• شنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1404031710268
  • خبرنگار : 50653

صنعت نمایشگاهی؛ پیشران رشد اقتصادی کشور در شرایط سخت

صنعت نمایشگاهی؛ پیشران رشد اقتصادی کشور در شرایط سخت

ایسنا/اصفهان مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور بر اهمیت نمایشگاه‌ها به‌عنوان پلتفرم‌های سیاست‌گذاری و تبادل دانش تأکید و اظهارکرد: در شرایط سخت اقتصادی و با وجود چالش‌های بین‌المللی، این صنعت می‌تواند ظرفیت‌های پنهان و آشکار اقتصاد کشور را نمایان و به رشد اقتصادی هشت درصدی پیش‌بینی‌شده در برنامه هفتم توسعه کمک کند.

صدیف بیک‌زاده، امروز شنبه ۱۷خرداد در اجلاس سراسری فعالان صنعت نمایشگاهی کشور با عنوان «سمفونی همدلی» اظهار کرد: در شرایط سخت اقتصادی کشور، با توجه به تحولات بین‌المللی و محدودیت‌های موجود در صنعت نمایشگاهی این صنعت به تلاش‌های روزافزون خود ادامه می‌دهد. شعار امسال بر این نکته تأکید دارد که نمایشگاه‌ها باید ظرفیت‌های پنهان و آشکار اقتصاد کشور را نمایان کنند. قطعاً کشور ما دارای ظرفیت‌های مناسبی در حوزه‌های مختلفی چون صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات است و صنعت نمایشگاهی به‌عنوان یک صنعت پیشران می‌تواند این ظرفیت‌ها را به نمایش بگذارد.

وی با بیان اینکه در چنین روزی باید به ظرفیت‌های پنهان خود صنعت نمایشگاهی نیز بپردازیم، افزود: این صنعت می‌تواند با توسعه خود سایر صنایع را نیز تقویت کند. بر اساس تحقیقات میدانی یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه تولید کشور استفاده نامناسب از ظرفیت‌های موجود به‌دلیل کمبود برخی زیرساخت‌ها است. در ستاد موانع تولید سامانه‌ای برای شناسایی مشکلات بنگاه‌های اقتصادی راه‌اندازی شده که بیش از ۲۰ نوع مشکل برای واحدهای تولیدی شناسایی شده است. یکی از این مشکلات، عدم وجود بازار داخلی و خارجی مناسب برای بنگاه‌های اقتصادی است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور ادامه داد: با فراهم کردن بازار مناسب برای واحدهای تولیدی در سطح کشور، می‌توانیم به رشد اقتصادی هشت درصدی پیش‌بینی‌شده در برنامه هفتم توسعه دست پیدا کنیم. این امر از طریق رشد تجارت داخلی و صادرات و با تعاملات بین‌المللی که صنعت نمایشگاهی می‌تواند رقم بزند، امکان‌پذیر است. نمایشگاه‌ها دیگر صرفاً محلی برای عرضه کالا و خدمات نیستند، بلکه به یک پلتفرم سیاست‌گذاری و تبادل دانش و فناوری تبدیل شده‌اند.

بیک‌زاده تصریح کرد: برای رسیدن به اهدافمان، باید همفکری کنیم و از روش‌های سنتی برگزاری نمایشگاه فاصله بگیریم. با وجود پیشرفت‌های روزافزون تکنولوژی نمایشگاه‌ها همچنان محل مناسبی برای پیگیری مباحث مرتبط با توسعه صنعتی هستند. افرادی که در این حوزه تلاش می‌کنند، با چالش‌هایی نظیر نوسانات اقتصادی جهانی و رقابت ناسالم در صنعت نمایشگاهی مواجه‌اند.

وی اضافه کرد: باید بدانیم که چالش‌های اساسی بین‌المللی نظیر نوسانات اقتصادی و جنگ‌های تجاری تأثیرگذار هستند، همچنین تحریم‌ها و محدودیت‌های ناشی از تغییرات  بر حضور بنگاه‌های تولیدی در نمایشگاه‌ها تأثیر گذاشته است. 

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور یادآور شد: با وجود این محدودیت‌ها، پیش‌بینی می‌شود که صنعت نمایشگاهی روند توسعه خود را ادامه دهد. لازم است که در این حوزه به همفکری و همکاری بیشتری بپردازیم تا از ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری کنیم. صنعت نمایشگاهی در داخل نیاز به یک متولی و هماهنگ‌کننده بین‌بخشی دارد تا با ایجاد شوراهای توسعه این صنعت، بتوانیم گام‌های مؤثری برداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha