با این حال، آمار نگرانکننده تصادفات جادهای در این محورها، که سالانه خسارات جانی و مالی سنگینی به همراه دارد، این مسیرها را به یکی از چالشهای اصلی ایمنی راههای کشور تبدیل کرده است.
عوامل متعددی از جمله شرایط نامناسب زیرساختهای جادهای، کمبود یا فرسودگی علائم راهنمایی و رانندگی، نبود مجتمعهای خدماتی رفاهی مناسب و کافی و فقدان نظارت هوشمند بر تردد، در کنار عوامل انسانی و نقصهای خودرویی، به تشدید این بحران دامن زدهاند.
در همین راستا، حدود یک سال پیش، جلسهای با حضور فرماندار وقت ساوه، مدیران دستگاههای اجرایی و دیگر مسئولان ذیربط در فرمانداری این شهرستان برگزار شد و مصوباتی برای کاهش تصادفات و ایمنسازی این محورها به تصویب رسید. این مصوبات شامل آسفالت و روکش جادههای فرسوده، نصب علائم هشداردهنده و راهنمایی استاندارد، احداث مجتمعهای خدماتی رفاهی برای استراحت رانندگان و بهرهگیری از دوربینهای هوشمند برای نظارت دقیقتر بر تردد و کاهش تخلفات رانندگی بود.
با وجود اهمیت این مصوبات و انتظار عمومی برای اجرای سریع آنها، گذشت زمان نشان داد که پیشرفت قابلتوجهی در تحقق این تصمیمات حاصل نشده و این کمکاری، نگرانیهای جدی را در میان شهروندان و مسئولان برانگیخته است.
در این شرایط دادستان ساوه بهعنوان مدعیالعموم، روز گذشته جلسهای با محوریت پیشگیری از وقوع جرم و صیانت از حقوق عامه تشکیل داد.
این جلسه با حضور نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، مدیران ادارات راه و شهرسازی، راهداری و حملونقل جادهای، و همچنین فرماندهان انتظامی، پلیس راه و راهور، مدیران آزادراههای ساوه همدان و ساوه سلفچگان و ساوه تهران برگزار شد و دادستان در این نشست، ضمن مطالبهگری جدی از دستگاههای مسئول، با تعیین ضربالاجل برای اجرای مصوبات سال گذشته، بر ضرورت تسریع در ایمنسازی جادهها تأکید کرد.
در این جلسه که با محوریت بررسی وضعیت راهها و آزادراههای شهرستان ساوه و با هدف کاهش آمار تصادفات جادهای، تشکیل شد، محمودرضا سازنده، دادستان عمومی و انقلاب ساوه، با تأکید بر ضرورت اهمیت اجرای مصوبات پیشین ایمنسازی محورهای مواصلاتی، از کوتاهی دستگاههای مسئول در این زمینه به شدت انتقاد کرد.
محمود سازنده دادستان ساوه در گفتوگو با ایسنا، به بیان جزئیات این جلسه پرداخت و با اشاره به مصوبات پیشین شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان که در سال گذشته برای ایمنسازی محورهای مواصلاتی به تصویب رسیده بود، گفت: با وجود اعلام نواقص متعدد به پیمانکاران آزادراهها، متأسفانه اقدام عاجلی برای رفع این مشکلات صورت نگرفته است.
یکسوم تصادفات جادهای استان مرکزی در محورهای ساوه رخ میدهد
وی افزود: یکسوم تصادفات جادهای استان مرکزی در محورهای حوزه استحفاظی ساوه رخ میدهد و ۷۳ درصد این تصادفات منجر به فوت میشود. هرگونه کوتاهی در صیانت از جان مردم مصداق ترک فعل بوده و قابلقبول نیست.
دادستان ساوه با تأکید بر مسئولیت شرکتهای نگهداری آزادراهها، تصریح کرد: این شرکتها مکلف به حفظ صحیح و انجام روکش آسفالت آزادراهها هستند و این یک دستور قضایی است.
وی با ابراز نگرانی از روند افزایشی آمار تصادفات در این محورها، خواستار اجرای سریع مصوبات پیشین از جمله احداث مجتمعهای خدماتی رفاهی بینراهی، روکش آسفالت آزادراههای ساوه همدان و ساوه سلفچگان، لکهگیری آسفالت، نصب تابلوهای هشداردهنده و سهبانده کردن محور ساوه-سلفچگان شد.
وضعیت نامناسب جاده قدیم ساوه غرقآباد
سازنده، همچنین به وضعیت نامناسب جاده قدیم ساوه غرقآباد اشاره کرد و با توجه به افزایش آمار تصادفات در این محور، بر لزوم تسریع در تعریض ۱۷ کیلومتر از این مسیر تأکید کرد و افزود: وضعیت نابسامان محورهای مواصلاتی شهرستان یکی از دلایل اصلی وقوع تصادفات و تلفات جادهای است و دستگاههای مسئول باید هرچه سریعتر برای رفع این مشکلات اقدام کنند.
دادستان ساوه با تعیین ضربالاجل، بر لزوم اجرای فوری این مصوبات برای کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی جادهها تأکید کرد.
سیدمهدی حسینی، فرماندار ساوه، نیز در گفتوگو با ایسنا، با تأکید بر نقش حیاتی راههای این شهرستان بهعنوان شریانهای اصلی ارتباطی منطقه و کشور، خواستار بازنگری اساسی در سیاستهای مرتبط با ایمنسازی محورهای مواصلاتی شد و با اشاره به اهمیت استراتژیک راههای ساوه در شبکه حملونقل کشور، اظهار کرد: محورهای مواصلاتی ساوه، بویژه آزادراههای ساوه همدان و ساوه سلفچگان، به دلیل حجم بالای تردد و نقش کلیدی در اتصال مناطق مرکزی کشور، از حساسیت ویژهای برخوردارند. با این حال، نقاط حادثهخیز متعدد، فرسودگی زیرساختها و کمبود امکانات خدماتی در این محورها، تهدیدی جدی برای ایمنی شهروندان به شمار میرود.
۲۲۰ میلیارد تومان برای راهها
وی افزود: طی پایشهای انجامشده، نقاط پرخطر و مشکلات زیرساختی این محورها شناسایی شده و برای رفع آنها، حدود یکسوم بودجه شهرستان، معادل ۲۲۰ میلیارد تومان در سال جاری، به حوزه راهها اختصاص یافته است که این رقم، بیشترین سهم اعتبارات شهرستان را شامل میشود و نشاندهنده عزم جدی برای بهبود وضعیت این محورهاست.
فرماندار ساوه با تأکید بر ضرورت اجرای مصوبات پیشین شورای پیشگیری از وقوع جرم، اظهار کرد: ایمنسازی جادهها از طریق اقداماتی نظیر آسفالت و روکش جادهها، نصب علائم راهنمایی و رانندگی استاندارد و کافی، احداث مجتمعهای خدماتی رفاهی و بهرهگیری از فناوریهای نوین مانند دوربینهای هوشمند ثبت تخلفات، باید با سرعت و جدیت پیگیری شود.
آزادراه ساوه همدان گرفتار کمبود مجتمعهای خدماتی رفاهی
وی بهطور خاص به وضعیت آزادراه ساوه همدان اشاره کرد و گفت: کمبود مجتمعهای خدماتی رفاهی در این محور بهعنوان یکی از عوامل افزایش خستگی رانندگان و در نتیجه تصادفات گزارش شده است. بر همین اساس، مقرر شده موانع اداری و قانونی برای احداث این مجتمعها برطرف شود و با تسهیل صدور مجوزها، زمینه برای جذب سرمایهگذاران بخش خصوصی فراهم شود.
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل ایمنی معابر درونشهری پرداخت و تاکید کرد: نصب سرعتگیرهای استاندارد در سطح شهر ساوه برای کاهش حوادث رانندگی ضروری است، اما برخی سرعتگیرهای غیراستاندارد موجود، نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته است.
افزایش دوربینهای هوشمند راهکار کاهش سرعتگیرهای غیراستاندارد
وی افزود: با نصب دوربینهای هوشمند ثبت تخلفات به تعداد کافی، میتوان ضمن افزایش نظارت بر رفتارهای رانندگی، سرعتگیرهای غیراستاندارد را جمعآوری کرد. این اقدام نهتنها به بهبود ایمنی کمک میکند، بلکه رضایت عمومی را نیز افزایش خواهد داد. اقدامات انجامشده در حوزه ایمنی معابر شهری، از جمله اصلاح نقاط حادثهخیز و بهبود زیرساختها، منجر به کاهش قابلتوجه آمار فوتیهای تصادفات درونشهری شده است که این روند باید تداوم یابد.
وی همچنین بر مسئولیت شرکتهای پیمانکاری مسئول نگهداری آزادراهها تأکید کرد و افزود: این شرکتها موظف به حفظ و نگهداری صحیح زیرساختهای آزادراهی، از جمله انجام روکش آسفالت و رفع نواقص، هستند و هرگونه کوتاهی در این زمینه پذیرفتنی نیست. هماهنگی بین دستگاههای اجرایی و تسریع در اجرای مصوبات توسط ادارات راه و شهرسازی و راهداری با همکاری مدیران آزادراهها، ضرورت دارد.
جاده قدیم ساوه غرقآباد نیازمند توجه فوری
وی همچنین به جاده قدیم ساوه غرقآباد اشاره کرد و خواستار تسریع در تعریض ۱۷ کیلومتر از این محور شد و گفت: این جاده به دلیل افزایش آمار تصادفات، نیازمند توجه فوری است.
فرماندار ساوه با تأکید بر عزم جدی مدیریت شهرستان برای کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی، اظهار کرد: کاهش آسیبهای جادهای و حفظ جان شهروندان، اولویت اصلی ماست. دستگاههای مسئول باید با جدیت و در بازه زمانی مشخص، مصوبات را عملیاتی کنند تا شاهد کاهش حوادث و افزایش ایمنی در محورهای مواصلاتی و معابر شهری باشیم.
دستگاههای مسئول در قبال ایمنی راهها پاسخگو باشند
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، نیز معتقد است در این عرصه ترک فعلهایی توسط برخی دستگاههای اجرایی صورتگرفته و باید اجرای دقیق و سریع مصوبات مرتبط با بهبود زیرساختهای جادهای در دستور کار قرار بگیرد.
حجت الاسلام محمد سبزی، در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به نقش دستگاه قضایی در پیگیری این موضوع گفت: ترک فعلها و عدم انجام وظایف قانونی توسط دستگاههای اجرایی، منجر به تشکیل جلسات مکرر و ورود دستگاه قضایی برای مطالبهگری شده است. این وضعیت نشاندهنده ضرورت نظارت دقیقتر و پاسخگویی دستگاههای مسئول در قبال ایمنی راههاست.
وی افزود: ایمنسازی محورهای مواصلاتی ساوه، بهویژه آزادراههای پرتردد، نهتنها یک وظیفه قانونی، بلکه ضرورتی برای حفظ جان و مال شهروندان است.
۱۲ همت برای تعریض آزادراه ساوه سلفچگان
نماینده ساوه و زرندیه با اشاره به وضعیت آزادراه ساوه سلفچگان، از پیگیریهای انجامشده برای تعریض این محور خبر داد و گفت: با تخصیص بودجهای بالغ بر ۱۲ همت، پروژه تعریض آزادراه ساوه سلفچگان در دستور کار قرار گرفته و بهزودی اجرایی خواهد شد. این محور که در ادامه آزادراه سهخطه ساوه تهران قرار دارد، به دلیل دوخطه بودن، مانند قیفی عمل میکند که باعث ترافیک و افزایش خطر تصادفات میشود. تعریض این آزادراه گامی مهم برای رفع این مشکل خواهد بود.
الزام قانونی که اجرا نمیشود
حجت الاسلام سبزی همچنین به موضوع نگهداری آزادراهها اشاره کرد و افزود: اگر تنها ۱۰ درصد از عوارض دریافتی در آزادراهها صرف مرمت و بهسازی شود، بسیاری از مشکلات کنونی برطرف خواهد شد، در حالی که طبق قانون، ۱۵ درصد از نرخ عوارض باید به این امر اختصاص یابد. متأسفانه این الزام قانونی بهطور کامل اجرا نشده و همین امر به فرسودگی زیرساختها دامن زده است.
وی افزود: تخصیص قیر رایگان و اعتبارات پیشبینیشده میتواند بخش اعظمی از مشکلات زیرساختی راههای شهرستان را حل کند، بهشرطی که این منابع بهدرستی مدیریت و اجرا شوند.
جذب ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای بهبود راههای ساوه
وی در ادامه، به اعتبارات تخصیصیافته برای راههای ساوه اشاره کرد و گفت: در سال جاری، اعتبارات قابلتوجهی برای بهبود وضعیت جادهها در نظر گرفته شده که شامل ۷۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات در اختیار نماینده مجلس، ۷۰ میلیارد تومان از سوی راهداری و حملونقل جادهای و حدود ۸۰ میلیارد تومان از بودجه استانی است. این اعتبارات فرصت ارزشمندی برای رفع مشکلات زیرساختی فراهم کرده است. با این حال جذب اعتبارات یک موضوع است، اما اجرای صحیح و بهموقع پروژهها موضوعی مهمتر است که باید با جدیت پیگیری شود تا نتایج ملموسی برای مردم به همراه داشته باشد.
نماینده ساوه و زرندیه با بیان اینکه جادههای ساوه به دلیل تردد بالای وسایل نقلیه سنگین و سبک از اهمیت ویژهای برخوردارند، اظهار کرد: وضعیت کنونی راههای ساوه، با وجود برخی اقدامات انجامشده، همچنان نیازمند توجه جدی است. رفع نقاط حادثهخیز، بهسازی آسفالت، نصب علائم راهنمایی و رانندگی و احداث مجتمعهای خدماتی-رفاهی باید در اولویت قرار گیرد تا شاهد کاهش آمار تصادفات و افزایش ایمنی باشیم.
وی با تأکید بر لزوم همکاری بین دستگاههای اجرایی و نظارتی، خواستار تسریع در اجرای پروژههای عمرانی و ایمنسازی شد و افزود: نمایندگان مردم در کنار دستگاه قضایی و مسئولان اجرایی، با جدیت پیگیر تحقق مصوبات و بهبود زیرساختهای جادهای هستند تا ساوه به جایگاه شایسته خود بهعنوان یکی از مراکز مهم ارتباطی کشور دست یابد.
به گزارش ایسنا، آمار بالای تصادفات در محورهای مواصلاتی ساوه، بهویژه آزادراه ساوه همدان و ساوه سلفچگان، ناشی از عوامل متعددی از جمله شرایط نامناسب جادهای، کمبود علائم راهنمایی، کمبود مجتمع های خدماتی رفاهی، وجود نقاط حادثه خیز و ...است.
به نظر میرسد علیرغم تشکیل جلسات متعدد برای برطرف کردن این مشکلات، اما همچنان اراده جمعی در این رابطه شکل نگرفته که کار به تشکیل جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم کشیده است. دستگاههای مسئول، بهویژه ادارات راه و شهرسازی، راهداری و شرکتهای پیمانکار آزادراهها، باید با جدیت و در بازه زمانی مشخص، مصوباتی نظیر روکش آسفالت، نصب علائم راهنمایی استاندارد، احداث مجتمعهای خدماتی-رفاهی و نصب دوربینهای هوشمند را اجرایی کنند.
همانطور که در این گزارش تاکید شد، تسریع در تعریض آزادراه ساوه سلفچگان و جاده ساوه-غرقآباد برای رفع گلوگاههای ترافیکی و کاهش حوادث ناشی از محدودیتهای زیرساختی، بهرهگیری از اعتبارات تخصیصیافته با استفاده بهینه از بودجه ۲۲۰ میلیارد تومانی تخصیصیافته و قیر رایگان برای لکهگیری آسفالت، بهسازی جادهها و رفع نقاط حادثهخیز، نصب دوربینهای هوشمند ثبت تخلفات در محورهای مواصلاتی و معابر شهری برای کاهش تخلفات رانندگی و جمعآوری سرعتگیرهای غیراستاندارد، تسهیل صدور مجوزها و جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی برای احداث مجتمعهای خدماتی در آزادراه ساوه همدان بهمنظور کاهش خستگی رانندگان و بهبود ایمنی از جمله راهکارهای ایمن سازی محورها و کاهش آمار تصادفات در محورهای ساوه است، اما به نظر میرسد، ایجاد سازوکارهای نظارتی قویتر از سوی دستگاه قضایی و نظارتی برای جلوگیری از ترک فعل و اطمینان از اجرای درست و به موقع پروژهها ضرورت اولویتدارتر و مهمتری است تا مگر این داستان کهنه به صفحات پایانی برسد و سریال تصادفات مرگبار در محورهای ساوه، اگر متوقف نمیشود، کوتاه شود.
اجرای برنامههای آموزشی برای رانندگان و افزایش آگاهی عمومی درباره رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی برای کاهش نقش عامل انسانی در تصادفات، تقویت هماهنگی بین دستگاههای اجرایی، نظارتی و نمایندگان مجلس برای تسریع در اجرای پروژهها و رفع موانع اداری نیز از دیگر راهکارهاست و اجرای این راهکارها، با همراهی دستگاههای مسئول و نظارت مستمر، میتواند به کاهش چشمگیر تصادفات، ارتقای ایمنی جادهها و حفظ جان شهروندان در محورهای مواصلاتی ساوه منجر شود.
انتهای پیام
نظرات