• شنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۰۸:۰۶
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1404022718929
  • خبرنگار : 51043

روابط عمومی، هنر ایجاد ارتباط موثر بین سازمان و مردم

روابط عمومی، هنر ایجاد ارتباط موثر بین سازمان و مردم

ایسنا/چهارمحال و بختیاری روابط عمومی هنر ایجاد تفاهم، علم مدیریت افکار عمومی و بازوی راهبردی در سیاست‌گذاری‌های ارتباطی هر مجموعه‌ای است.

به گزارش ایسنا، در دنیای امروز که ارتباطات به یکی از پایه‌های اصلی موفقیت سازمان‌ها، نهادها و دولت‌ها تبدیل شده نقش روابط عمومی دیگر به اطلاع‌رسانی محدود نمی‌شود.

روابط عمومی نه‌تنها مسئول ساخت و هدایت تصویر ذهنی یک سازمان در نگاه جامعه است  بلکه با ایفای نقشی فعال در مدیریت بحران، ارتباط با رسانه‌ها و شناخت فضای افکار عمومی به عضوی حیاتی در تحقق اهداف کلان هر سازمان تبدیل شده است.

در شرایطی که جامعه با چالش‌های متعددی در عرصه اطلاعات مانند گسترش شایعات و انتشار اخبار جعلی مواجه است روابط عمومی‌ها بیش از هر زمان دیگری نیازمند این هستند که با  ارتقاء دانش حرفه‌ای و حرکت به سوی روابط عمومی هوشمند، پاسخ‌گو و مردم‌مدار باشند.

در تقویم رسمی کشور ۲۷ اردیبهشت روز روابط عمومی نام‌گذاری شده است، روزی برای پاسداشت تلاش‌های خاموش اما موثر کسانی که با قلم، تصویر، صدا و تدبیر خود چهره‌ای روشن‌تر از سازمان‌ها ترسیم می‌کنند و پلی مطمئن میان مردم و مسئولان می‌سازند.

این روز فرصتی ارزشمند است برای تفکر در جایگاه و کارکرد روابط عمومی و گرامیداشت تلاش‌های شبانه‌روزی فعالانی که در سایه مانده‌اند اما اثرگذاری آن‌ها در تمامی لایه‌های جامعه نمایان است.

حمیدرضا حبیبیان با بیش از ۲۳ سال سابقه در  این حوزه با اشاره به نقش روابط عمومی در یک سازمان اظهار کرد: روابط عمومی چشم بینای سازمان است که با  ایجاد ارتباط بین مخاطبین و مسئولین باعث شناسایی مشکلات موجود شده و در صدد رفع آنها بر می‌آید.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی‌ چهارمحال و بختیاری گفت: در هر سازمانی روابط عمومی پلی میان مردم و مسئولان و رابط  بین این دو و همچنین کمک رسان و حلال مشکلات موجود در بخش اداری جامعه است.

وی با اشاره به اینکه روابط عمومی از بطن جامعه و مردم نشأت گرفته است، ادامه داد: هدف این شغل برقراری ارتباطی سالم، به‌دور از دروغ، جنجال و سیاه‌نمایی است.

حبیبیان تاکید کرد: یکی از مهم ترین ملزومات برای این شغل در ابتدا علاقه فرد و در مرحله بعد یادگیری آموزش‌های تخصصی در زمینه ارتباطات از جمله خبرنگاری، عکاسی حرفه‌ای، فیلم‌برداری و فتوشاپ است، همچنین یک فرد در این حوزه به عنوان سخنگوی یک سازمان شناخته شده و باید دارای بیانی شیوا و نافذ باشد.

مدیر روابط عمومی سازمان‌جهاد کشاورزی تصریح کرد: یک روابط عمومی زمانی موفق است که بتواند وظایفی که بر عهده دارد از جمله ایجاد ارتباط صحیح بین مخاطبین و سازمان، شناسایی مشکلات موجود، ارتباط مناسب با جامعه رسانه‌ای، اطلاع رسانی شفاف و به موقع و عاری از هرگونه دروغ را به درستی انجام دهد، همچنین در دنیای امروزه که هوش مصنوعی نقش بزرگی دارد بتواند به درستی از این دانش استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: از چالش‌های موجود در این شغل می‌توان به نامعلوم بودن ساعات کاری، کمبود نیروی متخصص در این حوزه، بها ندادن به این شغل در برخی از سازمان‌ها، کمبود امکانات و تجهیزات و نبود بودجه مشخص برای این شغل اشاره کرد.

صادق اعلایی با ۱۶ سال سابقه در روابط عمومی اظهار کرد: روابط عمومی به‌عنوان هنر هشتم در جامعه شناخته می‌شود و حضور این حرفه در سازمان‌ها ضرورتی است که به مدیریت در زمینه اطلاع‌رسانی، اطلاع‌یابی و تعامل با مردم کمک می‌رساند.

مدیر روابط عمومی اداره‌کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری افزود: در وهله اول لازمه این کار تجربه است که با شروع این کار به دست می‌آید و باعث می‌شود یک فرد توانایی لازم را برای مدیریت این مجموعه به دست آورد، در مرحله بعدی به علت پیشرفت‌هایی که در دنیای الکترونیک و دیجیتال صورت گرفته، این فرد باید در زمینه‌های دیجیتالی و الکترونیکی همگام با این مسئله پیش برود، همچنین در زمینه‌های هوش مصنوعی، خبرنویسی، تدوین و فیلم‌سازی، خبرنگاری و طرز برخورد با ارباب رجوع نیز آموزش‌های لازم را دریافت کند.

وی افزود: برای داشتن یک مجموعه روابط عمومی قوی باید یک ساختار برای این شغل ایجاد و مجموعه‌ای از افراد متخصص در این حوزه ورود کرده و همچنین اعتبارات لازم برای این حوزه در نظر گرفته شود.

اعلایی خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های یک روابط عمومی موفق می‌توان به پاسخگویی مناسب در هر موقعیتی اشاره کرد، همچنین باید فرد در این شغل توانایی‌هایی بالاتر از مجموعه داشته و قادر به مقابله با رفتارهای آسیب‌زننده به مجموعه باشد.

فرشاد متقی با سابقه‌ای بیش‌از ۲۰ سال در این حوزه گفت: روابط عمومی به عنوان هنر هشتم در جامعه ایفای نقش می‌کند همچنین روابط عمومی وکیل مدافع سازمان، مدعی‌العموم مردم و حلقه واصل بین مردم و سازمان‌ها است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری گفت: برخلاف تفکر مرسوم در جامعه روابط عمومی یک شغل تخصصی محسوب می‌شود، زیرا با عموم مردم اعم از کارمندان، اقشار مختلف جامعه و رسانه‌ها تعامل دارد که این امر دانش خاصی را طلب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: یک روابط عمومی موفق در ابتدا باید ارتباط خوبی با همکاران خود ایجاد کرده و همچنین توانایی تعامل با جامعه هدف آن سازمان را داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha