ابراهیم صالحی عمران سهشنبه ۱۶ اردیبهشت در نشست خبری دوازدهمین دوره «جشنواره ملی رویش» در دفتر معاونت فرهنگی دانشگاه مازندران برگزار شد، اظهار کرد: این جشنواره با همت معاونت فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم و با تمرکز ملی برگزار میشود.
وی افزود: برای نخستین بار برگزاری جشنواره با تکیه بر ظرفیتها و کارکردهای فرهنگی، به دانشگاه مازندران سپرده شدهاست.
صالحی عمران درباره چرایی برگزاری جشنواره و اهمیت آن گفت: کار دانشگاه افزون بر پژوهش، تربیت نیروی متخصص و مانند آن، تجهیز دانشجویان در شاخههای تخصصی علمی است تا بهعنوان سرمایه انسانی زمینه رشد و تحول جامعه شوند.
وی با طرح این پرسش که در فرایند تربیت دانشجو باید چه کنیم، یادآور شد: گروههای آموزشی و استادان تلاش دارند تا دانشجویان به نیروی انسانی متخصص تبدیل و درنهایت موفق به جایابی در جامعه شوند، اما تربیت تنها آنچه در کلاس میگذرد نیست و کارکرد فرهنگی اهمیت ویژهای، بهخصوص در توسعه فرهنگی دانشگاه و دانشجو دارد.
این مسئول با دعوت از نهادهای متناظر بیرونی برای حمایت از دانشجویان گفت: نهادهای متناظر با همراهی، امکان دسترسی به خروجی مثبت و برطرف کردن موانع رشد نسل پنجم را فراهم کنند تا زمینه اشتغال و حضور اجتماعی دانشجویان در جامعه پیشرو تسهیل شود، چراکه کانونها میتوانند موتور محرکهای درابعاد ملی و فراملی باشند.
صالحی عمران کارکرد فرهنگی را عاملی مهم در تبدیل دانشجو به شهروندان اثرگذار دانست و افزود: باید محرکهای فرهنگی و اجتماعی برای رشد همهجانبه دانشجویان فراهم و به تربیت با نگاه گستردهتر و به چشم مسئولیت اجتماعی نگاه شود، کانونها این نگرش را ایجاد کرده و دانشجو را به عالِمِ به جهاد تبدیل میکنند.
سرپرست دانشگاه مازندران با اشاره به خودجوش بودن فعالیتهای کانونهای دانشجویی گفت: طیف وسیعی از فعالیتهای فرهنگی- اجتماعی در کانونها محقق میشود که در برنامههای رسمی و تخصصی وزارت علوم کمتر مورد توجه قرار می گیرد. ما باید تسهیلگر و مشوق باشیم چراکه هر گونه فعالیت داوطلبانه با انسانیت گره خوردهاست.
صالحی عمران رویداد رویش را بستر رشد استعداد دانشجویان با تبعات اثرگذار اجتماعی خواند و افزود: جشنواره رویش همسو با روح دانشجویی، در راستای رسالت علمی و با شاخصهای کیفی متنوع از سوی وزارت علوم برگزار میشود.
وی از گزینش ۵۸ کانون بهعنوان کانونهای منتخب در پایان رویداد خبر داد و درباره دستاورد جشنواره، اظهار کرد: رویداد رقابتی در دو بخش بین کانونها و دانشجویان است. افزون بر جوایز جشنواره، با هدف تسهیل حضور در جامعه و فضای کار، برای منتخبان کارنامه فرهنگی- اجتماعی صادر میشود.
صالحی عمران یادآور شد: ارتباط با نهادهای خصوصی و دولتی با هدف معرفی دانشجویان از برنامههای سالهای آینده رویداد رویش است.
این مسئول بر لزوم تبیین اهمیت این جشنواره در دانشگاههای کشور تاکید کرد و افزود: هر کجا به دانشجویان اعتماد کردیم نتیجه درست گرفتیم. جشنواره رویش سرمایهگذاری اجتماعی است و اگر بیشتر شناخته شود میتوان انتظار جامعهای پرنشاط و پویا داشت.
صالحی عمران برگزاری جشنواره را از راهبردهای برقراری عدالت آموزشی دانست و درباره آن، گفت: فراهمسازی بستر شکوفایی و ابعاد گوناگون رشد دانشجویان براساس استعداد، از لحاظ کیفی ما را به عدالت آموزشی نزدیک میکند. دانشگاه نهادی علمی است که نباید تکبعدی به آن نگاه کرد، آزادی علم یک اصل در آموزش است که هرگاه در دانشگاه فراهم شود عدالت نیز برقرار خواهدشد.
دانشگاه مازندران میزبان ۲۶۵ دانشگاه کشور در دوازدهمین دوره جشنواره ملی رویش
معاونت فرهنگی- اجتماعی دانشگاه در این نشست از اختصاص دوازدهمین دوره این جشنواره به کانونهای فرهنگی، هنری و اجتماعی خبر داد و گفت: این رویداد از تاریخ ۲۰ تا ۲۳ اردیبهشت ماه با حضور ۲۶۵ دانشگاه و ۵۰۰ شرکتکننده از سراسر کشور به میزبانی دانشگاه مازندران برگزار میشود.
مرتضی علویان با اشاره به ۲۵ کانون فعال دانشگاههای استان خاطرنشان کرد: همچنان دوران پساکرونا را تجربه میکنیم اما به دنبال سازوکار متقن و منطبق بر سیاستهای دولت با هدف اجتماعی کردن دانشگاهها هستیم.
وی با تاکید بر لزوم ارتباط دانشجویان با نهادهای متناظر بیرونی گفت: دانشجوها باید با فضاهای متناظر بیرونی ارتباط برقرار کنند تا پس از فراغت از تحصیل، بهعنوان فرهیخته در بازار کار اجتماعی حضور پیدا کنند.
انتهای پیام
نظرات