• چهارشنبه / ۲۰ فروردین ۱۴۰۴ / ۰۸:۵۲
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1404012009686
  • خبرنگار : 50622

تأثیر شدید اتوبان تهران-کرج-قزوین بر آلودگی هوای البرز

تأثیر شدید اتوبان تهران-کرج-قزوین بر آلودگی هوای البرز

ایسنا/البرز معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست البرز گفت: ترافیک آزادراه تهران-کرج-قزوین نقش زیادی در کیفیت هوای استان دارد.

حمیدرضا لشگری در گفت‌وگو با ایسنا درباره اجرای قانون هوای پاک گفت: در مورد قانون هوای پاک یک حوزه به مسائل ملی برمی‌گردد که نمونه آن کیفیت سوخت، خودرو و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است. این دست از موضوعات متصل به تصمیمات و اعتبارات ملی است و نمی‌توان در حیطه دستگاه‌های استانی آن‌ها را ارزیابی کرد.

وی افزود: چون در این حوزه اختیارات دستگاه‌های استانی در این حد نبوده و بیشتر جزء وظایف و رسالت‌های دستگاه‌های ملی است؛ از این رو نمی‌توانیم بگوییم که فعالیت آنها در راستای اجرای قانون هوای پاک به چه میزان بوده است.

لشگری ادامه داد: اما آنچه که در استان قابلیت پیگیری و اجرا دارد؛ محورهایی است که مربوط به حوزه‌های حمل و نقل، ترافیک و معاینه فنی است که تمام این محورها و موضوعات مرتبط با آن در استان در حال پیگیری است و نظارت‌های کافی بر آن می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی استان البرز بیان کرد: اما در مورد اینکه آیا به سطح مطلوب دست پیدا کرده ایم یا خیر باید گفت در حال حاضر در بعضی محورها پیشرفت داشته‌ایم ولی هنوز در این زمینه تا سطح مطلوب مورد نظر فاصله داریم.

وی در ادامه ضمن تاکید بر توسعه حمل و نقل عمومی، افزود: در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهر کرج، بر اساس آخرین آمار حدود ۶۵۰ دستگاه اتوبوس نیاز داریم که این عدد در حال حاضر کمتر از ۳۰۰ دستگاه است. بنابراین با توجه به ظرفیت فعلی فاصله زیادی با تعداد مطلوب داریم.

لشگری با بیان اینکه مطابق با قانون باید سالانه پنج درصد در تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی در کلانشهرها افزایش داشته باشیم؛ گفت: این تعداد برای استان با توجه به جمعیت و ترافیک آن یک عقب ماندگی است. هر چند شهرداری معتقد است که پس از ابلاغ این قانون افزایش پنج درصدی ناوگان در استان اتفاق افتاده است و می‌بیینیم این پنج درصد افزایش را داریم.

معاون محیط زیست انسانی ادامه داد: اما وقتی می‌بینیم یک عقب افتادگی و کسری وجود دارد، متوجه خواهیم شد این تعداد پاسخگوی نیاز شهر کرج نیست و نیاز به یک جهش دارد.

وی یاد آور شد: توسعه و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی شهری یک بخش از این ماجرا است و توسعه مترو و یا سایر حوزه‌های مرتبط با حمل و نقل هم باید در تحقق قانون هوای پاک مورد توجه قرار گیرد.

لشگری در ادامه افزود: وظیفه‌ای که در مقابل قانون هوای پاک داریم این است که هر ساله گزارش عملکرد دستگاه‌ها را در بازه‌های شش ماهه بگیریم و در سامانه‌ای بارگذاری کنیم و دستگاه‌های نظارتی از این طریق عملکرد آنها را رصد کرده و در موردشان تصمیم‌گیری کنند.

وی گفت: بخشی از این نظارت داخلی و درون سازمانی است، به عنوان مثال نظارت بر صنایع وظیفه محیط زیست است که به طور جدی پیگیری و خروجی دودکش‌ها را ارزیابی و پایش می‌کنیم.

معاون محیط زیست انسانی البرز اظهار کرد: در این راستا واحدهای صنعتی که از رنج استاندارد خارج شوند، به مراجع ذیربط برای اعمال جریمه یا اقدامات لازم معرفی خواهند شد. این‌ها مواردی از قانون هوای پاک است که دراستان توسط محیط زیست پایش و انجام می‌شود.

وی افزود: ولی برخی موارد مهم دیگر مثل سوخت استاندارد، تکلیف وزارت نفت است و در سطح ملی مطرح می‌شود و موضوعات دیگری مثل از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و موتور سیکلت‌ها هم در این حوزه مهم بوده و اگرچه باید از طرف دستگاه‌های استانی پیگیری شود؛ اما حمایت‌ها و اجرای آن باید در سطح ملی صورت گیرد.

لشگری با اشاره به آسیب استان از آلودگی خودروهای در حال گذر از محورهای مواصلاتی آن گفت: در حوزه هوا و اجرای قوانین آن، توجه به تراکم و بارگذاری جمعیتی، تردد خودروهای ۱۴ استان از البرز و محور مواصلاتی بودن حائز اهمیت است.

وی در ادامه گفت: وقتی در زمان عبور خودروها از آزادراه تهران-قزوین ترافیک ایجاد می‌شود؛ به جای اینکه این خودرو ظرف دقایق کوتاهی از استان عبور کنند، این زمان تا چند برابر افزایش پیدا می‌کند. قاعدتا این توقف و کندی حرکت مساوی مصرف سوخت و آلودگی بیشتر است.

لشگری افزود: در مورد عبور خودروهای دیگر از استان باید به اخذ مجوزهای معاینه فنی آنها هم توجه داشت، چرا که این خودروها از استان‌های دیگر در این مسیر تردد می‌کنند و ممکن است از لحاظ معاینه فنی مشکل داشته و دودزا باشند.

وی مطرح کرد: بنابراین از این لحاظ شرایط خیلی حساسی داریم و این موضوع ترافیک محورهای مواصلاتی منتهی به استان، بسیار حائز اهمیت است. در این زمینه جالب است بدانید ایستگاه تشخیص کیفیت هوایی که در متروی فردیس مستقر است، تقریبا اکثر روزهای سال جزء ایستگاه‌هایی است که بالاترین عدد شاخص آلودگی را نشان می‌دهد.

لشگری گفت: پس می‌توان نتیجه گرفت که ترافیک آزادراه تهران-کرج-قزوین نقش زیادی بر کیفیت هوای استان دارد. به طوری که این ترافیک به کیلومترهای بعدی بعضا به سمت کردان و هشتگرد هم می‌رسد.

وی تاکید کرد: معتقدم برای حل این موضوع اگر پروژه‌های در دست اجرا تکمیل شود، می‌تواند بر بهبود کیفیت هوای استان تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی عنوان کرد: از طرفی نظارت بر منابع متحرک کار بسیار سختی است و مؤلفه‌های زیادی دارد که بر میزان آلودگی و مصرف سوخت تاثیر می‌گذارد. در حالی که کنترل منابع ثابت با یک سنجش و استفاده از سیستم آنلاین آسان‌تر است.

وی خاطر نشان کرد: موضوع آخر نیروگاه منتظر قائم است که امیدواریم امسال سوخت مورد نیاز و سبک آن را تامین کنند چون به عنوان یک منبع آلودگی استان در فصل سرد سال محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha