• چهارشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1404022417336
  • خبرنگار : 71553

یک مسیر،‌ چند قیمت!

یک مسیر،‌ چند قیمت!

قیمت بلیت هواپیما ممکن است در ساعات، روز،‌ مناسبت‌های خاص، نوع پرواز، کلاس پروازی، شرکت‌های مختلف، کارمزد متفاوت، خدمات متفاوت و میزان بار در یک مسیر مشخص، متفاوت باشد.

به گزارش ایسنا، قیمت بلیت هواپیما در آژانس‌های مختلف بنابر دلایلی ممکن است متفاوت باشد. یکی از این دلایل نوع بلیت هواپیما یعنی سیستمی یا چارتری بودن آن است. پروازهای سیستمی توسط شرکت‌های هواپیمایی قیمت‌گذاری می‌شوند و معمولا ثابت یا پلکانی هستند. در پروازهای چارتری، آژانس‌ها یا دفاتر خدمات مسافرتی خودشان اقدام به خرید صندلی کرده و قیمت‌ها را تعیین می‌کنند؛ بنابراین قیمت‌ها ممکن است بسته به زمان و تقاضا تغییر کند.

موضوع دیگر در متفاوت بودن بلیت هواپیما به کارمزد و سود آژانس مسافرتی برمی‌گردد. برخی از آژانس‌ها سود بیشتری روی قیمت نهایی می‌گذارند و برخی دیگر نیز برای رقابت، سود کمتری در نظر می گیرند.

ممکن است متفاوت بودن نرخ بلیت هواپیما نیز به تخفیف‌های ویژه یا قراردادهای اختصاصی نیز ارتباط داشته باشد. همچنین ممکن است نرخ پروازها بسته به موجودی سایت و سیاست فروش نیز متفاوت باشد.

یک مسیر،‌ چند قیمت!

یک مسیر،‌ چند قیمت!

یک مسیر،‌ چند قیمت!

یک مسیر،‌ چند قیمت!

این تفاوت می تواند همچنین به ساعت، روز جست‌وجو و زمان خرید بلیت یا حتی مناسبت‌های خاص نیز ارتباط داشته باشد. همچنین برخی از آژانس‌ها خدماتی از جمله بیمه سفر، انتخاب صندلی و امکان کنسل کردن را در قیمت نهایی بلیت حساب می کنند و این موضوع می تواند در متفاوت بودن قیمت بلیت‌ها نیز موثر باشد.

میزان بار مجاز هم در شیوه محاسبه قیمت بلیط هواپیما موثر است.

در این راستا، مقصود اسعدی سامانی - دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه چرا قیمت بلیت هواپیما در یک مسیر مشخص در آژانس های هواپیمایی مختلف، متفاوت است؟ گفت: شرکت‌های هواپیمایی یا چارتر کننده‌ها با رصد بازار و با توجه به عرضه و تقاضا و با رعایت سقف نرخ مسیر پرواز تعیین می‌کنند که قیمت در چه محدوده‌ای باشد و برآن اساس قیمت هر مسیر پروازی تعیین می‌شود.

وی افزود: با توجه به شناور بودن نرخ ها در محدوده زیر سقف نرخ تعیین شده ممکن است با توجه به شرایط موجود نرخی که شرکت هواپیمایی یا چارترکننده تعیین کرده، تغییر کند.

سامانی عنوان کرد: همچنین گاهی شرکت‌ها یا چارترکننده‌ها برای رقابت با یکدیگر و جذب مشتری بیشتر، نرخ را کاهش می‌دهند که موضوع به نفع مسافر تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه عرضه بلیت با قیمت‌های متفاوت ارتباطی به ارائه خدمات بیشتر یا کمتر توسط شرکت هواپیمایی به مسافر ندارد، افزود: عرضه با نرخ پایین برای کسب سهم بیشتری از بازار است. اما در آینده شرکت‌ها به سمت ارائه نرخ با توجه به کمیت و کیفیت خدمات خواهند رفت.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: عرضه و تقاضا نرخ بلیت را تعیین می‌کند.

وی در پایان گفت: کمیسیون آژانس‌های هواپیمایی از فروش هر بلیت حداکثر پنج درصد در سفرهای داخلی و ۹ درصد در سفرهای خارجی است. این کمیسیون توسط شرکت‌ها هواپیمایی به آژانس مربوطه پرداخت می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha