• سه‌شنبه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۴ / ۰۷:۵۵
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404031207968
  • خبرنگار : 71244

رئیس مرکز ارزشیابی آموزش‌وپرورش:

میانگین پایین امتحانات نهایی به معنای بحران در نظام آموزشی کشور نیست

میانگین پایین امتحانات نهایی به معنای بحران در نظام آموزشی کشور نیست

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش گفت: پایین بودن میانگین نمرات امتحانات نهایی به معنای بحران در نظام آموزشی کشور نیست و باید با تحلیل علمی نتایج، این وضعیت را فرصتی برای بازنگری و اصلاح نگاه به آموزش دانست.

به گزارش ایسنا، محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش با اشاره به حواشی اخیر پیرامون میانگین پایین نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان، گفت: آزمون‌های نهایی، صرفاً معیار نمره‌دهی یا رتبه‌بندی نیستند؛ بلکه ابزار علمی برای ارزیابی تحقق اهداف آموزشی مصوب در سطح ملی‌اند.

وی با تأکید بر اینکه نباید صرفاً براساس عدد و بدون تحلیل کیفی به قضاوت پرداخت، افزود: این تصور که میانگین پایین عددی حکم به ناکارآمدی کامل نظام آموزشی می‌دهد صحیح نیست. بر اساس آزمون‌های سراسری، تمام اهداف برنامه‌های درسی با طراحی تخصصی گروه‌های علمی پوشش داده می‌شوند و دانستن میانگین‌ها، جایگاه دانش‌آموزان و مناطق مختلف را در دستیابی به این اهداف آشکار می‌کند.

زارعی تصریح کرد: سال گذشته، میانگین نمرات رشته تجربی دانش‌آموزان کشور حدود ۱۲ بود که به معنای تحقق ۶۰ درصدی اهداف برنامه درسی است. این رقم به منزله موفقیت بخشی از نظام آموزشی و نشانه وجود ۴۰ درصد خلأ نیز هست که باید مبنای تحلیل و اقدام جدی قرار گیرد.

وی افزود: نه پایین بودن مطلق این عدد معیار بحران است و نه بالا بودن آن نشانه سلامت کامل؛ مهم، تحلیل عالمانه این آمار و کشف نقاط ضعف برای بهبود شرایط است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش اعلام کرد: تحلیل کامل داده‌های امتحانی به تفکیک استان، منطقه، مدرسه، درس و حتی سؤال به سؤال به دبیران سراسر کشور ارائه شده تا به دور از رویکرد مقایسه‌ای یا رتبه‌بندی، مبنایی برای برنامه‌ریزی و ارتقای آموزش باشد.

وی اظهار امیدواری کرد این رویکرد جایگزین فریادهای «وا اسفا» و واکنش‌های احساسی شود تا با برنامه‌ریزی اصولی، آسیب‌ها شناسایی و ترمیم شود.

زارعی در پاسخ به انتقادی مبنی بر دفاع صرف از وضعیت موجود اظهارکرد: اگر امروز به طور میانگین ۶۰ درصد اهداف در رشته‌ای مانند تجربی محقق شده و ۴۰ درصد باقی‌مانده، این اطلاعات باید ابزار اقدام باشد. خوشبختانه طبق آخرین گزارش‌ها، میانگین نمرات امسال در مقایسه با پارسال بیش از نیم نمره افزایش یافته که نتیجه مداخلات علمی و تدریس مبتنی بر تحلیل دقیق است.

وی با بیان اینکه تمام دولت‌ها همواره بر رشد معدل‌ها تأکید داشته‌اند اما باید ریشه مشکلات را جدی‌تر بررسی کرد، هشدار داد: وقتی دانشجوی ترم اول دانشگاه با مسائل بدیهی علمی دست به گریبان است و پاسخ نمی‌دهد، این یعنی به جای عدد، باید ریشه ضعف‌های آموزشی رصد و برطرف شود. تبدیل مسئله میانگین پایین به تابو کمکی به حل آن نمی‌کند، بلکه باید این موضوع را در فضای شفاف و علمی به گفت‌وگو گذاشت.

زارعی در گفت‌وگویی رادیویی تأکید کرد: استمرار این تحلیل‌ها، ارائه بازخورد مستقیم به مدارس و معلمان، و تغییر رویکرد از داوری عددی به بازاندیشی کیفی، مسیر اصلاح دائمی نظام آموزش و پرورش را هموار می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۰۸:۲۶

ببخشید به معنای چی هست؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۲۰:۱۸

دارید در مورد بچه های ۱۴ ۱۵ ساله حرف میزنید

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۰۹:۱۴

بله معیار یادگیری صرفاً نمره نیست. ولی به عنوان یک معلم در متوسطه ۱ شاهد بی سوادی بچه ها هستم. ضعف پایه ای شدید دانش آموزان در دروسی مثل ریاضی، فارسی، علوم، واقعاً قابل انکار نیست

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۰۹:۱۹

سلام اقتداروشان وجایگاه علم ومعلم را حفظ کنید

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۱۱:۵۸

بحران در سیستم برخی از مدیریت دبیران می باشد با عقده های فراوان با عدم تناسب حقوق و مخارج،شاید یکی از دلایل این امر،هل دادن دانش آموزان به سمت کلاس های پرسود خصوصی باشد ولو به قیمت بازی با روح و روان نوجوانان،افسردگی و سرخوردگی در اوج نوجوانی

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۱۲:۲۷

من خودم دانش آموز پایه دوازدهم هستم و به وضوح این مسئله رو دیدم و از نزدیک حس کردم که چقدر رویکرد آموزشی قدیمی و سنتی هست به گونه ای که اجازه خلاقیت و پویایی از مدارس گرفته شده

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۱۲:۵۰

کیفیت پایین معلمان

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۱۳:۱۳

باید یه خورده نظام آموزش و پرورش سخت بگیره تا دانش آموزان پیشرفت کنن. البته شاید نمره شون کم بشه ولی این باعث می‌شود بیشتر به فکر پیشرفت باشند فقط دو مشکل وجود داره یک اینکه تلاش دانش آموزان کمه و دو اینکه دانش آموزان زود ناامید میشند

avatar
دیروز ۰۶:۴۵

سلام لطفا در ابتدا به جای سخت گیری بر دانش آموزان بر درس هایی که در مدرسه تدریس می‌شود توجه کنید بنده به عنوان یه دانش آموز بسیار به کتاب علاقه مندم و خیلی دوست دارم که چیز های جدید بیاموزم اما در مورد کتاب درسی هیچ گونه حسی ندارم

avatar
دیروز ۱۰:۱۷

:)دیگه سخت تر از این میانگین نمره دوازده بوده چقدر دیگه باید سخت بگیرن تا همه بیخیال درس خوندن بشن؟ همه وقتتو جوونیتو بزاری واسه درست تهش به طور ناعادلانه ای سوالا سخت باشه که به فکر پیشرفت باشیم. نظر شما با کمال احترام از ریشه اشتباهه

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۱۳:۴۰

موقعیکه بین معلم و دیگر کارمندان خط کشی میشد فکر این روزها نمیشد و وقتی چرخ زندگی معلم با تورم شدید نمیگذره انرژی خود را صرف مشاغل دوم و سوم میکند

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۱۳:۴۲

خو اون دانش آموز بدبخت چطور باید مطالبی که تو کتاب نیست و تو امتحان میاد رو بدونه

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۱۹:۰۰

هیچ سوال خارج از کتاب نیست . ولی خارج از دید دانش آموز

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۱۳:۴۹

جای سوال هست که سطح سوالات امتحان نهایی. بر چه مبنایی پایه ریزی شده ،سوالات فراتر از متن کتاب برا چی هست

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۱۴:۰۲

دبیران برخی از مدارس دولتی درس نمیدن ؛ البته که بیشتر دانش آموزان این درخواست رو دارن اما اون عده کم چه گناهی کردن. سال دوازدهم درس زبان ، جامعه شناسی ، عربی ، فلسفه و مهمتر از همه فارسی رو دبیر برای ما کامل تدریس نکردن ارزیابی و... که بماند.

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۱۴:۱۱

والا من که نفهمیدم این آقا چی گفت ازیه طرف می گه بحران نیست ااز طرف دیگه میگه باید بازنگری بشه پس بحران وجود داره که بایستی بازنگری بشه

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۱۴:۳۵

یک تراژدی است که باید فورا بتوسط متخصصین امر چاره جویی بشه وگرنه تمام

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۱۵:۱۵

آقای رئیس ارزشیابی وقتی معلم خودش در حل ورقه امتحانی عاجز است از دانش آموزان چه انتظاری دارید!؟ ۶۰ درصد چی!؟

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۱۶:۵۰

امتحانات سخته

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۱۷:۲۰

تصحیح ورقه هر کتاب درسی باید بدست معلم مربوطه باشه نه اینکه معلم هویت و سلامت بیاد برگه فیزیک تصحیح کنه فقط به خاطر اضافه کار ،وقتی دانش آموز مفهوم رو می‌رسونه و معلم محترم نمیتونه تشخیص بده چون برگه نامرتبط به رشته روداره تصحیح می‌کنه

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۱۸:۰۰

سلام اولا چرا سوالات آنقدر نکته ای ناملموس هستند بنظر می آید هدف اندازه گیری یادگیری و پیشرفت تحصیلی نیست اصلا چرا برای همه درسها باید امتحان تعریف شود و فعالیت تحقیق کنفرانس و سمینار های کوچک از دانش آموز نمی خواهید شیوه شما و کتابهای شما اشتباه

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۱۸:۰۱

با این مدل امتحان گرفتن و تصحیح اوراق هم سواد واقعی دانش آموز مشخص نمیشه و نوجوانان کشور در سنین بحرانی و مهم زندگیشون تحت فشار های عصبی قرار میگیرن

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۱۸:۰۴

چرا یک دیپلمه نه انگلیسی نه فارسی نه عربی بلد نیست چرا کسی که پزشک میشه باید زمین شناسی و فیزیک بخونه چرا دروس اختیاری شما محدود است؟ حداقل یکی از کتاب‌های سعدی که هم اصول دینی هم روانشناسی هم اجتماعی هست باید در مدرسه کامل تدریس بشه

avatar
دیروز ۰۷:۲۳

همین مونده یه کتاب به کتاب هامون اضافه بشه

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۱۹:۰۹

نتایج بسیار ضعیف نشان دهنده فاصله زیاد کیفیت و کمیت پایین آموزش در مدارس و نامتتاسب بودن محتوای کتب درسی با سن روانی نوجوانان و از طرفی طراحی سوالات غیر استاندارد

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۱۹:۲۵

بله همینطوره. مرد حسابی ،بچه راهنمایی ،اسمش رو بلد نیست بنویسه ،بچه ۶ای دبیرستانی ،۴عمل اصلی اشکال دارند ،حروف زبان رو بلد نیستن ،بازهم بگم

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۲۰:۴۲

سلام. چندین سال با تبصره و تغییر آئین نامه های آموزشی کاری کردند که به هر قیمتی دانش آموز حتی تجدید نشه. خوب وقتی به سدی به نام امتحانات نهایی برسیم اونجا دیگه تبصره و آئین نامه های ارفاقی کارساز نیست. برای همین افت شدید مشاهده میشه. ضمن اینکه سؤالات

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۲۰:۴۳

وقتی از بازنشسته هایی که دیگه حوصله ای برا تدریس ندارن استفاده میکنید وقتی چهل درصد کتاب مونده تدریس بشه معلم کلاس رو‌تعطیل میکنه نتیجه همین میشه وکاری نمیشه کرد

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۲۱:۳۵

دانش اموز از اول دبستان تا پایه ششم نمره نمیشناسه خوب خیلی خوب نمیدونم نیاز به تلاش بیشتر بعد ک وارد دبیرستان دوره اول میشه افت میکنه اصلا بانمره اشنا نیست

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۲۲:۱۱

تغییرات در نحوه اموزش باعث افت تحصیلی شدید دانش اموزان شد.

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۲۲:۳۹

پس به چه معناست ؟؟.؟!!!!

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۲۲:۴۲

سلام ،پسرم کلاس دوازدهم است،امروز امتحان عربی داشت،چرا سئوالات بسیار پیچیده بود؟امتحانات کنکور را کردید ۱۱ کنکور؟استرس را وارد خانواده ها کردید،هر درس یک کنکور هستش

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۲۲:۵۶

اولا باید طراحان نسوال. نهایی مورد باز خواست قرار بگیرند چرا سوالات در نهایی اینقدر پیچیده است . نوع تدریس در مدارس با نوع دادن سوالات پر امتحان فرق میکنه

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۲۳:۰۳

وقتی سطح تدریس معلمای مدرسه زمین تاآسمون با طرح سوال توی امتحانا فرق داره نتیجه مشخصه اینوبه علاوه ی هزارتامشکل دیگه توی سیستم آموزش و پرورش کنید بهتر ازاین نمیشه

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۲۳:۲۲

علوم مثلا چطوری یاد بگیرن یه ازمایشگاه نداره برخی از معلم ها این دوره بی خیالن قبلنا معلما حتی شده کلاس فوق العاده رایگان میزاشتن اما الان اگر بزارن پول میگیرن یا اصلا درس خودشونو خوب درس نمیدن

avatar
۱۴۰۴-۰۳-۱۳ ۲۳:۴۸

اما همه چیز هم تقصیر معلم و مدرسه نیست. بعداز کرونا روحیه کل مردم تغییر کرده ولی بیشترین تغییر و حتی تنشها به نوجوانان و جوانان مربوط می‌شود.اما مدیران ارشد آموزش و پرورش درک نکرده‌اند.

avatar
دیروز ۰۰:۰۱

جناب آقای زارعی رئیس محترم مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش میانگین پایین معدل نکنه نشانه پیشرفت آ.پ در تمامی ابعاد است پایین بودن معدل در ایران نشانه نا کار آمدی آموزش و پرورش می باشد دانش آموز ۶ سال انگلیسی ولی حیف از یک جمله ساده همچنین عربی و...

avatar
دیروز ۰۰:۱۸

اینرسی شدید در تغییرات درست سیستم آموزشی وجود دارد بحران واقعی و اصلی اینجاست به طوریکه دانش آموزان را از دست دادیم باید هر محصل و دانش اموزی را بازیابیم

avatar
دیروز ۰۱:۲۷

سلام اساس و پایه تربیت و آموزش جامعه معلم است تا زمانیکه جایگاه معلم در جای که باید باشد نرسد انتظار معجزه نخواهید داشت وسلام

avatar
دیروز ۰۱:۳۰

سلام باید رتبه معلمین که میانگین نمرات کلاسش پایین است را کم کرد

avatar
دیروز ۰۷:۱۲

ببخشید پس چیه؟؟؟ ما دانش آموزای دوازدهمی امسال همش عروسک دست شما بودیم کنکور و سطحش و بالا دادین گفتین نهایی ها جبران میشه واقعا شد منه دانش دانش اموز که نمره ها از1۹/۲۰ کمتر نبود امسال اینقد سوالا سخت بودن که خدا خدا میکنم کمتر از۱۵ نشم

avatar
دیروز ۰۸:۳۳

نظام اموزشی داشت قبلا پیش می رفت باقوانین من دراوردی تیشه به ریشه زده اند.امتحان نهایی درششم ونهم .یرگشت مردودی به کلاسها.دادن نمرات واقعی.معیارمدارس رادرصدقبولی صوری قرارندادن.ودریک کلام.راستی ودرستی دربازرسی ها .دادن مدیریت به کاردان ها.ودلسوزان .

avatar
دیروز ۰۹:۴۶

این افت دلایل زیادی دارد از جمله تعداد بالای دانش اموزان در کلاس ..شلوغی کلاس ها.. نامیدی دانش آموزان وقتی روز وشب تا نیمه های شب درس می خواند اما نتیجه اش هیچ.

avatar
دیروز ۱۰:۱۰

باسلام واحترام باتوجه به اینکه درحال حاضر وقت طلاست ودرحال مرورآزمون بعدی هستم درپایه دوازدهم مطالب ارزشمندشماروخانواده دیدن اجازه گرفتم پیام بدم لطفا آزمونهاروباوجودتصحیح الکترونیکی نمایش بدیدببینم

avatar
دیروز ۱۰:۲۵

چرا به جای حل کردن مشکلات فقط سعی میکنید بی اهمیت نشونشون بدید

avatar
دیروز ۱۱:۳۷

امتحانات نهایی را بردارید تا میانگین به بالاترین برسه

avatar
دیروز ۱۲:۱۲

باطراحان سوالات خردادماه برخوردبشه ،چراسوالات سخت وقابل نوشتن نیستن ،چه کسی سوالات فیزیک دهم تجربی شهرستان میاندوآب راطراحی کرده؟ خودم معلم اگه بتونه جواب بده به سوالات شاهکارکرده

avatar
دیروز ۱۲:۲۱

یک عده معلم نهضت پیر رو رسمی کردن و فرستادن کلاس . نه حوصله دارند و نه سواد .