ذبیحالله تاراسی امروز (چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت) در نشستی خبری با بیان اینکه هفته معلم تنها یک مناسبت تقویمی نیست، اظهار کرد: این هفته فرصتی است برای بازاندیشی در مسیر طی شده، بازتعریف افق پیش رو و شنیدن صدای معلمان.
وی افزود: نقش معلم در ساخت آینده کشور بیبدیل است و آموزش و پرورش نهادی فراتر از یک وزارتخانه دولتی است، چراکه توسعه پایدار، عدالت اجتماعی، پیشرفت علمی و حتی امنیت فرهنگی کشور در گرو کیفیت آموزش و پرورش است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به شعار محوری امسال معلم، برای ایران افزود: این شعار سه محور اساسی دارد؛ تأکید بر نقش بنیادین معلم در تربیت نسل آینده، ارتباط مستقیم تعلیم و تربیت با توسعه کشور، و لزوم حمایت همهجانبه از جایگاه معلم.
او گفت: برای هر روز از هفته معلم نیز شعار جداگانهای در نظر گرفته شده که از جمله آن میتوان به معلم، سرشار از اندیشه مطهر، معلم، نماد فرهنگ و هویت و معلم، معمار تمدن آینده اشاره کرد.
تاراسی با اشاره به برنامههای هفته معلم در استان زنجان، تصریح کرد: بیش از ۳۰ عنوان برنامه محوری و استانی با مشارکت نهادهای مختلف از جمله دانشگاه فرهنگیان، مجمع خیرین مدرسهساز و مناطق آموزش و پرورش برگزار خواهد شد. از جمله این برنامهها میتوان به زنگ سپاس معلم در مدارس، دیدار با خانوادههای معظم شهدای فرهنگی، معلمان بیمار و ایثارگر، افتتاح و کلنگزنی پروژههای آموزشی و فرهنگی، کنگره دانشجو معلم شهید در دانشگاه فرهنگیان و گردهمایی مناطق محروم مانند شهرستان ماهنشان اشاره کرد. برنامه متمرکز استانی نیز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت با حضور استاندار و جمعی از معلمان برتر برگزار میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان به تشریح دستاوردهای یک سال گذشته آموزش و پرورش استان زنجان پرداخت و گفت: سرانه فضاهای تربیتی دانشآموزان از ۱۳ به بیش از ۴۹ سانتیمتر مربع رسیده و رشد ۴۲ درصدی در سرانه فضاهای ورزشی استان نیز ثبت شده است.
تاراسی ادامه داد: استان زنجان در دو سال متوالی رتبه یازدهم کشور را در میانگین نمرات امتحانات نهایی کسب کرده است. همچنین پوشش تحصیلی دوره ابتدایی در استان به ۹۹.۳۳ درصد رسیده که رتبه اول کشور را برای زنجان به ارمغان آورده است.
وی از افزایش حضور دانشآموزان استان در المپیادهای علمی و کسب مدالهای کشوری خبر داد و افزود: مهدی آقاجانلو دانشآموز زنجانی اعزامی به المپیاد جهانی ریاضی از افتخارات تعلیم و تربیت استان است.
تاراسی همچنین از مشارکت ۱۲۱ هزار نفر از دانشآموزان در اردوهای فرهنگی و تربیتی در سال گذشته خبر داد و گفت: این آمار بیانگر پویایی آموزش و پرورش استان است.
مدیرکل آموزش و پرورش زنجان با اشاره به سیاستهای کلان وزارت آموزش و پرورش، مهمترین اولویت را اجرای سند تحول بنیادین دانست و گفت: تحول در برنامه درسی و ساختار سازمانی آموزش و پرورش در قالب نقشه راه این سند در حال پیگیری است.
وی با اشاره به نگاه مثبت رئیس جمهوری و وزیر آموزش و پرورش به حوزه تعلیم و تربیت، تصریح کرد: توسعه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت مدارس در دستور کار است. همچنین موضوعاتی مانند تقویت آموزشهای مهارتی، مراقبت اجتماعی دانشآموزان در قالب طرح نماد، اقامه نماز در مدارس، توجه به مقطع ابتدایی، حمایت از نخبگان و اجرای برنامه هفتم توسعه در دستور کار جدی آموزش و پرورش قرار دارد.
تاراسی عنوان کرد: ارتقای نظام آموزشی استان بدون مشارکت همهجانبه و همافزایی ممکن نخواهد بود و آموزش و پرورش خود را موظف به پاسخگویی شفاف و حرکت در مسیر سند تحول بنیادین میداند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان از کمبود ۵۷۸ نیروی خدماتی در مدارس استان خبر داد و گفت: اطلاعات مربوط به این نیاز نیروی انسانی به وزارت آموزش و پرورش ارسال شده و جذب نیرو از طریق آزمونهای استخدامی در دستور کار قرار دارد.
تاراسی، با اشاره به اینکه این مشکل تنها مختص زنجان نیست و بسیاری از استانهای دیگر نیز با کمبود نیروی خدماتی مواجه هستند، افزود: بر اساس اظهارات اخیر معاون وزیر آموزش و پرورش، در سال جاری ۸۲ هزار نفر در قالب آزمونهای استخدامی در مجموعه آموزش و پرورش جذب خواهند شد که از این تعداد، ۲۰ هزار نفر به عنوان خدمتگزار به کار گرفته خواهند شد.
وی با تاکید بر اینکه هرگونه اجبار دانشآموزان برای نظافت مدارس ممنوع است، اظهار کرد: البته در نظامهای آموزشی پیشرفته مانند ژاپن، فعالیتهای بهداشتی از جمله مشارکت در نظافت محیط آموزشی بهعنوان بخشی از فرآیند تربیتی دانشآموزان طراحی میشود.
او این رویکرد را در راستای تربیت مسئولانه دانشآموزان دانست و اظهار کرد: چنین فعالیتهایی میتواند به درونیسازی مفاهیم مسئولیتپذیری و ارتقای بهداشت فردی و اجتماعی در میان دانشآموزان کمک کند که این موضوع نیز از اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به شمار میرود.
انتهای پیام
نظرات