محمدرضا جوادی در نشست «ایسپا و مسأله شنیدن جامعه؛ از نهاد پژوهشی تا ابزار تحول اجتماعی» که به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد تشکیل مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران(ایسپا) و به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی همدان برگزار شد، اظهار کرد: یک نماد از افکارسنجی در حوزه ارتباط حاکمیتها و مردم نمایان میشود به طوریکه وظیفه ذاتی حاکمیتها در قالب دولت در بحث امنیت و رفاه است و یک بخش اثرگذاریش مردم هستند.
وی بیان کرد: روشهای مختلفی برای برنامهریزی در نظامهای حکومتی و حاکمیتی وجود دارد که یک بخشی برنامهریزی از بالا به پایین در قالب برنامههای مختلف است اما به تجربه ثابت شده آن برنامهریزی و روش کاری بهتر جواب میدهد که براساس نیاز واقعی، خواست و مشارکت مردم در روند تصمیمگیریها و تصمیمسازیها است و افکارسنجیها و نظرسنجیها میتواند یکی از ابزارهای این پل ارتباطی محسوب شود.
جوادی خاطرنشان کرد: در عین حال که برنامهریزیهای کلان در قالب سندهای توسعه کشور در حوزههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی انجام میدهیم اما چون در اصل بهرهمندان و بخش عمده مجریان، خود مردم هستند باید نظر، تفکر و خواستههایشان در برنامهریزیها دخیل باشد.
وی ادامه داد: به تجربه اثبات شده زمانی توانستهایم بهتر عمل کنیم و بازخورد خوبی از فعالیتها و برنامهها داشته باشیم که مسیر و پل ارتباطی افکارسنجی به منظور مشارکت مردم وجود داشته باشد و به این واسطه مردم در تصمیمگیریها و تصمیمسازیها مداخله کنند.
در ضرورت اهمیت افکارسنجی روش، چگونگی، قابل اعتنابودن، باورپذیر بودن و واقعبینی مهم است
این مقام مسئول در ادامه در زمینه شناخت افکارعمومی، تصریح کرد: در ضرورت اهمیت افکارسنجی روش، چگونگی، قابل اعتنابودن، باورپذیر بودن و واقعبینی مهم است.
وی اظهار کرد: اگر الزامات و شروط افکارسنجی به درستی اجرا و سیاستها بر مبنای آن تنظیم شود، اثرگذاری و بازخورد بهتری در این حوزه داشته باشیم، میتوانیم آینده بهتری به ویژه در حوزه فرهنگی ترسیم کنیم. در واقع هوشیاری برنامهریزان و مدیران این است که از این ابزار بتوانند در بحث مهندسی فرهنگ و سپس مهندسی فرهنگی درست بهرهمند شوند تا با مدیریت درست، در برخی مسائل دچار غافلگیری نشوند و منفعلانه عمل نکنند.
جوادی در ادامه بیان کرد: افکارسنجی و نظرسنجی آسیبها، مسائل، مشکلات و انتظارات مشتری یا مردم میتواند به مجموعه سیاستگذار، برنامهریز و تصمیمگیر در ترسیم درست خطوط و سیاستها کمک کند اما در حقیقت فضای برنامهریزیها و برنامهسازیها با آن چیزی که جامعه مخاطب نیاز دارد و باید به آن برسیم، فاصله دارد.
وی گفت: منطقمداری و چهارچوب حرفهایگری در حوزه افکارسنجی را باید از سه منظر درنظر گرفت؛ یکی از منظر نهادهایی که میخواهند کار افکارسنجی را انجام دهند بنابراین نیاز به مراکزی به موازات ایسپا داریم چراکه زمانی پذیرش و باورپذیری در جامعه بیشتر میشود که خروجی و دادههای چند مرکز تقریباً منطبق بر هم باشد. در منظر دوم، مسئولان باید بتوانند فضایی ایجاد کنند که از یافتهها و بروندادشان بهرهبرداری شود. در منظر سوم، حاکمیت، دولتها، مسئولان و مردم وظیفه دارند در حوزه سواد رسانهای وارد شوند چراکه همه موظف به تشخیص درست هستند.
نهادهای افکارسنجی به مثابه بازیگران تحول در فضای اجتماعی ایران هستند
اعظم شکوری، سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد همدان نیز با اشاره به سالروز تأسیس ایسپا، اظهار کرد: در این نشست به دنبال تلاشی در راستای اندیشیدن دوباره به جایگاه نهادهای افکارسنجی نه تنها به عنوان تولیدکنندگان داده بلکه به مثابه بازیگران تحول در فضای اجتماعی ایران هستیم.
وی بیان کرد: ایسپا طی سالهای فعالیت خود کوشیده صدای مردم را بشنود و آن را در دسترس نهادهای تصمیمگیر قرار دهد، اما آیا این صدا شنیده میشود؟ و اگر شنیده میشود به کنش منجر میشود؟
انتهای پیام
نظرات