• پنجشنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۴ / ۲۰:۴۰
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 1404032214734
  • خبرنگار : 50673

مدیرکل فرهنگ و ارشاد تاکید کرد

تقویت نگاه انتقادی و معنابخشی محتوا در آموزش؛ دو اولویت رسانه‌ای هرمزگان

تقویت نگاه انتقادی و معنابخشی محتوا در آموزش؛ دو اولویت رسانه‌ای هرمزگان

ایسنا/هرمزگان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با تأکید بر اهمیت آموزش و دانش رسانه‌ای در عصر بمباران اطلاعات، اصلی‌ترین رسالت مربیان رسانه را تولید معنا از محتوا و تقویت نگاه انتقادی مخاطبان دانست.

فرخنده جلالی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، شامگاه چهارشنبه ۲۲ خرداد، در آیین اختتامیه نخستین جشنواره حضوری سواد رسانه‌ای «نسرا» که با حضور مربیان و فعالان رسانه‌ای استان برگزار شد، با اشاره به اهمیت آموزش رسانه‌ای در عصر بمباران اطلاعات، بر نقش مؤثر مربیان رسانه در آگاهی‌بخشی و توانمندسازی جامعه تأکید کرد.

وی با بیان اینکه امروزه بیش از هر زمان دیگر به ارتقای دانش و آموزش رسانه‌ای نیاز داریم، اظهار کرد: من واژه دانش رسانه‌ای را بر سواد رسانه‌ای ترجیح می‌دهم، چرا که ارتباط عمیق‌تری با واقعیت‌های امروز جامعه دارد.

جلالی با قدردانی از تلاش‌های برگزارکنندگان این جشنواره افزود: مهارت تولید محتوا باید همزمان با آگاهی‌بخشی باشد تا مخاطبان بتوانند میان محتوای درست و نادرست تمایز قائل شوند و با دیدی انتقادی پیام‌های رسانه‌ای را تحلیل کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با بیان اینکه اگر مخاطب نسبت به هر محتوا یک پرسش داشته باشد، به مرحله نگاه نقادانه رسیده است، تصریح کرد: این گام مهمی برای محافظت از نسل جوان در برابر سردرگمی‌های عصر اطلاعات است.

وی بهره‌گیری از ابزارهای نوین از جمله هوش مصنوعی را در کنار مهارت‌های سنتی رسانه‌ای ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در کنار همه تکنیک‌ها و آموزش‌ها، اصلی‌ترین رسالت مربیان، تولید معنا از محتواست.

جلالی با تأکید بر روایت‌سازی معنادار از اخبار افزود: صرف انتقال یک خبر کافی نیست؛ باید از دل محتوا، معنایی استخراج و روایت شود که با نیازها و دغدغه‌های جامعه محلی هم‌خوان باشد.  

وی با اشاره به مثال پروژه آبرسانی در بلبل‌آباد، بیان کرد: گزارش چنین اتفاقی برای یک متخصص شاید خبری عادی باشد، اما برای مردم همان منطقه، معنا و امید تازه‌ای می‌آفریند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در پایان تأکید کرد: خلق معنا در روایت‌های رسانه‌ای ما، علاوه بر آفرینش امید، زمینه تقویت سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را نیز فراهم می‌کند.

سجاد شجاعی‌مهر، دبیر جشنواره، در ادامه این مراسم، با اشاره به تربیت ۶۸ مدرس سواد رسانه‌ای در استان، هدف اصلی این جشنواره را تقویت جریان تولید محتوای سالم و تربیت نیروی متخصص عنوان کرد.

شجاعی‌مهر با بیان اینکه این رویداد با حضور پررنگ شرکت‌کنندگان و برگزار شدن بخش‌های آموزشی، تولید محتوا و مهارت‌های سخنوری همراه بود، اظهار کرد: آثار برگزیدگان جشنواره به مرحله ملی راه خواهد یافت.

وی ضمن قدردانی از همراهی مسئولان و شرکت‌کنندگان، ابراز امیدواری کرد این حرکت، مقدمه‌ای برای برگزاری جشنواره‌ای گسترده‌تر و اثربخش‌تر در سال‌های آینده باشد.

غلامی، مدرس سواد رسانه‌ای کشور، در آیین اختتامیه جشنواره «نسرا» با اشاره به تثبیت جایگاه سواد رسانه‌ای در کشور اظهار کرد: این حوزه امروز به یکی از نیازهای اساسی جامعه تبدیل شده است.

وی با تقدیر از اقدامات بسیج و سازمان فضای مجازی در آموزش نیروی متخصص بیان کرد: تلاش‌های هدفمند آموزشی به‌ویژه در هرمزگان، نقش مهمی در پرورش مدرسین توانمند ایفا کرده است.

غلامی با تأکید بر اهمیت مقابله با جنگ شناختی رسانه‌ای، استمرار حمایت از استعدادهای جوان و انتقال تجارب جشنواره «نسرا» به سایر استان‌ها را کلید توانمندسازی رسانه‌ای کشور دانست.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha