؛ همچنین داستان نیز به رمان عاشقانه محصور میشد ولی در حال حاضر عیار مضمونی شعر و داستان بالا رفته است.
اهمیت رسانه برای یک هنرمند هدفمند
مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری قم تصریح کرد: هنر برای تاثیرگذاری باید با رسانه گره بخورد و در حال حاضر در این حوزه ضعف داریم، هنرمند هدفمند باید به قدرت رسانه مسلح شود تا با شبکه سازی هنرمندان بتوان جریانی را ایجاد کرد.
وی عنوان کرد: نهادهای فرهنگی باید هنرمندان تازهکار را تکریم کنند، به تقویت جنبه هنری هنرمند بپردازند و با شبکه سازی این هنرمندان به فراگیر شدن و تولید آثار هنری ارزشی کمک کنند، توجه داشته باشید تسلط هنرمند به هنر خود اولین و مهمترین گام قبل از شروع روند تولید آثار انقلابی است.
نقیب علت دورشدن نسل جدید از هنر انقلابی را کم کاری، شعارزدگی آثار، تلاش دشمنان برای جهت دهی به افکار و فضای جامعه دانست و افزود: آثار هنرمندانه انقلابی به دور از شعارزدگی است، امروزه مردم نصیحت و شعار را نمیپذیرند باید هنرمند مضمون خود را در لفافه به دور از جبههگیری بیان کند.
این هنرمند یادآور شد: کلمه جهاد تبیین یک مفهوم است یعنی یک بیان هنرمندانه از یک مفهوم، اگر مفهوم در یک اثر هنری به صورت غیرمستقیم بیان شود برای مخاطب جذابیت بیشتری خواهد داشت بنابراین طرح یک مفهوم در قالب هنر، جهاد تبیین است.
انتهای پیام
نظرات