امیر والیپور در گفتوگو با ایسنا همزمان با هفته گرامیداشت پیوند اولیا و مربیان با تأکید بر اینکه نگاه به فعالیت انجمن اولیا و مربیان باید یک نگاه کیفی باشد، اظهار کرد: در آموزش و پرورش استان البرز نزدیک به دو هزار مدرسه دارای انجمن اولیا و مربیان هستند و برخی مدارس دیگر نیز به دلیل کم بودن تعداد دانشآموزان یا بزرگسال بودن، انجمن اولیا و مربیان ندارند، اما به نسبت جمعیت دانشآموزی، تعداد انجمنهای خوبی در مدارس داریم و تلاشمان این است که این شرایط ادامه پیدا کند. بنابراین در اداره انجمن اولیا و مربیان، مهمترین موضوع تشکیل انجمن در اکثر مدارس استان است.
نقش مؤثر انجمنها در شناسایی و راهنمایی دانشآموزان
والیپور با اشاره به کارکردهای انجمن اولیا و مربیان ادامه داد: انجمن اولیا و مربیان موتور محرکه آموزشوپرورش در مدارس است. انجمنهای اولیا و مربیان شش کارگروه تخصصی دارند که این کارگروهها منطبق بر سند تحول بنیادین هستند و بر اساس آن، انجمنهای اولیا و مربیان بهعنوان بازوان توانای مدیران مدارس عمل میکنند.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزشوپرورش استان البرز افزود: یک بخش دیگر از فعالیت انجمن اولیا و مربیان، شناسایی و ارجاع دانشآموزانی است که نیاز به مشاوره و راهنمایی دارند. از طرف دیگر، در بستر آموزش و تربیت که فصل اول آن خانواده است، دورههای آموزشی خانواده در مدارس برگزار میشود که توسط مدرسان دارای گواهی صلاحیت حرفهای از وزارت آموزشوپرورش انجام میشود.
وی افزود: این فرایند باعث میشود تا تلفیقی بین آموزش مدرسه و آموزش اولیا در منزل به وجود آید و اولیا بتوانند متناسب با تحولات آموزشی، فرزندان خود را جلو ببرند.
اجرای طرح ملی مدرسه اولیا و گسترش مشارکت خانوادهها
والیپور بیان کرد: طرح ملی مدرسه اولیا برای اولینبار توسط مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزشوپرورش ارائه شد و در حال اجراست. به این معنا که انجمنهای مدارس و اولیا در همه مدارس به ساخت یک مدرسه از صفر تا صد کمک کنند که میتواند شامل کمکهای نقدی، فنی و اهدایی باشد.
وی خاطرنشان کرد: امسال برای اولینبار در روستای ناریان شهرستان طالقان، ساخت یک مدرسه را آغاز کردیم و همزمان با آن در مناطق دیگر کارگروههای دیگری را تشکیل دادهایم تا شاهد ساخت مدارس اولیای بیشتری در سراسر استان باشیم.
وی به انتخابات انجمن اولیا و مربیان اشاره کرد و گفت: برای تشکیل انجمن اولیا و مربیان لازم است که انتخابات برگزار شود. رویکرد امسال وزارت آموزشوپرورش، برگزاری انتخابات الکترونیکی برای انتخاب اعضای انجمن اولیا و مربیان بهمنظور افزایش مشارکت و شفافیت بیشتر است.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزشوپرورش استان البرز عنوان کرد: در واقع این فرایند از این نظر اهمیت دارد که شاکله انجمن اولیا و مربیان مدرسه توسط انتخابات تعیین میشود و افراد توانمند و پیگیری که فرصت کافی برای پرداختن به امور مدارس دارند، انتخاب میشوند و این باعث میشود فعالیتهای مدرسه در امر آموزش تسهیل و قابلتوجه باشد.
والیپور به مهمترین چالشهای پیشروی انجمن اولیا و مربیان اشاره کرد و گفت: در این خصوص محورهای مختلفی میتواند مطرح شود. گسستهای نسلی که بین اولیا، دانشآموزان، معلمان و حتی مدیران مدارس وجود دارد، یکی از این موارد است. این نسلهای مختلف با عقاید متفاوت وقتی کنار هم قرار میگیرند، ممکن است مفاهمه مؤثر را دچار چالش کند.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزشوپرورش استان البرز افزود: مورد دیگر رسانهها، فضای مجازی و هوش مصنوعی است. برخی از اولیا فکر میکنند که اگر آموزشهای لازم در ارتباط با فرزندپروری و مدرسه را از هوش مصنوعی دریافت کنند، هم راحتتر است و هم از نظر علمی مؤثرتر.
وی خاطرنشان کرد: تجربه دوران کرونا و استفاده از فضای مجازی به ما نشان داد که حضور در مدرسه و ارتباط بین معلم و دانشآموز چقدر در فراگیری و تعلیم و تربیت دانشآموزان تأثیرگذار است؛ بنابراین درباره مسائل تربیتی نمیتوان فقط به فضای مجازی و آموزشهای هوش مصنوعی بسنده کرد.
والیپور گفت: در مدارس اتاقی به نام اتاق گفتوگوی اولیا و مربیان وجود دارد که والدین میتوانند از این طریق با کادر آموزشی و تربیتی مدرسه ارتباط تنگاتنگ داشته باشند. قطعاً این روش آموزشی و تعاملی که بین خانه و مدرسه ایجاد شده، میتواند آموزشوپرورش را روزبهروز متحول کرده و ارتقا دهد.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزشوپرورش استان البرز اظهار کرد: این اداره در راستای محورهای فعالیت خود، انجمنهای مدارس، راهنمایی و مشاوره خانواده پیوند وابسته به انجمن اولیا و مربی را ایجاد کرده و درخواست داریم که مدیران مدارس و خانوادهها از این ظرفیت استفاده کنند.
وی با تأکید بر نیاز به حضور فعال پدران در آموزش خانواده خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش خانواده، مادران توجه بیشتری دارند و از پدران بهخاطر مسائل اقتصادی و اشتغال استقبال کمتری میبینیم، اما تأکید ما این است که پدران گرامی نیز اگر فرصت حضور در مدرسه را ندارند، از بستههای آموزشی و الکترونیکی که در مدارس تهیه شده و در اختیار خانوادهها قرار میگیرد، استفاده کنند.
وی درباره بحث ساماندهی سرویس حملونقل دانشآموزی گفت: متولی اصلی حملونقل دانشآموزی شهرداریها هستند و ما فقط اطلاعرسانی میکنیم، اگرچه حجم عظیمی از فعالیتها و مکاتبات ما مربوط به سرویس مدارس است.
والیپور بیان کرد: همچنین در بحث لباس فرم دانشآموزی، خوشبختانه به یک پایداری خوب رسیدهایم. انجمنهای مدارس از بین تولیدکنندههای مجاز، یک تولیدکننده را انتخاب و صورتجلسه میکنند که آیا لازم است در یک پایه لباس فرم تغییر کند یا خیر. همچنین بر اساس صلاح دانشآموزان و خانوادهها، تولیدکنندهای که بهترین محصول را با ارزانترین قیمت در اختیار مدرسه قرار دهد، انتخاب میشود.
انتهای پیام
نظرات