عبدالحسین طالعی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه بهره بردن از روز بزرگی مانند عید غدیر، نیازمند کسب آمادگی قبلی است، اظهارکرد: برای ورود به این روز عزیز، باید مثل یک کشاورز که از قبل کاشت بذر را انجام میدهد، تمام سال، کاشت انجام دهیم. به عبارتی فصل کاشت برای غدیر تمام سال است و روز غدیر روز برداشت و رساندن پیام غدیر به گوش جهانیان است.
او افزود: پس حقایق و معارف مربوط به غدیر باید دستمایه مرور تمام سال باشد و یادآوری آن نیز منحصر به غدیر نشود؛ حقایق بیان شده در زیارت غدیریه امام هادی(ع) مثل یک کتاب فشرده است که باید از قبل با آن آشنا شد. خطبه غدیریه حضرت رسول(ص) هم که تالی تلو قرآن بوده و هم در حکم وصیتنامه شفاهی رسول الله(ص) است، از همین قسم است که باید در طول سال کار شود.
نویسنده کتاب «سفیر غدیر» تصریح کرد: ما در دعاهایی که برای امام عصر(عج) داریم، میخوانیم: «واحفظ رسولک و آل رسولک؛ خدایا با محفوظ نگاه داشتن امام عصر، رسول خودت و اهل بیت رسولت را محفوظ نگهدار.» پس وقتی از اهل بیت میگوییم در واقع از رسول خدا(ص) میگوییم و وقتی از رسولالله میگوییم در واقع از توحید میگوییم، چون پیامبر(ص) و اهل بیت ایشان ارکان توحید خدا هستند. فضائل اهل بیت(ع) در واقع زیر مجموعه فضایل رسول خدا(ص) است.
وی تصریح کرد: در زیارت غدیریه که در باب امیرالمؤمنین علی(ع) و عرض ادب به محضر این امام است، نظیر دیگر زیارات از انبیای گذشته شروع کرده، اما چون بالاترین انبیاء و بالاترین مخلوق خدا، رسول خاتم است، زیارت را با سلام به ایشان شروع کرد و بعد از آن، انبیاء و ملائکه و عباد صالح خدا. بنابراین اگر ما به امیرالمؤمنین علی(ع) سلام میدهیم، در واقع در ادامه خط انبیای گذشته است. اگر حضرت نبود راه تورات و انجیل و راه حضرت موسی(ع) و عیسی(ع) تحریف شده بود. به این دلیل که دین پیغمبر خاتم(ص) تحریف میشد و بهدنبال آن دین حضرت موسی و عیسی(ع).
طالعی گفت: پس، امیرالمومنین حق حیات نسبت به حضرت موسی و عیسی و انبیای گذشته دارد که دین آنها را پاس داشت و از این تحریفاتی که به اینها نسبت داده شد، منزه کرد. در دعاهای ائمه نیز به وضوح این مطلب را در مییابیم که خط سیر و حرکت و فرج اهل بیت، همان خط سیر و فرج انبیاء گذشته است.
وی افزود: کلمه «امیرالمؤمنین» که طبق روایات لقب خاص امام علی(ع) است، اطلاق دارد و هیچ محدودیتی نمیپذیرد. یعنی اولاً مؤمنین محدود به زمان و مکان خاصی نیستند تا الی الابد و ثانیاً هر جا مؤمنی هست، حضرت علی(ع) بر او امیر است و امیر بودن او هم محدود به حدی نیست؛ در دنیا و آخرت، بر همه شئون دین و دنیا، ظاهر و باطن ما امیر است.
نویسنده کتاب «نجوا زیر آسمان غدیر» ادامه داد: کلمه امیرالمؤمنین را باید یک معدن بدانیم و به لایههای عمیقش راه یابیم و مرتب مواد جدیدی استخراج کنیم، نه اینکه به یک لایه نازکی از روی آن، بسنده کنیم و بی بهره بمانیم.
او با بیان اینکه امیرالمؤمنین علی(ع) حق حیات نسبت به سایر ادیان دارد و سلام بر امیرالمؤمنین(ع) ادامه خط انبیای گذشته است، گفت: اگر حضرت علی(ع) نبودند دین پیغمبر خاتم(ص) و بهدنبال آن دین حضرت موسی(ع) و عیسی(ع) تحریف میشد. بنابراین امیرالمؤمنین علی(ع) حق حیات نسبت به انبیای گذشته دارد که دین آنها را پاس داشت و از تحریفات منزه کرد.
انتهای پیام
نظرات