• دوشنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۶:۳۲
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1404030503046
  • خبرنگار : 71974

مشاور عالی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد

الگوی سوم زن انقلاب اسلامی؛ راهبرد دانشگاه آزاد برای تحول

الگوی سوم زن انقلاب اسلامی؛ راهبرد دانشگاه آزاد برای تحول

مشاور عالی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد با هدف جاری‌سازی این الگو، در ساختارهای آموزشی و پژوهشی خود برنامه‌ریزی کرده است تا دختران و زنان جامعه بتوانند هویت اصیل خود را بازیابند و در کنار مردان، نقش مؤثر و متعادل در جامعه ایفا کنند.

به گزارش ایسنا، عاصمه قاسمی، مشاور عالی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده، امروز در چهل و سومین سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تحولی جدی در حوزه زنان و خانواده قرار دارد، تأکید کرد: امروز دانشگاه آزاد بر محور تحول حرکت می‌کند و تلاش دارد تا در همه عرصه‌ها، از جمله حوزه زنان و خانواده، تغییرات اساسی ایجاد کند.

بحران‌های جدی در حوزه زنان، دختران و خانواده

وی با اشاره به بحران‌های جدی موجود در حوزه زنان، دختران و خانواده گفت: امروزه با بحران‌هایی مواجه هستیم که تنها متخصصین این حوزه نمی‌توانند پاسخگوی آنها باشند؛ این مشکلات به همه عرصه‌های سبک زندگی ما نفوذ کرده است و ضرورت تحول را دوچندان می‌کند.

قاسمی تصریح کرد: علت اصلی عقب‌ماندگی در این حوزه نه فقدان مدل و الگو، بلکه ناتوانی در حرکت بر اساس الگوهای ارائه شده توسط انقلاب اسلامی بوده است که متأسفانه منجر به بروز آسیب‌های جدی شده است.

الگوی سوم زن انقلاب اسلامی؛ راهبرد دانشگاه آزاد برای تحول

این مقام مسئول با بیان اینکه امام خمینی (ره) الگوی سومی را برای زن ارائه دادند که دوگانه زن مدرن و سنتی را می‌شکند، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب نیز بر این الگوی سوم تأکید کرده‌اند که نیازمند جاری شدن در ساختارها و نهادهای اجتماعی است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با هدف جاری‌سازی این الگو، در ساختارهای آموزشی و پژوهشی خود برنامه‌ریزی کرده است تا دختران و زنان جامعه بتوانند هویت اصیل خود را بازیابند و در کنار مردان، نقش مؤثر و متعادل در جامعه ایفا کنند.

ظرفیت علمی و کنشگری زنان در دانشگاه آزاد

قاسمی ضمن اشاره به ظرفیت عظیم انسانی دانشگاه آزاد گفت: هم‌اکنون بیش از ۷۰۰۰ استاد هیئت علمی زن و بیش از ۶۰۰ هزار دانشجوی دختر در این دانشگاه فعالیت می‌کنند. این ظرفیت بزرگ علمی و کنشگری را نمی‌توان نادیده گرفت و باید برای حل مسائل و آسیب‌های حوزه زنان و خانواده به‌کار گرفته شود.

ضرورت ارائه مدل هویتی تراز برای زنان و دختران

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید مدل هویتی تراز برای زنان و دختران و همچنین مردانی که در کنار آنها زندگی می‌کنند، ارائه دهد، خاطرنشان کرد: این مدل هویتی به بهبود روابط اجتماعی، تعاملات خانوادگی، مسائل ازدواج و طلاق و حتی حوزه‌های مصرف، تفریح و شهرنشینی کمک خواهد کرد.

پیام‌های مقام معظم رهبری و اهمیت تحول در دانشگاه

مشاور عالی رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب بر هوشیاری، نترسی و پشتوانه فکری در مسیر تحول گفت: حضرت آقا بارها فرموده‌اند که برای پویایی جامعه و دانشگاه، تحول لازم است، به‌ویژه در بخش‌هایی که عقب‌ماندگی داریم.

وی ضمن گرامیداشت چهل و سومین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار امیدواری کرد که این دانشگاه بتواند با رویکردی تحولی، نقش مؤثری در ارتقای وضعیت زنان، دختران و خانواده‌های ایرانی ایفا کند.

 قاسمی درباره اقدامات دانشگاه در حوزه زنان گفت: شبکه بانوان نقش‌آفرینی در همه واحدها و استان‌های دانشگاه آزاد شکل گرفته است، نه به عنوان یک زینت‌المجالس، بلکه به عنوان حلقه‌ای فعال که مسئولیت پرداختن به مسائل زنان و خانواده را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: عزم دانشگاه در حوزه زنان و خانواده کمتر از حوزه‌های علمی، فناوری، آموزشی و پژوهشی نیست و ریاست دانشگاه، آقای دکتر طهرانچی، همواره حمایت ویژه‌ای از این حوزه دارند.

استفاده از ظرفیت علمی بانوان برای حل آسیب‌ها

قاسمی افزود: در حوزه‌های مختلف، از ظرفیت علمی و فکری استادان خانم استفاده شده و مسائل زنان و خانواده در سطح دانشگاه و جامعه مورد توجه قرار گرفته است. برنامه‌های مفصل و دستورالعمل‌های متعددی در این زمینه تدوین و اجرا شده که روسای دانشگاه با آن آشنا هستند.

وی تاکید کرد: ما به سرمایه‌گذاری عظیم در حوزه زنان و خانواده باور داریم؛ چرا که خانواده پایدار اساس جامعه پایدار است؛ همان نکته‌ای که حضرت آقا بارها بر آن تأکید کرده‌اند.

اهمیت هویت ایرانی اسلامی در مواجهه با آسیب‌های نوین

این مقام مسئول گفت: هوش مصنوعی ابزارهای آموزشی را متحول می‌کند، اما اگر نتوانیم هویت ایرانی اسلامی را به دخترانمان معرفی کنیم و آنها را به پذیرش این هویت ترغیب نکنیم، آسیب‌ها بیشتر خواهد شد و جامعه تضعیف می‌شود.

قاسمی درباره برنامه‌های آموزشی خاطرنشان کرد: ما جلسات تبیینی متعددی برای هیئت علمی و کارکنان خانم دانشگاه برگزار کرده‌ایم. تنها در حوزه ستادی، بیش از ۵۳ هزار نفر ساعت آموزش داشتیم و در سطح استان‌ها شبکه دانشجویی نیز با بیش از ۱۴۵۰ نفر ساعت فعالیت شکل گرفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه همه دانشجویان به برنامه‌های ما جذب نمی‌شوند، رویکرد ما این است که به سمت دانشجویان برویم و هیچ دانشجویی را رها نکنیم.

تمرکز بر دختران دانشجو؛ از شناخت تا توانمندسازی

قاسمی یادآور شد: در برنامه‌های مختلف بیش از ۴۰۰ دختر دانشجو از استان تهران شرکت کردند که بسیاری از آنها تا پیش از این در هیچ برنامه‌ای از دانشگاه حضور نداشتند و حتی با مدیران و روسای دانشگاه آشنایی نداشتند.

وی گفت: ما باور داریم دختران ما نه تنها آینده‌سازان علمی کشور هستند بلکه مادران فردای جامعه‌اند و باید توانمند و هویت‌مند باشند.

رویدادهای چندبعدی هویتی در سراسر کشور

مشاور عالی رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: رویدادهای هویتی، معرفتی و مهارتی در تمامی استان‌ها برگزار شده و بازخوردهای بسیار مثبتی از سوی روسای استان‌ها دریافت کرده‌ایم. این برنامه‌ها کمک کرده تا دخترانی که به دانشگاه مراجعه نمی‌کنند نیز احساس کنند که دانشگاه کنارشان است و دلسوز آنهاست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha