• سه‌شنبه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1404031308687
  • خبرنگار : 50004

بررسی جایگاه اندیشه‌های امام خمینی (ره) در عصر حاضر

بررسی جایگاه اندیشه‌های امام خمینی (ره) در عصر حاضر

ایسنا/آذربایجان شرقی به مناسبت گرامیداشت سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره)؛ به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاه آذربایجان شرقی، نشست تخصصی «جایگاه اندیشه های امام خمینی (ره) در عصر حاضر» با هدف بازخوانی و بررسی گفتمان حضرت امام(ره) با محوریت عدالت اجتماعی، استکبارستیزی، مردم‌سالاری دینی و جوان‌گرایی برگزار شد.

حجت الاسلام محمد انــــوری، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تبریز، حجت الاسلام مجتبی نــــظری، استاد حوزه و دانشگاه، عزیز جــوانپــور، استاد دانشگاه و احمد پورخــردمــند استاد دانشگاه در این نشست به ارائه نقطه نظرات خود حول محورهای مطرح شده پرداختند.

بررسی جایگاه اندیشه‌های امام خمینی (ره) در عصر حاضر

نتوانسته‌ایم آنگونه که باید شخصیت امام (ره) را به نسل جدید، معرفی کنیم

حجت‌الاسلام نظری، استاد حوزه و دانشگاه در آغاز مباحث این نشست با بیان اینکه نتوانسته‌ایم آنگونه که باید شخصیت امام (ره) را به نسل جدید، معرفی کنیم، گفت: به نظر می‌‎رسد گذر زمان حتی باعث شده است هم نسلان ما و نسل گذشته نیز اندکی از آرمان‌ها و اندیشه‌های امام فاصله بگیرند و با توجه به برخی تلاش‌ها در بستر فضای مجازی برای تحریف اندیشه‌های ایشان، معرفی دوباره حضرت امام به ویژه برای نسل جدید و در بستر فضاهای مجازی که گروه بزرگی از نسل جدید، مخاطب آن هستند، ضرورت دارد.

در ادامه این میزگرد هر یک از حاضران به ارائه نکته نظرات خود در خصوص سوالات طرح شده پرداختند:

امام راحل، عدالت را در بازگرداندن کرامت به مستضعفان می‌دانست

حجت‌الاسلام انوری، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه تبریز در پاسخ به محور اول مبنی بر چیستی عدالت از منظر امام خمینی (ره) بیان کرد: عدالت، محوری‌ترین موضوع در اندیشه حضرت امام بوده و ایشان، اساس مشروعیت نظام و بقای جمهوری اسلامی ایران را با عدالت به سایرین شناسانده است.

وی افزود: عدالت به عنوان ستونی مستحکم بوده که انقلاب اسلامی حول محور آن شکل گرفته و معتقد هستم نگاه حضرت امام به عدالت نگاهی ساختاری است تا انسان بتواند طی این نگاه ساختاری، جایگاه خود را شناخته و به آن دست یابد.

وی با بیان اینکه در نگاه ساختاری، عدالت با کرامت همراه شده است و با اشاره به جایگاه مستضعفان در اندیشه‌های امام، اظهار کرد: تاکید حضرت امام به عدالت اجتماعی به این منظور است که مستضعفان به جایگاه واقعی خود دست پیدا کرده و احساس کرامت کنند و به نوعی ایشان، عدالت را در بازگرداندن کرامت به مستضعفان می‌دانند.

انوری افزود: در صورت نداشتن نگاه ساختاری به عدالت، این مفهوم به اموری تقلیل خواهد یافت که اکنون، نمونه آن را در قالب بعضی امور مانند کمک به یک نیازمند جهت رفع نیازهای او، مشاهده می‌کنیم.

بررسی جایگاه اندیشه‌های امام خمینی (ره) در عصر حاضر

به زعم حضرت امام، عدالت باید در کف جامعه مشهود باشد

عزیز جوانپور، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی نیز در ادامه با بیان اینکه نظر حضرت امام در خصوص عدالت نشانگر اندیشه‌های حکیمانه ایشان به عنوان یک فیلسوف است، گفت: به زعم حضرت امام، عدالت باید در کف جامعه مشهود باشد. اساس تشکیل جامعه، عدالت بوده و تمامی انبیا و اولیا الهی نیز به این منظور آمده‌اند.

وی افزود: حضرت امام نیز سرمایه‌داری را به شدت، نفی می‌کردند. در جامعه ما نیز به تبع سایر جوامع، سرمایه‌داری، ارزش و اهمیت پیدا کرده و هر گونه تصمیم در خصوص معیشت اقشار مختلف مردم را با نگاه به سرمایه‌داری می‌گیریم و در جامعه ما هم سرمایه‌داری، رواج یافته است و نتوانسته‌ایم کوچک‌ترین سطح عدالت، یعنی عدالت توزیعی را برقرار کنیم.

اگر عدالت را از حکومت بگیریم، چیزی باقی نمی‌ماند

احمد خردمند، استاد دانشگاه تبریز نیز با تبیین برخی جنبه‌های منظومه فکری حضرت امام و جایگاه معنویت، عقلانیت و عدالت در گفتمان ایشان از بدو شروع مبارزات حضرت امام در سال ۱۳۴۲، گفت: با نگاهی به نظر کارشناسان امر می‌توان فهمید که نظر حضرت امام در خصوص عدالت نه تنها در ایران؛ بلکه در جهان اسلام و در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته است. هر چند سه مقوله عدالت، عقلانیت و معنویت پیش از این نیز مطرح بوده و در برخی جاها به طور ناقص مثلا معنویت منهای عقلانیت و عدالت وجود داشته‌اند، در انقلاب مارکسیست‌ها نیز مساوات را به منزله عدالت تلقی کردند و دوران بعد از فروپاشی کلیسا نیز با عقلانیت بدون عدالت و معنویت همراه بود.

وی ادامه داد: حال، سوال اینجا است که چرا با وجود پیشرفت‌های متعدد، هنوز با درجاتی از تبعیض، ناعدالتی و تجاوز در جهان مواجه هستیم و هنر حضرت امام، پاسخ به این سوال بود و ایشان معتقد بودند که علت این امر این است که معنویت، عقلانیت و عدالت همواره در طول زمان‌های مختلف به صورت انتزاعی مطرح بوده‌اند.

وی در ادامه مقدم بودن ولایت بر عدالت و شبهات ناشی از عدم ورود نهادها و دستگاه‌های دخیل مانند حوزه و دانشگاه را در پاسخگوئی به سوالات را مورد اشاره قرار داد و افزود: در دهه‌های گذشته تلاش شد تا عدالت، مقدم بر ولایت، نشان داده شود و اکنون با شبهات زیادی در این زمینه، مواجه هستیم.

استاد دانشگاه تبریز در ادامه، عدالت و اجرای آن را یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در بین حکومت‌های مختلف از سکولار و سوسیالیست گرفته تا اسلامی دانست و با اشاره به تغییر ادبیات دیپلماتیک و دینی مربوط به عدالت پس از دهه ۷۰ تصریح کرد: در این دوران که بخشی از آن متاثر از شرایط جنگ و پس از آن بود و به دنبال توسعه کشور،  از عبارت اقشار آسیب‌پذیر به جای مستضعفان که مورد تاکید قرآن و امام بود، استفاده شد که این‌ها به ظاهر، یک کلمه ساده و جایگزین شده بودند؛ اما در سایر اندیشه‌ها تعابیری مختص خود را داشتند.

خردمند خاطرنشان کرد: عدالت در تمامی مولفه‌ها شامل عدالت اجتماعی، آموزشی، امنیتی و توزیعی مورد نظر حضرت امام بود و فلسفه حکومت، عدالت است و اگر عدالت را از حکومت بگیریم، چیزی باقی نمی‌ماند. در پاسخ به سوال محور دوم، معتقد هستم استفاده از ناترازی به جای ناعدالتی، پاک کردن صورت مسئله است؛ چرا که عدالت، هزینه‌برتر است.

بررسی جایگاه اندیشه‌های امام خمینی (ره) در عصر حاضر

هیچ پیوست عدالتی در دولت، مجلس و تدوین برنامه‌های مهم وجود ندارد

حجت‌الاسلام انوری نیز در خصوص محور از این میزگرد تخصصی گفت: ضرورت دارد عدالت از حالت ابزاری به روش، تبدیل شود. ما نتوانسته‌ایم گفتمان عدالت را بازتولید و از ظرفیت رسانه‌ها و مجامع علمی استفاده کنیم و تعارفات را در این مورد کنار بگذاریم و عدالت را به عنوان یک مسئله اخلاقی در نظر نگیریم؛ بلکه آن را به یک نظریه اجتماعی تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: رسانه‌های ما آنگونه که باید، مفهوم عدالت را به اذهان مخاطبان،  القا نمی‌کنند و هیچ پیوست عدالتی در دولت، مجلس و تدوین برنامه‌های مهمی مانند برنامه هفتم توسعه وجود ندارد. قوه قضائیه نیز باید برای مواردی که از بین برنده عدالت تلقی می‌شوند، برنامه داشته باشد.

پیروی از الگوی لیبرالیسم را یکی از آسیب‌ها و عوامل عدم تحقق کامل عدالت

جوانپور، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی نیز در ادامه پیروی از الگوی لیبرالیسم را یکی از آسیب‌ها و عوامل عدم تحقق کامل عدالت دانست و گفت: در برنامه توسعه پنج ساله ما به دنبال رسیدن به آمریکا، اروپا و کشورهای پیشرفته غربی هستیم. هیچ عدالتی در اسلام آمریکایی و سرمایه‌داری وجود ندارد و همین اتفاق در مورد فرهنگ و سایر حوزه‌ها نیز افتاده و اقتصاد اسلامی و حمایت از قشر پایین جامعه که مورد تاکید امام و عدالت حضرت علی که همواره الگویی برای کشورهای اسلامی بوده است، برای تحقق و دستیابی به عدالت واقعی و اصل شایسته‌سالاری باید مورد توجه قرار گیرد.

بررسی جایگاه اندیشه‌های امام خمینی (ره) در عصر حاضر

جریان اصالت نفتی در شریان‌های اقتصادی سبب بروز سرمایه‌داری و عدم تحقق عدالت

خردمند، استاد دانشگاه تبریز هم در ادامه با اظهار نظر در خصوص اظهارات سایر افراد حاضر در میزگرد، قانون اساسی ایران را یکی از قوانین اساسی مترقی در بین قوانین اساسی دنیا دانست و گفت: به نظر می‌رسد ما در عرصه عمل دچار مشکل شده‌ایم. هر چند قانون اساسی ما نیز ممکن است در برخی موارد نیازمند بازنگری باشد، اما اجرای همین قوانین موجود، بخش زیادی از مشکلات را برطرف خواهد کرد. جریان اصالت نفتی در شریان‌های اقتصادی سبب بروز سرمایه‌داری و عدم تحقق عدالت خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری نیز در این خصوص با بیان اینکه عدالت اجتماعی و عقلانیت یکی از اصول مورد توجه در منظومه فکری امام و رهبر معظم انقلاب است، بر لزوم مرسوم نمودن و حفظ ادبیات مختص امام خمینی (ره) با توجه به تحول مطالب در طول زمان، تاکید کرد.

انوری، مسئول نهاد نمایندگی رهبری نیز در ادامه با بیان اینکه نباید بسته‌های حمایتی را جایگزین عدالت کنیم، اظهار کرد: عدالت با توزیع بسته حمایتی یا صدقه، تفاوت دارد. توجه به گفتمان عدالت امام (ره)، یکی از راه‌های درمان و کاهش شکاف اجتماعی، افزایش اجتماعی و اعتماد عمومی موجود است. 

جوانپور نیز در ادامه با اشاره به محبوبیت استاندار شهید، مالک رحمتی اظهار کرد: کسب محبوبیت در مدت چهار ماه، کار آسانی نبود و علتش این بود که شهید رحمتی، حضرت علی (ع) و توصیه‌هایش به مالک اشتر را سر لوحه اقداماتش قرار داده و موجب ترمیم اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی در همین مدت کوتاه شده بود.

وی در ادامه استکبارستیزی را جزو مبانی و جهان‌بینی توحیدی دانست و افزود: انقلاب اسلامی و اندیشه حضرت امام بر مبنای استکبارستیزی و حمایت از مستضعفین، شکل گرفته است. حضرت امام با هر شخص نافرمان در مقابل خدا و فرد مستکبر، مخالف بود، همچنین استکبارستیزی یکی از وظایف اصلی و ذاتی انبیا و اولیای الهی بود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز نیز در ادامه با بیان اینکه استکبارستیزی حضرت امام، یک واکنش که نه؛ بلکه باوری توحیدی بود، گفت: استدلال حضرت امام این بود که سلطه گری و سلطه‌پذیری نباشد و ملت‌ها بتوانند با استکبارستیری به استقلال و عدم وابستگی دست پیدا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انوری ادامه داد: بر همین اساس؛ ما معتقد هستیم که تعامل توام با استقلال داشته باشیم. گفتمان و هژمونی شرق و غرب را همچنان نفی می‌کنیم؛ اما معتقد هستم اگر انزوایی هم هست؛ ناشی از سوء مدیدیت و شعارزدگی است نه استکبارستیزی و می‌توان با رعایت این اصل، تعاملات بین‌المللی را نیز ادامه داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری نیز در ادامه تبیین ادبیات انقلاب و امام در قالب جهاد تبیین برای دانش‌آموزان و دانشجویان را از جمله راهکارها در این راستا عنوان کرد و این راهکارها را روشی اثرگذار در خنثی‌سازی نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان دانست.

خردمند با اشاره به تقابل حق و باطل در ادبیات دینی و استکبارستیزی از منظر تعالیم اسلام، گفت: استکبارستیزی از منظر حضرت امام کاملا ایدئولوژیک و تمامی معارف ایشان برگرفته از حمکت دینی بود و امام در بحث استکبارستیزی، محدودیت جغرافیایی نمی‌دیدند.

وی گفت: ما به اصل «الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم» به این معنا که حکومت ممکن است که با کفر باقی بماند ولی با ظلم باقی نمی‌ماند، معتقد هستیم؛ بنابراین ادامه بی‌عدالتی باورها و اندیشه‌های مردم را در آینده تحت تاثیر قرار خواهد داد.

انوری نیز در این خصوص اظهار کرد: تقلیل عدالت یا برخی گفتمان‌های دیگر به شعارها سبب می‌شود تا نتوانیم با نسل جدید به اشتراک یا تفاهمی در مورد این گفتمان‌ها برسیم. به نظر می رسد اگر کرامت انسانی را در بحث استکبارستیزی در نظر بگیریم، می‌توانیم با سایر ملل نیز به گفتمان مشترکی برسیم. غزه و فلسطین، نمونه‌ای در این خصوص است که در ابتدا مسئله اهل تسنن بود و سپس به مسئله جهان عرب تبدیل شد و اکنون به گفتمانی انسانی تبدیل گردیده که داده مرکزی آن را کرامت انسانی و نجات انسان، تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: امروز، مفهوم استکبارستیزی به دعوا و تنش تقلیل یافته است؛ در حالی که ما نتوانسته‌ایم مفاهیم اصلی مربوطه مانند نجات و کرامت انسانی را به نسل جدید منتقل کنیم. اگر این انتقال به درستی صورت می‌گرفت، دانشگاهیان در صف اول استکبارستیزی بودند.

جوانپور نیز در ادامه در تایید مطالب و نظرات مطرح شده با اشاره به ضرورت تبیین، اظهار کرد: به عنوان مثال در مورد مسئله غزه، ۹ کشور، قبل از ایران در لیست کشورهای کمک کننده به غزه قرار دارند، اما تبیین و روایت نادرست سبب شده است تا چنین برداشت شود که ما دار و ندارمان را برای نجات غزه صرف می‌کنیم.

خردمند در پاسخ به محور سوم گفت: انقلاب ما از منظر بسیاری از اندیشمندان جهانی، بزرگ‌ترین حادثه تاریخ اسلام در دوران غیبت کبری و بزرگ‌ترین انقلاب فرا مدرن عنوان شده است و این تعاریف باید تبیین و تشریح شوند.

استاد دانشگاه تبریز با بیان اینکه قدمت دموکراسی به ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد بازمی‌گردد، ادامه داد: الگوی سیاسی اسلام و لیبرالیسم غربی، تفاوت بسیاری با هم دارند و اما مفهوم اصلی و مرکزی هر دو انسان است. انسان در لیبرالیسم غربی، مادی و تک بعدی به شمار می‌آید؛ اما در اسلام، بعد دیگری تحت عنوان بعد معنوی که به انسان جهت داده و او را تعالی می‌بخشد.

جوانپور نیز در ادامه با اشاره به شباهت بین دموکراسی غربی و مردم سالاری دینی گفت: در هر دو این‌ها به اصالت قانون و آزادی‌های فردی و حقوق طبیعی افراد معتقد هستند؛ اما مردم‌سالاری دینی، وقتی است که خود مردم آن را دین را انتخاب کرده باشند. ولایت مطلقه فقیه چون در راستای تشخیص مصالح عمل می‌کند، در مقابل مردم سالاری قرار ندارد و این دو قابل اجماع است.

حجت‌الاسلام انوری نیز در پاسخ به این محور و در پاسخ به چگونگی امکان اجماع مردم سالاری دینی و ولایت مطلقه فقیه گفت: اراده و خواست مردم در افق و چارچوب شریعت قرار دارد و ولایت مطلقه فقیه، حافظ و ضامن مردم سالاری است. مصداق بارز این امر، حمایت مردم و دانشگاهیان اروپا و آمریکا از مردم غزه است و با توجه به دموکراسی لیبرالیسم غربی، ضمانتی در این زمینه وجود ندارد تا احزاب سیاسی، مردم را به انحراف نکشند.

خردمند نیز در ادامه با بیان اینکه همراهی مردم از ضروریات دین است، اظهار کرد: حضرت امام با نگاه ابزاری به مردم، نگاه نمی‌کردند. دموکراسی غربی و اسلامی هر دو در اعتبار قرارداد و تفکیک قوا، توزیع قدرت و رضایت بومی، مشترک هستند؛ اما از نظر محتوایی در مسائلی مانند منشا مشروعیت، اسلام هم مردم و هم خدا را می‌پذیرد. دموکراسی غربی نگاه فردمحور و سودانگرانه و صاحب حق به انسان دارد، درحالیکه در مردم سالاری دینی، انسان هم صاحب حق است و هم صاحب تکریم. در مجموع دموکراسی غربی و دینی به لحاظ شکلی، قابل اجماع بوده و اما به لحاظ محتوایی، تفاوت‌هایی در برخی جنبه‌ها دارند.

استاد دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: برخی که از آن‌ها به عنوان مسلمان سکولار یاد می‌شود، معتقد هستند که دموکراسی و دین با هم قابل اجماع نیستند؛ چرا که واضع قانون در دموکراسی غربی بشر و در دموکراسی دینی خداوند است. عده‌ای نیز اعتقاد دارند که ترکیب دو کلمه مردم سالاری و دینی، عقلانی و منطقی نیست و مبانی این دو متفاوت از هم است و در برخی موارد دین، مبانی دموکراسی را و در برخی موارد نیز دموکراسی، مبانی دین را قبول ندارد. حضرت امام به دیدگاه چهارمی اعتقاد داشت که دین و دموکراسی را سازگار با هم می‌دانست.

جوانپور نیز در ادامه خاطرنشان کرد:  مردم در دموکراسی دینی، حق اعتراض و دخالت و نظارت دارند و ولی فقیه هرگز در تعارض با منافع مردم نخواهد بود. امروز، مردم‌سالاری، نه یک شعار که یک واقعیت بوده و در عمل در ارکان حکومت آمده است.

انوری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز نیز در ادامه در پاسخ به اینکه آیا توانسته‌ایم دموکراسی مردمی را محقق کنیم، مشارکت مردم در انتخابات و حفاظت از رای مردم را مصداق بارز مردم سالاری دینی دانست و گفت: ما نتوانسته‌ایم این دموکراسی را از رای به مرحله نظارت و تصمیم‌سازی ببریم. مردم باید در مرحله نظارت نیز شرکت داشته باشند، این در حالی است که نمایندگان مردم در اغلب موارد با نگاه شخصی و نه با نگاه مردم تصمیم‌گیری می‌کنند و مردم هر چهار سال یک بار در روند انتخابات شرکت کرده و این فرایند هر چهار سال یک بار، تکرار می‌شود.

جوانپور نیز در این خصوص گفت: عده‌ای نمی‌خواهند حرف‌های مردم، شنیده شود؛ چرا که مردم پشتوانه‌های محکمی برای نظام به شمار می‌آیند.

خردمند نیز در ادامه نظرات کارشناسان در این خصوص و با اشاره به اصل ۲۶ قانون اساسی و روند فعالیت احزاب و سیاسی مختلف در دوره‌های مختلف، اظهار کرد: احزاب، پلی بین مردم و حکومت به شمار می آیند که اغلب در دوران انتخابات فعالیت دارند. در ابتدای انقلاب و سال‌های جنگ و پس از آن به دلیل مطرح بودن توسعه کشور، توجه زیادی به احزاب نشد؛ اما در اوایل دهه ۸۰ به دنبال مطرح بودن توسعه سیاسی، توجهات به یکباره و به حالت انفجاری به احزاب معطوف شد و به نظر می‌رسد اجرای اصل ۲۶ قانون اساسی مبنی بر اینکه احزاب، جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته شده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آن‌ها منع کرد یا به شرکت در یکی از آن‌ها مجبور ساخت، می‌تواند یکی از راهکارهای تحقق دموکراسی دینی باشد.

وی با ارائه پیشنهادهایی در خصوص موانع تحقق مردم سالاری دینی گفت: ما دین را در مقوله شخصی و احساسی مانند دوره رنسانس خلاصه و دموکراسی را به عنوان یک روش حکومت، خلاصه کرده‌ایم. نگاه متعصبانه متحجرانه و صوفی مسلکانه به دین و نگاه حداکثری به مسئله اجتهاد که خطرناک‌تر از دو مانع دیگر بوده و نقش مردم را در تاسیس حکومت اعم از دینی و غیردینی می‌داند و نگاه ابزاری به مردم دارد، از جمله موانع عدم تحقق مردم‌سالاری دینی به شمار می‌آیند.

جوانپور در ادامه با بیان اینکه در اداره امور کشور به جوانان بها نداده‌ایم، اظهار کرد: تربیت و پرورش و هدایت، رشد و توسعه معنوی اخلاقی و علمی جوانان همواره مورد توجه حضرت امام بود. به زعم ایشان، عقب ماندگی کشور فقط توسط جوانان که سرمایه، ذخیره، وارثان واقعی مملکت و دارای روحیه فداکاری، نشاط، سرزندگی، خطرپذیری و دارای زمینه و روحیه مناسب برای کسب علم و دانش هستند، جبران می‌شود. در اوایل انقلاب، اعتماد به جوانان مورد تاکید و در عمل هم اینگونه بود؛ اما جوانگرایی به تدریج و بعد از حضرت امام (ره) افول کرد. عدم توجه به تربیت نسل جدید و سپردن این امر خطیر فقط به مدارس و در اولویت قرار گرفتن کنکور همگی سبب فاصله گرفتن نسل جدید از آرمان‌های انقلاب شد. استفاده از جوانان در زمینه‌های علمی نتایج موفقیت‌آمیز زیادی را در پی داشت و می‌توان از این تجربه در سایر زمینه‌ها هم استفاده کرد.

وی ادامه داد: توجه به مسائل و مشکلات جوانان مانند مسکن و ازدواج و اشتغال و حل این دغدغه‌ها زمینه را برای توانمندی جوانان فراهم می‌کند.

انوری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز نیز در ادامه با بیان اینکه نهادهای انقلابی باید به رسالت خود در این زمینه عمل کنند خاطرنشان کرد: سازمان تبلیغات یکی از این نهادها بوده و روحانیون می‌توانند با توانمندسازی خود با نقش محوری حوزه علمیه و تولید محتوا در راستای پاسخگوئی به شبهات گام موثری در این خصوص و در مساجد بردارند.

وی خاطرنشان کرد: باید باور و اعتماد به جوان به گفتمان مدیریتی تبدیل شود؛ درحالیکه اغلب ما جوانگرایی را با انتصاب جوانان در پست‌های مدیریتی اشتباه گرفته‌ایم. باید از همان ابتدا نقش‌های کوچکی به جوانان دهیم؛ اما ما جوانان را رها کرده‌ایم تا پس از دانش‌آموختگی و زمانی که به دنبال شغل بگردد.

خردمند نیز در ادامه اجرای راهکارهای خُرد مانند مهارت‌آموزی را یکی از راهکارهای پیشنهادی دانست و گفت: با راهکارهای ساده می‌توان مدیریت لازم را انجام داد و نسل جوان را برای مسئولیت‌های آتی و بزرگ‌تر به ویژه در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها پرورش داد.

بررسی جایگاه اندیشه‌های امام خمینی (ره) در عصر حاضر

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در ابتدای این نشست، با اشاره به رویکرد فرهنگی جهاددانشگاهی اظهارکرد: تبیین اندیشه‌های امام راحل وظیفه تک تک ما بوده و اجرای ویژه برنامه‌های فرهنگی و رسانه ای توسط این نهاد در آستانه سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل نیز در این راستا است.

علی اصغر فاتحی‌فر، نگاه مردم به عدالت‌آفرینی انقلاب اسلامی در کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و حضور مردم در راهپیمایی‌ها، حمایت از جبهه‌های مقاومت و سایر صحنه‌ها نشان می‌دهد که با وجود برخی مشکلات، مردم ما همچنان پای کار انقلاب بوده و به تحقق کامل عدالت، امیدوار هستند.

وی با اشاره به نقش سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه در تحقق عدالت مورد تاکید امام (ره) اظهار کرد: قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای صحیح آن توسط مجلس و قوه قضائیه و بازرسی می‌تواند زمینه‌ساز تحقق عدالت شود. مجلس در راس امور بوده و وظایف نمایندگان باید توسط نهادهای انقلابی برای مردم، تبیین شود؛ چرا که قانونگذاری درست به منزله حل بسیاری از مسائل موجود است.

خسرو کنعانی، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این میزگرد تخصصی از انتشار ویژه نامه ایام رحلت امام خمینی (ره) تحت عنوان «قطره‌ای از دریا» با مضمون مصاحبه‌های مختلف با اندیشمندان مختلف، خبر داد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha