غلامحسین محمدی شنبه ۲۰ اردیبهشت در جلسه شورای توسعه مهارت استان، با اشاره به پژوهش های انجام شده در سطح کشور در این خصوص، افزود: تا زمانی که زیرساخت آموزشی مناسب برای ارایه آموزش های مهارتی در کشور ایجاد نشود این روند ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به تغییرات سریع در بازار و کسب و کارها در سطح دنیا و به تبع آن در کشور، اظهار کرد: این وضعیت موجب می شود تا افراد، آمادگی برای پذیرش شغل و داشتن مهارت کافی برای کار در کسب و کارهای جدید را نداشته باشند.
رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور گفت: با این تغییرات ۱۷۰ میلیون شغل باید ایجاد و ۹۰ میلیون شغل حذف شود و از هر ۱۰ نیروی کار باید شش نفر مهارت خود را ارتقا دهند.
محمدی با تأکید بر اینکه ۴۴ درصد از مهارتهای کلیدی نیروی کار تغییر خواهد کرد، ادامه داد: در چنین وضعیتی کارفرمایان به دنبال افرادی خواهند بود که دارای مهارت باشند و بتوانند در مشاغل پیشنهاد شده به آنها، نقش کانونی ایفا کنند.
بهرام سرمست، استاندار نیز بر ضرورت بازنگری جدی در سیاستگذاریهای آموزشی کشور تأکید و اظهار کرد: امروز در عصر علوم میانرشتهای قرار داریم و نظامهای آموزشی مدارس و دانشگاهها نیازمند تحول بنیادین و همسو با نیازهای جامعه و اقتصاد هستند.
وی با اشاره به ناکارآمدی دانشگاههای نسل اول و دوم در پاسخگویی به نیازهای توسعهای، افزود: باید حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم، چهارم و پنجم که دارای کارکردهای فناورانه، مهارتی، کارآفرینانه و اجتماعی هستند، تسریع شود. همچنین در نظام آموزش و پرورش باید به ارتقای کیفیت، بازتعریف مأموریتها و ایجاد عدالت آموزشی توجه ویژهای داشت.
سرمست با اشاره به تأکیدات دکتر پزشکیان درباره توزیع عادلانه امکانات آموزشی، تصریح کرد: آموزش نباید صرفاً به صدور مدرک منجر شود، بلکه باید با نیازهای بازار کار و خلق ثروت پیوند بخورد. آموزش مهارتمحور و کاربردی میتواند بسترساز اشتغال، کارآفرینی و توسعه پایدار باشد.
وی نیروی انسانی ماهر را سرمایهای ارزشمند خواند و گفت: با هدفگذاری صحیح آموزشها میتوان نسلی توانمند، خلاق و ماهر پرورش داد که در زیستبوم اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایفای نقش کند.
استاندار آذربایجان شرقی به پیشینه تاریخی استان در آموزشهای مهارتی اشاره کرد و افزود: سنت استاد-شاگردی، بعنوان الگویی بومی برای تربیت نیروی ماهر، همواره در این منطقه مورد توجه بوده است. هنرستان صنعتی وحدت با ۹۵ سال سابقه، نمونهای از نهادهای پیشرو در تربیت نیروی فنی است که بسیاری از متخصصان و مهندسان صنعت از آن برخاستهاند.
وی افزود: تبریز و آذربایجان شرقی همواره پیشگام در توسعه آموزشهای فنیوحرفهای بوده و آمادگی اجرای طرحهای نوین در این حوزه را دارد. ظرفیتهای دانشگاههایی مانند صنعتی سهند، ملی مهارت، تبریز و هنر اسلامی تبریز باید برای پیوند با صنعت و تربیت نیروی کار ماهر بهکار گرفته شوند.
سرمست با اشاره به تسلط ۹۴ درصدی بخش خصوصی بر اقتصاد استان، گفت: ارتباط دانشگاه و صنعت نهتنها اشتغال را تقویت میکند، بلکه زمینه توسعه اقتصاد دانشبنیان را فراهم میسازد. این همکاری میتواند به تجاریسازی دانش، حمایت از طرحهای فناورانه و رشد شرکتهای دانشبنیان بینجامد.
وی از تعریف ۱۰ زنجیره ارزش در استان خبر داد و افزود: زنجیرههایی مانند فرش دستباف، کفش و چرم، و صنایع معدنی مانند مس، بستری مناسب برای تربیت نیروی انسانی ماهر و بهرهگیری از ظرفیتهای محلی است. پیوند این زنجیرهها با آموزشهای فنیوحرفهای میتواند به اشتغالزایی و تولید ثروت در سطح استان منجر شود.
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، استاندار در پایان به نقش پارک علم و فناوری تبریز اشاره کرد و گفت: این پارک به همراه دانشگاه تبریز باید بستری برای تجاریسازی طرحهای دانشبنیان باشد. علم زمانی ارزشمند است که به تولید ثروت بینجامد و اگر از ظرفیتهای ملی بهدرستی استفاده شود، آذربایجان شرقی میتواند نقش کلیدی در توسعه آموزشهای مهارتی ایفا کند.
انتهای پیام
نظرات