هادی مصدق استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه قم در گفتوگو با ایسنا، بیان کرد: نقش سازمانهای آموزشی و فرهنگی کلیدیترین نقش در جنگ نرم افزاری است؛ البته این نقش محدود به سازمانهای رسمی نیست، بلکه عرصه آموزش که سه حوزه رسمی، غیر رسمی و محیطی را در بر میگیرد همه نقش اساسی دارند.
وی پنج نوع قدرت نظامی، اقتصادی، حقوقی و سیاسی، رسانهای و فرهنگی را مورد توجه قرار داد و گفت: کشورها به میزانی که از این قدرتها برخوردار هستند، در دنیا قدرت نمایی میکنند، البته پیشرفت علمی زیربنای همه این قدرتهاست ولی بروز مستقیم ندارد، بلکه زمینه قدرتهای دیگر را ایجاد میکند، آنچه در این بین اهمیت دارد ترتیب استفاده از این قدرتها توسط کشورهاست.
مصدق با بیان اینکه در گذشته قدرت اصلی همان قدرت نظامی بوده است، یادآور شد: با گذشت زمان و تجربههای بشر، گروههای متخاصم تصمیم گرفتند که ترتیب استفاده از قدرتها را تغییر دهند و قدرت نظامی که زمانی اولین و تأثیر گذار قدرت بوده است، را به آخرین مرحله منتقل کردهاند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: در دنیای کنونی که رسانهها گسترش چشمگیری پیدا کردهاند، ترتیبات استفاده کشورها از قدرتها بدین گونه است، اول استفاده از قدرت فرهنگی برای استحاله فرهنگی کشورها، دوم استفاده از قدرت رسانهای برای تغییر در نگرشها و ادراکات افراد، سوم استفاده از قدرت حقوقی و سیاسی برای تحت فشار قرار دادن کشورها، چهارم استفاده از قدرت اقتصادی برای نابودی اقتصاد کشور مقابل و در نهایت زمانی که همه ابعاد فشار کامل گردید و کشور از نظر فرهنگی و شناختی استحاله شد و توان اقتصادی آن نابود شد، همه چیز برای یک حمله نظامی آسان و زود بازده آماده میشود.
وی ادامه داد: در این نگاه، اولین سنگر، سنگر فرهنگی و شناختی است، چنانچه این سنگر فرو بریزد، شکستهای دیگر آسان میشود، لذا هر کشور و گروهی باید بر روی مرزهای شناختی و فرهنگی خود به شدت حساس باشد، چرا که این نفوذ زمینه ضعف و شکست در عرصههای دیگر را فراهم میکند.
مصدق در پاسخ به اینکه آیا آموزشهای فعلی دانشگاهی در حوزه دفاع نرمافزاری موثر است، گفت: متاسفانه، به شدت در این زمینه مشکل داریم، به کرات مشاهده میشود که نه تنها دانشجویان، بلکه اساتید با اولویتهای جنگ رسانهای آشنا نیستند و راحت در تلههای رسانهها میافتند.
وی تاکید کرد: تقریبا هیچ آموزش رسمی هم در این زمینه نداریم، به صورت محدود در برخی رشتهها، برخی دروس مشابه سواد رسانهای و تربیت رسانهای وجود دارد، ولی متاسفانه عمومیت ندارد که واقعا لازم است وزارت علوم به این مسئله اهمیت ویژه بدهد. قطعا برگزاری دورهها به شکل کارگاهی، بسیار موثرتر از ارائه تئوری آن خواهد بود.
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه قم بیان کرد: در حوزه جنگ نرم افزاری لازم است از یک طرف بنیانهای فکری افراد و از طرفی دیگر تفکر انتقادی و تحلیلی افراد تقویت شود، همچنین تقویت سواد رسانه و در نهایت مهارتهای پژوهشی ضرورت دارد تا افراد به سادگی در دام رسانهها نیفتند.
وی بیان کرد: تحقیقات مبنایی و کاربردی در حوزه جنگ شناختی، تدوین محتواهای مناسب در خصوص دفاع نرم افزاری برای حوزههای مختلف، تربیت نیروهای مورد نظر، پایش مستمر وضعیت شناختی جامعه و اصلاح برنامه ریزیهای مورد نظر بسیار اهمیت دارد.
مصدق در پاسخ به اینکه چه موانعی در مسیر آموزش و تقویت دفاع نرمافزاری در دانشگاهها وجود دارد، اظهار کرد: ساختار وزارت علوم که هر نوع تحول و اصلاح در محتواها نیازمند یک پروسه طولانی است، عدم آشنایی و توجه مسئولان امر دانشگاهها به این مهم، مشغلههای فراوان مسئولان اجرایی دانشگاهها در امور روزمره که مانع از رخداد اقدامات به روز و نوآورانه در این امور است را میتوان از موانع در مسیر آموزش و تقویت دفاع نرمافزاری در دانشگاهها دانست.
وی در پایان تصریح کرد: واقعیت این است که متاسفانه حوزه نفوذ ما به شدت کاهش پیدا کرده است و دانشجویان بیش از آن که در دانشگاه و کلاسهای درس باشند، در فضای مجازی زیست میکنند، فضای مجازی که غالبا در اختیار دشمن قرار دارد و تکثیر تفکرات انحرافی و اشتباه در این شبکهها کار را سخت کرده است.
انتهای پیام
نظرات