این رقابتها که با هدف گسترش سواد آبی در مدارس دوره دوم متوسطه استان برگزار شده است، نقش مهمی در آگاهیبخشی به دانشآموزان درباره بحران آب و راهکارهای مصرف بهینه دارد.
در سال تحصیلی جاری، ۱۹۲ تیم دانشآموزی در این رقابت ثبتنام کردند که پس از آزمون علمی و حضور در کارگاههای آموزشی، ۱۶ تیم دختران و هشت تیم پسران موفق به راهیابی به مرحله نهایی شدند. این رقابتها از بهمن ۱۴۰۳ تا اردیبهشت ۱۴۰۴ برگزار شد و در نهایت، تیمهای مناطق زارچ، میبد و ناحیه یک یزد در گروه دختران و تیمهایی از منطقه زارچ در گروه پسران موفق به کسب رتبههای برتر شدند.
فاطمه حسینیزاده مدیر طرح سواد آبی یزد امروز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ در مراسم اختتامیه این مسابقات، ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای این مسابقات، به دستاوردهای مهم این رقابتها در ادوار گذشته اشاره کرد.
وی با تأکید بر این که مسابقات مناظره دانشآموزی برای نخستین بار در سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ در یزد اجرا شد، گفت: این رقابتها ضمن تمرکز بر آموزش مباحث مرتبط با مدیریت منابع آبی، بستری برای کشف استعدادها و ارتقای مهارتهای اجتماعی دانشآموزان فراهم کرده است.
حسینیزاده همچنین از طراحی نرمافزار مجمع «مدیریت جامع مناظرات عادلانه» توسط متخصصان سازمان جهاد دانشگاهی یزد به عنوان یکی از دستاوردهای مهم این مسابقات یاد کرد.
تقوی کولیوند مدیر روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقهای یزد نیز با تأکید بر نقش دانشآموزان به عنوان آبادگران آینده کشور، گفت: فرهنگسازی در زمینه مدیریت مصرف آب باید از سنین پایین آغاز شود، زیرا این دانشآموزان با مهارتهای کسبشده میتوانند در آینده نقش مؤثری در حل بحران آب ایفا کنند.
محمدرضا دهقانی معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی یزد هم با اشاره به بحران آب بعنوان اصلیترین دغدغه مسئولان استانی، بر اهمیت ارائه آموزشهای لازم به عموم جامعه تأکید کرد.
وی افزود: هدف از برگزاری مسابقات مناظره دانشآموزی، ایجاد بستری برای آموزش اصولی، کشف استعدادهای نهفته و تقویت مهارتهای اجتماعی نسل آینده است و امیدواریم دانشآموزانی که امروز دانش و توانایی خود را برای منطقهشان به کار گرفتند، در آینده باعث رشد و درخشش استان و کشور شوند.
خانم زارعزاده، نماینده اداره کل آموزش و پرورش استان نیز در این مراسم با قدردانی از استقبال گسترده دانشآموزان، حمایتهای شرکت سهامی آب منطقهای و همراهی جامعه فرهنگیان استان، اظهار داشت: «مناظره یکی از ابزارهای آموزشی قدرتمند است که علاوه بر انتقال مفاهیم علمی، دانشآموزان را به پرسشگری، پژوهش و تفکر نقادانه تشویق میکند. ترکیب آموزش با رقابت سالم، زمینهای برای رشد علمی و اجتماعی نسل آینده فراهم میآورد.»
به گزارش ایسنا و به نقل از دبیرخانه چهارمین دوره مسابقات مناظره دانشآموزی یزد، این رقابتها که با همکاری شرکت سهامی آب منطقهای یزد، اداره کل آموزش و پرورش و سازمان جهاددانشگاهی استان برگزار میشود، نهتنها موجب ارتقای سطح دانشآموزان در حوزه مدیریت مصرف آب شده، بلکه مهارتهای استدلال، دفاع از مواضع علمی و مسئولیتپذیری اجتماعی را در میان شرکتکنندگان تقویت کرده است. انتظار میرود در سالهای آینده، این مسابقات با حضور پرشورتر دانشآموزان و حمایت گستردهتر مسئولان، تأثیر بیشتری در مسیر فرهنگسازی مدیریت منابع آبی کشور داشته باشد.
انتهای پیام
نظرات