• چهارشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۴ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1404071610498
  • خبرنگار : 50061

سرپرست پست استان خبرداد

رشد ۳۵ درصدی خدمات تجارت الکترونیک در پست قزوین

رشد ۳۵ درصدی خدمات تجارت الکترونیک در پست قزوین

ایسنا/قزوین سرپرست پست استان قزوین گفت: ترافیک خدمات پستی ثبتی نسبت به سال قبل تنها پنج درصد رشد داشته، اما خدمات تجارت الکترونیک ما ۳۵ درصد رشد کرده است که نشان‌دهنده حرکت از سمت پست‌های ثبتی به سمت فروشگاه‌های آنلاین است.

هدایت فیلی، صبح امروز چهارشنبه ۱۶ مهر ماه در نشستی با اهالی رسانه که در اداره پست قزوین برگزار شد، بر اهمیت جایگاه پست در تاریخ و خدمات کنونی تأکید و اظهار کرد: ایرانیان ۲۵۰۰ سال پیش، در زمان داریوش اول، پست را اختراع و به جهانیان معرفی کردند. 

وی اضافه کرد: داریوش، همزمان با تأسیس «راه شاهی» به طول ۲۵۰۰ کیلومتر از پارسه تا سرحدات، در فواصل تقریبی ۴۰ کیلومتری، چاپارخانه‌هایی ایجاد کرد که این امر موجب افزایش چشمگیر سرعت انتقال پیام شد و رومی‌ها نیز این سیستم را از ایرانیان اقتباس کردند و پست‌های مخابره شده در پیام‌رسان‌های مختلف امروزی، ریشه در همین اختراع تاریخی دارند.

سرپرست پست استان قزوین با اشاره به ۱۷ مهرماه، روز جهانی پست تصریح کرد: در این استان، ۳۰۷ نقطه دسترسی دولتی و خصوصی در شهرها و روستاها وجود دارد و ارتباط با مردم به شکل مویرگی برقرار است. همچنین حدود ۵۱۰ همکار پستی در بخش دولتی و خصوصی در این حوزه فعال هستند.

ارائه سالانه ۹ میلیون خدمت پستی در قزوین

وی با اشاره به اینکه رشد فعالیت‌های پستی چشمگیر بوده است، اعلام کرد: روزانه ۱۴ هزار مرسوله ورودی و ۱۰ هزار مرسوله صادره داریم. این آمار در ماه به ۷۵۰ هزار و در سال به ۹ میلیون خدمت در سطح استان می‌رسد.

فیلی تأکید کرد: رضایت مردم اولویت اصلی است و این امر در شاخص‌های کیفیت منعکس می‌شود به گونه‌ای که سال گذشته، میانگین رتبه کیفی استان قزوین در کشور ۲۰ بود که اکنون به رتبه ۹ ارتقا یافته و سطح رضایت‌مندی مردم ۱۱ پله رشد کرده است.

وی تشریح کرد: پست استان با استفاده از باجه‌های ثابت، سیار و نیابتی در اقصی نقاط استان خدمات می‌دهد. در برخی دستگاه‌ها نظیر ثبت اسناد نیز، باجه‌های نیابتی فراهم شده است تا مردم دسترسی آسان‌تری داشته باشند. 

سرپرست پست استان قزوین خاطرنشان کرد: هر مأمور پستی روزانه ۱۵۰ مرسوله توزیع می‌کند که سهم مهمی در کاهش ترافیک، آلایندگی‌های زیست‌محیطی و مصرف انرژی دارد. در حال حاضر، با احتساب همکاران روستایی، از ۲۰۰ همکار موزع برای توزیع مرسولات استفاده می‌کنیم.

وی اشاره کرد: ماهیت کار پست از «پست نامه» به سمت «پست کالا» تغییر یافته است. حرکت ما به سمت استفاده از خودروهای توزیع است و طبق برنامه، ۱۵ وانت در حوزه عملیاتی توزیع دریافت خواهیم کرد. همچنین، در راستای «پست سبز»، در نظر داریم موتورسیکلت‌های فعلی را با موتورهای برقی جایگزین کنیم.

فیلی افزود: در حال حاضر ۱۶ وانت، ۲۵ کامیون و کامیونت در بخش دولتی فعال هستند و روزانه مبادلات با استان‌های تهران، تبریز و همدان برقرار است.

پست، شریان نامرئی ارتباطات است

وی تشریح کرد: هدف ما توسعه زیرساخت‌های پست است؛ فضاهای کنونی تجزیه و مبادلات، پاسخگوی این حجم از مراسلات نیست و اقدامات خوبی برای گسترش این فضاها انجام داده‌ایم. مأموریت جدید شبکه پستی با گذشته متفاوت شده است؛ امروز پست «شریان نامرئی ارتباطات» در سطح دنیاست و تعطیلی آن خلل بزرگی ایجاد می‌کند. پست اکنون مؤسسه ارتباطی است که ستون فقرات اقتصاد دیجیتال را تشکیل می‌دهد و با کمک به کسب‌وکارهای خانگی و فروشگاه‌های اینترنتی، به کاهش تورم کمک می‌کند. ما محصولات را مستقیماً از تولیدکننده با قیمت منصفانه و از طریق سامانه‌های تبلیغاتی به دست مصرف‌کننده می‌رسانیم.

سرپرست پست استان قزوین متذکر شد: خدمات ما فیزیکی، الکترونیکی و مالی است که به کاهش تورم، ترافیک و آسودگی خیال مردم منجر شده است. فروشگاه‌های پست شناسه دارند و مردم با اطمینان خرید می‌کنند.

وی اعلام کرد: از یک میلیون و ۷۵ هزار موقعیت مکانی شهری و روستایی پست در استان، ۳۴۵ هزار مورد روستایی و ۷۳۰ هزار مورد شهری هستند.

فیلی در خصوص پروژه یکپارچه‌سازی موقعیت مکانی یا همان «جی‌نف» توضیح داد: پروژه «جی‌نف» یک ابرپروژه است که هدف آن اعطای شناسه یکتا یا همان آدرس استاندارد مکان‌محور به هر مکان در کره زمین است. این کد با اطلاعات سایر سازمان‌ها نظیر ثبت احوال تجمیع شده و اطلاعات ارزشمندی را برای تصمیم‌گیرندگان کشوری فراهم می‌آورد تا خدمات حاکمیتی متناسب با نیاز جامعه ارائه شود. 

وی ادامه داد: در استان قزوین، با کمک دولت و پیمانکاران، در عملیات سه‌گانه جی‌نف، در سطح شهرها ۸۵ درصد و در روستاها ۶۵ درصد پیشرفت داشته‌ایم. پلاک‌کوبی‌ها برعهده شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست. تا به امروز ۱۱ شهر استان به‌دلیل عدم اعتبار، اقدامی در این راستا انجام ندادند که امیدواریم با تأمین اعتبار این فرآیند را تا پایان سال به اتمام برسانند.

سرپرست پست استان قزوین بیان کرد: پست هوشمندسازی را از سالیان گذشته آغاز کرده و در تمام مراحل پویاست. به محض تحویل مرسوله به باجه، پیامک ارسال می‌شود و در مراحل بارگیری، ورود به استان مقصد و توزیع، پیام‌های به‌روزرسانی برای گیرنده ارسال می‌شود. سامانه ۱۹۳ اداره پست نیز به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی سؤالات و شکایات است.

وی اظهار کرد: استان قزوین یک استان صنعتی است و ما توجه ویژه‌ای به توسعه صنعت و جایگاه پست خواهیم داشت. راه‌اندازی «لجستیک پستی» برای جابجایی کالاهای صنعتی در دستور کار قرار دارد؛ این کالاها نیاز به خودروهای حمل مستقیم دارند و نباید با سایر مرسولات ادغام شوند. اگر کامیون‌های جدیدی دریافت کنیم، می‌توانیم از ظرفیت‌های دیگری مانند راه‌آهن برای مراسلات استانی نیز استفاده کنیم.

فیلی در خصوص وضعیت مالی و سودآوری شرکت پست قزوین گفت: هزینه‌های جمعیت از درآمد شرکت تأمین می‌شود و بار مالی بر دوش دولت تحمیل نمی‌کنیم. چون یک شرکت دولتی هستیم، تعرفه‌ها بر اساس مصوبات دولتی تنظیم شده تا همه اقشار جامعه بتوانند از خدمات آن استفاده کنند. در حال حاضر، استان قزوین زیان‌ده نیست و ضریب تعادل درآمد و هزینه ۱.۲ است؛ یعنی ۲۰ درصد سودآوری داریم.

وی تصریح کرد: ما مشتاق گسترش فروشگاه‌های اینترنتی در سطح استان هستیم. طرح‌های تشویقی شرکت پست شامل اختصاص پنل با تعرفه کمتر نسبت به باجه‌های معمولی است. 

سرپرست پست استان قزوین عنوان کرد: برای پروژه‌ها ۶۹ میلیارد ریال اعتبار ملی دریافت کردیم؛ زیرا سال‌ها بود که ادارات پست از سرفصل اعتبارات عمرانی خارج شده بودند. یکی از چالش‌ها، تخلیه مرکز میدان آزادی به‌دلیل قرارگیری در حریم میراث فرهنگی بود؛ چشم‌انداز ما ورود به «پست صنعتی» و انتقال باجه‌ها به نقاط شلوغ شهر است، برای همین منظور از محل مولدسازی اموال، قصد داریم مکانی جدید در مرکز شهر خریداری و باجه‌ای جدید راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه هوشمندسازی برنامه اصلی ماست، اضافه کرد: با ایجاد زیرساخت، قصد داریم تجزیه رباتیک را جایگزین نیروی انسانی کنیم تا دقت عمل افزایش یافته و خطا به صفر برسد. مراکز تجزیه و مبادلات سال آینده رباتیک خواهند شد. ما ۱۸ خط مبادله داریم و هیچ مرسوله‌ای نیست که در همان روز به مقاصد رهسپار نشود. بسته‌ها در بازه ۲۴ تا ۷۲ ساعت به مقصد می‌رسند و بسته‌های درون‌شهری در همان روز توزیع می‌شوند.

فیلی تشریح کرد: با دستور ویژه رئیس‌جمهور، عدالت در خدمات‌رسانی به آحاد جامعه در تمام دستگاه‌ها باید روز به روز بیشتر شود، در همین راستا، «افتتاح پست عشایری کشور» کلید خورد. از آنجا که عشایر آدرس ثابتی نداشتند، شبکه پستی به هر خانوار عشایری یک صندوق پستی اختصاص داد که در پنل‌های ما ثبت است و سه کد پستی ییلاق، قشلاق و میان‌بند به آن‌ها داده شد. البته این خدمت در هفت استان آغاز شده و قزوین در مرحله دوم خدمات را دریافت خواهد کرد. همچنین شرکت پست محصولات کشاورزی و صنایع دستی عشایر را در سامانه‌های خود تبلیغ می‌کند.

وی اعلام کرد: در سطح استان ۱۶۶ صندوق پستی داریم که قرار است به صندوق‌های الکترونیک تبدیل شوند. درتلاشیم در مجتمع های مسکونی و تجاری پرترافیک و مکان‌هایی که اهالی آن در طول روز در دسترس نیستند لاکرهایی را تعبیه کنیم و مشترکان کارت اشتراک داشته باشند، در این روش در صورت داشتن مرسوله به گیرنده پیام ارسال می شود.

سرپرست پست استان قزوین با اعلام اینکه سنجش عملکرد سه‌سطحی در دست اقدام است، یادآور شد: پرداخت به کارکنان بر مبنای عملکرد آنان است؛ کسانی که پاسخ قانع‌کننده‌ای برای شکایات نداشته باشند، از پاداش کمتری برخوردار شده و به افرادی که مشتریان بیشترین رضایت را از او دارند تشویقی پرداخت خواهد شد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha