متن بیانیه جبهه اصطلاحات استان به شرح زیر است:
«ملت شریف ایران؛ چنانکه مستحضر هستید در انتخابات زودرسی که به دنبال سانحه سقوط هلیکوپتر در تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار شد، آقای دکتر مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیسجمهوری اسلامی ایران به ساختمان پاستور راه یافت. هرچند ربودن گوی سبقت توسط نامزد اختصاصی جبهه اصلاحطلبان ایران در رقابتی نفسگیر، به تنهایی نیز دستاورد سیاسی بزرگی محسوب میشود، ولی بهزعم ما مشارکت سیاسی پنجاه درصدی ایرانیان در این دوره از انتخابات بعد از برگزاری چند دوره انتخابات کمرونق را میتوان مهمتر از آن قلمداد کرد.
به عبارت دیگر، کمپین «برای ایران» با دادن وعدههایی چون رفع تحریمها و پایان دادن به پروژه ایرانهراسی در سیاست خارجی و شنیدن صدای بیصدایان، به کار بستن رویکردهای عدالتمحور ذیل گفتمان نهجالبلاغه و طرح ایده «وفاق ملی» در عرصه سیاست داخلی، توانست دوباره اعتماد نیمی از ایرانیان را جلب کند و به نقطه عطفی در نمودار نزولی سرمایه اجتماعی ایرانیان بدل شود.
از آنجایی که استان آذربایجانشرقی خاستگاه سیاسی رئیسجمهور محترم است و جبهه اصلاحات استان نقش موثری در پرشور کردن انتخابات و موفقیت کمپین «برای ایران» در استان داشت، بر خود وظیفه میدانیم در جهت حمایت مطالبهمحور و مشفقانه از دولت چهاردهم و شخص آقای رئیسجمهور نکاتی را به عرض ملت شریف ایران برسانیم.
الف) محورهای حمایتی
۱- به زعم ما در اینجا - اکنون جهان ایرانی، شرایط حاکم بر منطقه و برآیند نیروهای سیاسی و موثر در سپهر سیاسی کشور به گونهای است که موفقیت دولت چهاردهم گذر امن و مطمئن از گردنه سختی که ملت بزرگ ایران در مسیر توسعه پایدار خود پیش رو دارد، را تضمین میکند. بر اساس این تحلیل جبهه اصلاحطلبان استان آذربایجانشرقی حمایت از دولت را وظیفه ملی و تاریخی خود میداند. از طرفی تمکین به رویکرد جامعهمحوری ذیل گفتمان اصلاحطلبی و تعهدمان برای در کنار مردم ماندن، حمایتمان را مقید و مطالبهمحور میکند. جبهه اصلاحات استان آذربایجانشرقی طرح کردن مسئولانه مطالبات و بیان بدون لکنت انتقادات در بستر حمایت از دولت را، یاری به دولت جهت حل مسائل کشور و کاستن از رنج هموطنان تعبیر میکند. در عین حال تخریب و تضعیف دولت توسط کاسبان تحریم و پروژه نامبارک رقیبان شکستخورده برای ناکارآمد جلوه دادن دولت را به شدت محکوم مینماید.
۲- ما میدانیم تغییراتی که معادلات قدرت منطقه در هیجده ماه گذشته به خود دیده است، تنگناهای داخلی حاصل از سوءتدبیرهای گذشته، محدودیت منابع و فرسودگی زیرساختهای کشور به جهت سالهای طولانی تحریم ظالمانه، مسیری را که دولت چهاردهم باید بپیماید، پرنشیب و سخت کرده است.
۳- ما میدانیم که دولت چهاردهم تلاشهای صادقانهای ذیل گفتمان صلحطلبی، برای مخابره پیام کاهش تنش به جهان دارد و شجاعانه میکوشد که سایه شوم جنگ جدیدی را از سر منطقه و کشور عزیزمان دور کند. در سایه این تلاشها پس از شش سال، توانست با پایبندی به اصول سهگانه «عزت، حکمت و مصلحت» امکان آغاز دور جدیدی از مذاکرات را فراهم کند.
۴- جبهه اصلاحات استان آذربایجانشرقی از تدابیر و اقدامات رئیسجمهور و دولت در شورای عالی امنیت ملی در رابطه با قانون عفاف و حجاب و رفع حصر از آقای کروبی، در شورای عالی فضای مجازی برای رفع بخشی از فیلترینگ، افزایش چهلوپنج درصدی حقوق کارگران، پرداخت تعهدات مالی دولت قبل به پرستاران و گندمکاران، بازگرداندن اساتید و دانشجویان اخراجی به دانشگاه، تایید ۷۰۰۰ داوطلب رد گزینش شده معلمی و اهتمام به انتصاب زنان، اقوام و اهل سنت در مدیریتهای عالی و میانی نظام اداری کشور آگاه بوده و حمایت همهجانبه خود را اعلام مینماید.
۵- در ارتباط با برکناری معاون پارلمانی دولت، «پایبندی به عدالت و صداقت» و«مقدم دانستن وعدههایی که به مردم داده شده بود» بر «دوستی دیرین» از جانب آقای رئیسجمهور را نقطه قوت مهم دولتی میدانیم که مفتخر به اقتدا به مولای متقیان است و امیدواریم این رویه الگو و سرآغازی باشد برای مواجههای قاطعانه، صریح و بیتعارف با ویژهخواری، حلقههای محفلی و روابط غیر ضابطهمند دوستانه در سایر ارکان دولت. چراکه اگر این رویهی میمون باب شود میتواند نقش مثبتی در ترمیم سرمایه اجتماعی ایفا کند.
ب) محورهای مطالباتی
۱- کاهش ارزش پول ملی برآمده از ناترازی مالی - پولی، به افت و خیز قیمت دلار و سکه و شاخص بورس، معنایی فراتر از مولفههای صرف اقتصادی داده و آن را به عاملی مهم برای ناتراز کردن سلامت روانی و اجتماعی شهروندان ایرانی تبدیل کرده است. ناامن شدن فضای کسبوکار، کوچک شدن سفره مردمان، تغییرات معنادار در شاخصهایی که نشاندهنده شرایط سخت جامعه است، همگی دلیلی بر این است که هرچه زودتر باید کاری کرد. لذا پیشنهاد میشود برای کمک به معیشت مردم، بهخصوص قشر آسیبپذیر، جدا از رویه معمول، یارانه و کالابرگ، یک طرح فوری و کارآمد اقتصادی تنظیم و اجرا شود. همچنین دادههای میدانی نشان میدهد که تابآوری ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به جهت تحمل سالهای طولانی تحریم و سوءتدبیرهای داخلی رو به کاهش است. به نظر میرسد آن کار بایسته و شایسته و البته سختی که باید هرچه زودتر انجام شود، حرکت استوار و متین در مسیر رفع تحریمها و تلاش برای جذب سرمایههای کلان خارجی است تا با مدیریت فرزندان متخصص و پاکدست ایران عزیز رشد پایدار اقتصادی تامین شود، تراز تجاری با دنیا مثبت شده و ضریب جینی کاهش یابد. بازگشت رونق به اقتصاد و نشاط به کسب و کار و آرامش به جامعه، جوانههای امید را دوباره شکوفا میکند و اعتماد اجتماعی را تقویت مینماید؛ و چه خوش آن روز که نه تنها موج مهاجرتی ایرانیان به خارج از کشور مهار گردیده، بلکه معکوس نیز شده باشد.
۲- تا به اینجای کار ایده وفاق ملی منجر به خلق رویکرد بدیعی مبنی بر مشارکت جناحهای مختلف و گرایشهای سیاسی متفاوت در سطح کابینه و کارگزاران دولتی در سطوح پایین دولت شده است. در حالیکه جای خالی بسط این ایده در بطن جامعه به شدت به چشم میآید. آن پنجاه درصدی از هموطنان که ما را در کمپین "برای ایران" همراهی نکردند، چشم به راه هستند تا آقای رئیسجمهور و دولت محترم چهاردهم زمینههای گسترش گفتمان وفاق ملی در جامعه را با ایجاد بسترهای قانونی برای اجرای اصول قانون اساسی منجمله اصل پانزدهم فراهم آورند.
۳- ناترازیهای زیستمحیطی در جایجای ایران عزیز که در تنشها و بحرانهای آبی، آلودگی هوا، خشک شدن تالابها، فرونشست زمین در دشتهای اصفهان و تهران، معضلات مربوط به دفع پسماند و زباله در گیلان و مازندران و کاهش مساحت جنگلهای بلوط زاگرس نمود مییابد، نیز از جمله مسائل بسیار مهمی است که چارهاندیشی نسبت به آنها و پیشبینی پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مربوط به آنها را جزء اولویتدارترین مسائل کشور مینماید. ما عمیقا "نگران پیامدهای اجتماعی و اقتصادی خشکی دریاچه ارومیه هستیم. خشک شدن دریاچه ارومیه میتواند زیستپذیری قسمتهای وسیعی از شمالغرب کشور را متاثر کند، زمینهای کشاورزی را در استانهای آذربایجانشرقی و غربی، کردستان و اردبیل به شورهزار تبدیل کند. موج مهاجرتی عظیمی که میتواند بر این پدیده ناگوار مترتب باشد، خارج از ظرفیت تابآوری ساختارهای اقتصادی و اجتماعی منطقه میباشد. از آنجایی که اقدامات ستاد احیای دریاچه تاکنون نتوانسته است بحران را مدیریت کند لازم است تغییراتی اساسی در نگاه به مسئله انجام شود. ارتقای توان نرمافزاری و سختافزاری و ساختار اداری ستاد احیا از سطح استان به سطح ملی و حتی بینالمللی، استفاده از تجارب کشورهای دیگر و دانش روز دنیا برای کارآمد کردن طرحها و ایدهها برای احیا دریاچه ارومیه ضروری مینماید.
۴- با توجه به این اصل که قدرت نرم و اقتدار تمدنی هر ملتی مکمل توان نظامی آن ملت بوده و انسجام ملی برآمده از سرمایه اجتماعی، مهمترین مولفه امنیت پایدار هر ملت است، لذا بدیهی است در منطقه پرآشوبی که زندگی میکنیم، داشتن تجهیزات پیشرفته نظامی به تنهایی نمیتواند تضمینکننده امنیت ملی پایدار باشد. با این پیش فرض و در این مقطع زمانی بسیار ویژه، در حالی که با تاسف فراوان سوءتدبیرهای گذشته منجر به شکافهای اجتماعی شده و دشمن خارجی به تحریک شکافهای اجتماعی در داخل دل بسته است، داشتن رئیسجمهوری از آذربایجان ایران که در مقام ریاستجمهوری اسلامی ایران به زبان رسمی، در تبریز و ارومیه به ترکی و در مهاباد و کرمانشاه به کردی سخن میگوید و فرازهای نهجالبلاغه را با فصاحت به عربی میخواند و طعم تلخ توسعهنیافتگی مناطق پیرامونی را در سیستان و بلوچستان چشیده است را، نمادی از تنوع فرهنگی و تکثر زبانی "هویت یکپارچه ایرانی" در راستای آرمان ایران برای همه ایرانیان دانسته و گفتمان برآمده از این نگاه را فرصتی ارزشمند برای توسعه پایدار و متوازن ایران عزیزمان میدانیم.»
انتهای پیام
نظرات