حامد رخسارپور در گفت و گو با ایسنا گفت: نوسازی مدارس به عنوان یک ضرورت اساسی در بهبود کیفیت آموزش و پرورش شناخته میشود. با گذشت زمان، بسیاری از مدارس به دلیل فرسودگی و عدم تطابق با استانداردهای آموزشی نیاز به بازسازی و بهروزرسانی دارند. این فرآیند نه تنها شامل تعمیر و نگهداری ساختمانها و تجهیزات آموزشی است، بلکه باید به بهبود فضای آموزشی، تأمین امکانات مدرن و ایجاد محیطی مناسب برای یادگیری نیز توجه شود. نوسازی مدارس میتواند به افزایش انگیزه دانشآموزان و معلمان، بهبود عملکرد تحصیلی و در نهایت ارتقاء سطح آموزشی جامعه کمک کند.
رخسارپور درخصوص مهمترین چالشهای پیش روی نوسازی مدارس در خراسان جنوبی، گفت: مهمترین چالشهای ما در حال حاضر کمبود فضاهای آموزشی به دلیل افزایش جمعیت دانشآموزی است.
وی افزود: همچنین، فرسودگی و قدمت بالای بسیاری از مدارس، به ویژه در شهرستانهایی مانند قاین، نیازمند توجه فوری است محدودیتهای مالی و کمبود بودجه نیز از چالشهای اساسی ما برای پاسخگویی به این نیازها است.
مدیرکل ادراه نوسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برنامههای جامعی را در دست اجرا داریم، اظهارکرد: مهمترین آنها نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی است که با مشارکت فعال مردم و خیرین در حال پیشرفت است.
رخسارپور ادامه داد: هدف ما در این نهضت، ساخت فضاهای آموزشی جدید و استاندارد در مناطق کم برخوردار و شهرستانهایی با کمترین سرانه آموزشی مانند بیرجند است. همچنین، طرح ما در تلاش هستیم تا با تکمیل پروژههای نیمهتمام و بهرهگیری از ظرفیت گروههای جهادی، گامهای موثری در این زمینه برداریم.
وی با بیان اینکه تأمین منابع مالی از طریق روشهای مختلفی در حال انجام است، گفت: علاوه بر بودجههای دولتی (استانی و ملی) که در سال جاری افزایش یافته است ما به طور فعال از ظرفیت مالیاتهای نشاندار استفاده میکنیم که خراسان جنوبی در این زمینه پیشتاز کشور است مشارکت خیرین مدرسهساز نیز همواره برای ما بسیار ارزشمند بوده و در سال جاری هدفگذاری جذب ۲۲۰ میلیارد تومان از این عزیزان را داریم.
مدیرکل ادراه نوسازی خراسان جنوبی اظهارکرد: همچنین استفاده از مسئولیت اجتماعی معادن و طرح تجاریسازی برخی مدارس نیز از دیگر راهکارهای در دست بررسی و اجرا است.
رخسارپور درخصوص نقش مشارکتهای مردمی و خیرین در نوسازی مدارس نیز گفت: مشارکتهای مردمی و خیرین، نیروی محرکه اصلی ما در نوسازی مدارس هستندکمکهای مالی سخاوتمندانه آنها بخش مهمی از نیازهای ما را تامین میکند.
وی تصریح کرد: علاوه بر آن، مشارکتهای غیرمالی و داوطلبانه مردم و گروههای جهادی در ساخت و زیباسازی مدارس نیز بسیار ارزشمند است. این مشارکتها به ویژه در مناطق محروم و روستایی نقش کلیدی در کاهش نابرابریهای آموزشی دارند.
مدیرکل ادراه نوسازی خراسان جنوبی درخصوص برنامههای ارتقاء کیفیت فضاهای آموزشی و تجهیزات مدارس نیز گفت: ارتقاء کیفیت فضاهای آموزشی و تجهیزات مدارس از اولویتهای ما است ما در حال ساخت فضاهای آموزشی جدید با رعایت استانداردهای روز و بهرهگیری از معماری ایرانی-اسلامی هستیم.
رخسارپور افزود: همچنین، برنامههایی برای تجهیز مدارس به امکانات و منابع لازم از جمله تجهیزات آموزشی مدرن، وسایل کمک آموزشی، سیستمهای گرمایشی و سرمایشی استاندارد و تجهیز هنرستانها به وسایل کارگاهی بهروز در دست اجرا است.
مدیرکل ادراه نوسازی خراسان جنوبی یادآورشد: بهسازی و نوسازی فضاهای موجود و توسعه فضاهای پرورشی و ورزشی مانند نمازخانهها نیز در برنامههای ما قرار دارد.
انتهای پیام
نظرات