هر روز، ما از کنار غریبهها عبور، با همکاران جدید ملاقات میکنیم و با دیگران، دست میدهیم. برخی از این افراد، بلافاصله احساس آشنایی را حس، اما برخی دیگر به طرز عجیبی دوری میکنند. گاهی اوقات بدون اینکه بدانیم چرا، فردی را دوست داریم و گاهی اوقات بدون دلیل مشخصی، از دیگران دوری میکنیم. آیا میتواند این موضوع، به خاطر رایحهای باشد که آنان دارند؟ این سوالی است که گروهی از محققان برای پاسخ به آن دست به کار شدند.
سایت ارث گزارش کرد، رایحه افراد، میتواند ترکیب مهمی از عادات شخصی آنان باشد که در هوا پخش شده است و نتایج کنونی نشان میدهد که چگونه رایحه، میتواند از همان اولین برخورد، ترجیحات اجتماعی را هدایت کند.
برخلاف بوی طبیعی بدن که در تحقیقات گذشته مورد مطالعه قرار گرفته، بوی عطر افراد، منعکسکننده زندگی روزمره است که شامل عطرها، شامپوها، مواد شوینده لباسشویی، حیوانات خانگی، غذا و هر چیز دیگری است که نحوه بوی فرد را در طول یک روز معمولی شکل میدهد.
این تحقیق بر چگونگی تاثیر بوی عطر بر پتانسیل دوستی اینکه چقدر احتمال دارد که بخواهیم با کسی ارتباط برقرار کنیم، متمرکز بود. دوستی، سلامت روان و جسم را شکل میدهد و به افراد کمک میکند تا در زندگی خود جهتگیری کنند. دانستن اینکه چه چیزی بر تصمیمات اولیه ما در مورد دوستان تاثیر میگذارد، مهم است و همانطور که نتایج نشان داد، رایحه، نقش شگفتانگیز قوی ایفا میکند.
جالبتر این است که رایحه نه فقط بر احساس افراد هنگام شروع مکالمه تاثیر گذاشت، بلکه بر اساس آنچه در آن مکالمه اتفاق میافتاد، تغییر میکرد.
محققان همچنین تاکید کردند که رایحه افراد، اطلاعات اجتماعی خاص خود را دارد. برخلاف بوی طبیعی بدن، رایحه، منعکسکننده سبک زندگی و فرهنگ است. این رایحه بر اساس انتخاب شکل میگیرد به این معنی که عطر میتواند بهعنوان نوعی سیگنال در مورد این باشد که ما چه کسی هستیم و با چه کسی ممکن است ارتباط برقرار کنیم.
دوستیها به افراد کمک میکنند تا رشد کنند. آنها بر خلقوخوی، تابآوری و سلامت درازمدت تاثیر میگذارند، با این حال، ما به ندرت در مورد آنچه که اولین لحظات دوست داشتن یا دوست نداشتن کسی را هدایت میکند، فکر میکنیم. نتایج این تحقیق نشان میدهد که حس بویایی ما نه آگاهانه و نه آشکارا، اما بهطور قدرتمند در این قضاوتها نقش دارد.
نتایج این تحقیق در مجله Scientific Reports منتشر شده است.
انتهای پیام
نظرات