• چهارشنبه / ۱۴ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404031409185
  • خبرنگار : 50549

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی:

توجه به عدالت آموزشی کلید توسعه فرهنگی و اجتماعی است

توجه به عدالت آموزشی کلید توسعه فرهنگی و اجتماعی است

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: آموزش و پرورش کلید توسعه فرهنگی و اجتماعی است و توجه به عدالت آموزشی و توسعه متوازن، از اصول مهم در این حوزه به شمار می‌رود.

مصطفی اسدی ۱۴ خرداد در نشست مشترک اعضای شورا و روسای ادارات آموزش و پرورش خراسان رضوی با حضور وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: انقلاب اسلامی، ایستادگی در راه حق و استقلال را به ما آموخت؛ امام خمینی (ره) نیز بارها بر اهمیت این مسیر تأکید کردند. ایشان با توجه به شرایط اخلاقی و فرهنگی جامعه، مجتهد و عالم بزرگی بودند که مبارزه نستوه و راه استقلال ملت ایران را به خوبی ترسیم کردند. در دیدگاه حضرت امام (ره)، آموزش و پرورش پایه و اساس پیشرفت هر جامعه‌ای است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی عنوان کرد: امام خمینی (ره) می‌فرمایند: «آموزش و پرورش اساس و پایه پیشرفت است.» امروز نیز رییس جمهور با اتکا به رهنمودهای مقام معظم رهبری، بر این نکته تأکید دارند که آموزش و پرورش کلید توسعه فرهنگی و اجتماعی است و توجه به عدالت آموزشی و توسعه متوازن از اصول مهم در این حوزه به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: حضرت امام (ره) معتقد بودند که بدون آموزش و پرورش، هیچ جامعه‌ای به استقلال واقعی نمی‌رسد. ایشان نقش حیاتی آموزش و پرورش را در تربیت نسل متعهد و آگاه برجسته می‌دانستند و تأکید داشتند که آموزش باید متکی بر اصول دینی و اخلاقی باشد؛ چراکه توسعه کشور در گرو تربیت صحیح نسل‌های آینده است.

اسدی گفت: در این راستا از کارگروه‌های مختلف که شامل ،کارگروه هماهنگی، رسانه و مستندسازی، کارگروه فنی، مهندسی و تأمین اعتبارات دولتی و کارگروه ظرفیت‌های فرهنگی و مسئولیت‌های اجتماعی تشکیل شده‌اند، تشکر و قدردانی می‌کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: شورای آموزش و پرورش شهرستان‌ها نیز به همین شکل فعال است که در خصوص نهضت عدالت آموزشی، قرارگاه جهادی آموزش و پرورش شهرستان و منطقه تشکیل شده و ترکیب اعضای آن شامل رئیس قرارگاه جهادی، رئیس اداره آموزش و پرورش (دبیر قرارگاه)، معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت و مسئولین پروژه‌ها و هیئت امنای پروژه است .

وی تصریح کرد: این ترکیب با اندیشه استاندار و همکاری وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته است. همچنین مسئولین خیریه، انجمن‌ها، پایگاه بسیج، امام جماعت مساجد، خادمین رضوی و دیگر نهادهای محلی در این ساختار حضور دارند تا همکاری و مشارکت گسترده‌تری ایجاد شود.

اسدی در ادامه با اشاره به پروژه‌های عمرانی در آموزش و پرورش، عنوان کرد: بیش از ۷۰۰ پروژه با بیش از ۴۰۰۰ کلاس درس تا پایان سال اجرایی خواهد شد که در این راستا ۳۷ مورد بازدید میدانی از پروژه‌ها انجام شده است. 

وی افزود: ۲۳۸ مورد مستندسازی محصولات فرهنگی در فضای مجازی صورت گرفته همچنین مستند پویش «با من» که مورد توجه ویژه رهبری قرار گرفته با قوت در حال اجرا است.

احداث ۷۰۵ فضای آموزشی در خراسان رضوی با ۶.۵ همت اعتبار

مدیرکل توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای آموزش و پرورش استان خراسان رضوی با هدف مردمی‌سازی و اجتماعی‌کردن خدمات آموزشی و پرورشی، با همکاری و تعامل مناسب دستگاه‌های اجرایی استان پیش می‌رود.

حسین‌پور افزود:  این برنامه‌ها که با استفاده از ظرفیت‌های مدرن و مشارکت همکاران اجرا شده‌است، مورد تأیید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محترم قرار گرفته و موجب افتخار کارکنان آموزش و پرورش استان شده است.

وی با اشاره به محورهای اصلی برنامه و توسعه مدارس خراسان رضوی گفت: ۶ محور اصلی در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شده بود که با توجه به آمادگی‌های حوزه شهرسازی استان، دو محور دیگر نیز به آن افزوده شد که توسعه مدارس در مناطق مسکن مهر  و مشارکت در نهضت ملی مسکن را شامل می‌شود.

حسین‌پور بیان کرد: این اقدامات در راستای نهضت توسعه عدالت و بهبود زیرساخت‌های آموزشی در مناطق کم‌برخوردار انجام می‌شود.

وی در خصوص وضعیت فعلی مدارس استان اظهار کرد:  ۳۴ مدرسه سنگی با ۱۵۱ کلاس درس ، ۳۴ مورد مدارس کانکسی با ۶۲ کلاس درس، نوسازی مدارس تخریبی، بحران‌زا و ناایمن ۱۲۳ مورد با ۸۰۳ کلاس درس، در دستور کار است.

مدیرکل توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس خراسان رضوی گفت: پروژه‌های نیمه‌تمام شامل ۳۴۸ مدرسه و تعداد کلاس‌های درس در این پروژه‌ها ۱۶۹۵ کلاس  است و این پروژه‌ها با توجه به نیازهای آموزشی منطقه در حال تکمیل و بهره‌برداری هستند.

وی گفت: در راستای نهضت ملی مسکن و مدارس، سازمان مرکزی ۲۷ مدرسه با ۳۱۲ کلاس درس را معرفی کرده است. همچنین در مناطق حاشیه‌ای مشهد، سرانه فضای آموزشی کمتر از ۳ متر مربع برای هر دانش‌آموز وجود دارد. 

حسین پور عنوان کرد: تعداد مدارس تحت پوشش این نهضت ۱۲۶ مدرسه با ۱۰۱۲ کلاس درس  است و هماهنگی با سازمان راه و شهرسازی برای چهار مدرسه در قالب مشارکت در حال پیگیری است و یک مورد جدید نیز اضافه شده است.

مدیرکل توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس به برنامه زمان‌بندی اجرایی اشاره کرد و افزود: تعداد کل پروژه‌ها ۷۰۵ مورد و تعداد کلاس‌های درس حدود ۴۷۰۰ کلاس  است.

وی  عنوان کرد: هدف ما دستیابی به پیشرفت ۱۰۰درصد در مدارس کانکسی و ۷۰درصد در مدارس در دست اجرا تا پایان سال جاری است .

حسین پور در خصوص وضعیت پیشرفت پروژه‌ها در مدارس سنگی،گفت: برنامه‌ریزی برای سامان‌دهی کامل در دست اجرا است همچنین در مدارس کانکسی پیشرفت فیزیکی حدود ۹۵درصد داشته و به زودی به ۱۰۰درصد خواهد رسید. 

مدیرکل توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس تصریح کرد: مدارس نیمه‌تمام حدود ۵۰درصد پیشرفت دارد و انتظار می‌رود تا پایان سال به ۱۰۰درصد برسد.

وی به چالش‌ها و مشکلات در این خصوص اشاره کرد و گفت:  از حدود ۶.۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌ها حدود سه و نیم همت از اعتبارات سال گذشته تخصیص یافته اما حدود سه همت هنوز تخصیص نیافته است. 

حسین پور گفت: اعتبارات ملی پیش‌بینی شده حدود ۳.۱ هزار میلیارد تومان است اما در مجموع سه برابر این مبلغ در حوزه‌های عمرانی آموزش و پرورش تحول ایجاد کردیم.

وی با اشاره به همکاری دستگاه‌های اجرایی و چشم‌انداز آینده بیان کرد: استان خراسان رضوی در زمینه پیشرفت مدرسه‌سازی و مدیریت منابع وضعیت نسبتاً خوبی دارد. با همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط و تأمین منابع مالی لازم، انتظار می‌رود برنامه‌ها به خوبی اجرا شوند.

مدیرکل توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس افزود: ضرورت دارد که بیش از پیش به تأمین اعتبار و تسهیل فرآیندهای اجرایی توجه شود. موانع موجود مانند تأخیر در تخصیص منابع مالی نیازمند همکاری مستمر دستگاه‌های متولی است. با همراهی همه مسئولین و تصمیم‌گیرندگان، می‌توان زیرساخت‌های آموزشی استان را تقویت و تحول مطلوبی در حوزه آموزش و پرورش ایجاد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha