حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری در گردهمایی معاونان علمی و فرهنگی ستادهای امر به معروف و نهی از منکر استانهای کشور، که دوشنبه هشتم اردیبهشت در قم برگزار شد، امر به معروف را شعبه تبلیغ و تبیین دانست و اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر باید سه ویژگی مهم مستند، قابل فهم و کاربردی باشد. برای نمونه در بحث استناد یا باید نقلی باشد یا عقلی.
این خطیب حوزوی با تأکید بر اینکه امر به معروف نباید تحکمی و دستوری باشد، گفت: اگر با زبان لین مردم را امر به معروف کنیم، مردم قبول میکنند.
وی بالاترین معروف را امید دادن به جامعه دانست و گفت: تمام تلاش دشمن ایجاد ناامیدی در جامعه به ویژه نسل جوان است. با امید آفرینی باید این توطئه را خنثی کرد.
ماندگاری، أثرگذاری و تغییر رفتار رو از خروجیهای امر به معروف و نهی از منکر کاربردی عنوان کرد و بیان داشت: در بحث امر به معروف و نهی از منکر نیازمند فرهنگسازی هستیم، همه مردم باید بدانند که امر به معروف واجب عمومی و همگانی است.
وی اضافه کرد: شیطان تلاش نمیکند که امر به معروف و نهی از منکر را تعطیل کند بلکه تلاش میکند تا معروف را منکر و منکر را معروف معرفی کند، بنابراین مهمترین کار ما این است که معروف را معروف و منکر را منکر معرفی کنیم. خوشبختانه ویژگی معروف این است که با عقل و فطرت سازگار است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در عرصه تبیین با هر موضوعی ابتدا باید با بیان ویژگیهای مثبت و توجه به نیمه پر لیوان در جامعه امیدآفرینی کرد، گفت: بزرگترین منکر، تبعیض است. مردم مشکلاتی که دشمن برای آنها به وجود آورده را تحمل میکنند، ولی مشکلاتی که با بی تدبیری برخی از مسئولان به وجود میآید را تحمل نمیکنند.
ماندگاری، خواستار فرهنگ سازی در بحث تبیین واجبات و منکرات شد و عنوان کرد: ستاد امر به معروف باید بتواند در جامعه فرهنگ سازی نماید و آموزشها را ارائه دهد، رسالت ما این است که معروفها را تبیین کنیم.
وی ادامه داد: اگر میخواهیم در امر به معروف و نهی از منکر درست کار کنیم، باید شیوه پیامبر و اهلبیت علیهم السلام را سرلوحه کار خود قرار دهیم.
این استاد حوزه و دانشگاه، اکثریت مردم به ویژه جوانان را دیندار دانست و گفت: امربه معروف و نهی از منکر وقتی جلوه میکند که مخاطب را از خودمان بهتر بدانیم. تبلیغ امر به معروف و نهی از منکر بیش از آنکه با زبان اثرگذار باشد، در عمل اثرگذارتر است.
انتهای پیام
نظرات