• دوشنبه / ۹ تیر ۱۴۰۴ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1404040905461
  • خبرنگار : 50184

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کرمانشاه:

ظرفیت پاسخگویی به همه نیازهای آموزش مهارتی را داریم

ظرفیت پاسخگویی به همه نیازهای آموزش مهارتی را داریم

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه گفت: این توان و ظرفیت را داریم که به همه درخواست‌ها برای دریافت آموزش‌های مهارتی پاسخ مثبت بدهیم.

احسان ایمانی هرسینی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به فعالیت ۱۹ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی در سطح استان، اظهار کرد: در سطح هر ۱۴ شهرستان استان مراکز دولتی فنی و حرفه‌ای فعال هستند و بصورت رایگان به ارائه آموزش‌های مهارتی می‌پردازند. 

وی با بیان اینکه در مراکز دولتی فنی و حرفه‌ای سطح استان ۱۵۰ کارگاه ثابت داریم، گفت: سالانه حدود ۵۰۰ حرفه در مراکز دولتی آموزش داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۴۰۰ مجوز تاسیس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای نیز در استان صادر شده، گفت: از این تعداد حدود ۳۰۰ آموزشگاه فعال بوده و در حال ارائه آموزش به متقاضیان هستند. 

ایمانی هرسینی با بیان اینکه در آموزشگاه‌های آزاد سالانه حدود ۱۰۰ حرفه آموزش داده می‌شود، گفت: حرفه‌هایی که معمولا در مراکز بخش خصوصی آموزش داده می شود، بیشتر حرفه‌های خدماتی هستند، اما در بخش دولتی معمولا رشته‌هایی فعال شده‌اند که راه‌اندازی آنها نیازمند سرمایه‌گذاری و تجهیزات زیادی است. 

وی با بیان اینکه طی سالهای گذشته آموزشگاه‌های بخش خصوصی بیشتر به آموزش برخی حرفه‌ها مانند آرایش و پیرایش و یا خیاطی پرداخته‌اند، عنوان کرد: یکی از رویکردهایی که در دستور کار قرار داده‌ایم این است که کمک کنیم تا آموزشگاه‌های بخش خصوصی از این نوع نگاه و رویکرد سنتی فاصله بگیرند و به سمت آموزش حرفه‌های دیگر مانند تعمیر تجهیزات پزشکی که بازار کار آن هم وجود دارد، بروند. 

ایمانی هرسینی اظهار کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان موفق شدیم حدود ۱۴۰ میلیارد تومان تسهیلات برای پرداخت به آموزشگاه‌های بخش خصوصی بگیریم تا از نظر کیفی و کمی توسعه پیدا کنند. 

باید دانش‌آموزان را صاحب مهارت کنیم

وی در ادامه با تاکید بر لزوم گسترش حرفه‌آموزی در جامعه، اظهار کرد: مهارت آموزی در جامعه باید به یک فرهنگ تبدیل شود. اگر چه در سالهای اخیر توجه به مهارت آموزی در جامعه بیشتر شده، اما هنوز جای کار بسیاری وجود دارد.

ایمانی هرسینی با بیان اینکه باید افراد را از سنین پایین به سمت مهارت آموزی سوق دهیم، گفت: در این راستا طرحی با عنوان طرح «همنوا» با همکاری آموزش و پرورش تهیه شده که براساس آن دانش‌آموزان مقطع متوسطه، به موازات دروس مدرسه، در کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای حضور یافته و مهارتی یاد می‌گیرند. معتقدیم این طرح در جذب دانش‌آموزان به تحصیل در رشته‌های فنی و مهارتی تاثیرگذار بوده و آینده شغلی آنها را متفاوت خواهد کرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه یکی از چالش‌های کنونی نظام آموزشی کشور را تحصیل بخش زیادی از دانش‌آموزان در رشته تجربی دانست و گفت: کشور در آینده علاوه بر دکتر و پرستار، به نیروهای فنی و مهارتی نیز نیاز دارد و اگر دانش‌آموزان را با دوره‌های مهارتی آشنا کنیم، قطعا در گرایش آنها به تحصیل در این حوزه‌ها موثر خواهد بود.

وی با تاکید براینکه باید نوع نگاه دانش آموزان را به رشته‌های فنی و مهارتی تغییر داد، گفت: طی سالهای قبل طرحی را برای بخشی از دانش آموزان استان اجرایی کردیم. در این طرح حدود ۱۳ هزار دانش آموز در فصل تابستان در ۱۰ رشته حدود ۵۰ ساعت آموزش مهارتی دیدند. پس از پایان طرح از همه این دانش آموزان نظرسنجی صورت گرفت که طی آن مشخص شد نگاه دانش آموزان به شغل آینده خود پس از پایان این دوره متفاوت شده و بیشتر به سمت رشته‌های فنی و مهندسی گرایش پیدا کرده‌اند. 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد رویکرد دانش آموزان را به سمت رشته‌های مهارتی و فنی تغییر دهیم، باید آنها را وارد کارگاه‌های مهارتی کنیم و چاره‌ای جز این نخواهیم داشت. 

تدوین رشته‌ها براساس نیاز جامعه

ایمانی هرسینی در ادامه در پاسخ به این سوال که آموزش‌های مهارتی ارائه شده در استان تا چه اندازه براساس نیاز جامعه و بازار کار است، اظهارکرد: آموزش ها در آموزشگاه‌های آزاد ما کاملا نیازمحور است، چون فرد برای آن هزینه می‌کند. 

وی افزود: در بخش دولتی نیز برای اینکه نیازهای بازار را شناسایی کرده و آموزش‌های خود را به همان سمت سوق دهیم، هر ساله از دستگاه‌های مختلف مانند صمت، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و... نیازسنجی می‌کنیم تا مشخص شود بازار به چه رشته‌هایی نیاز دارد و ما نیز آموزش‌های خود را برآن اساس تعریف کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تصریح کرد: علاوه بر این، تفاهم نامه‌هایی را با برخی از نهادها مانند کمیته امداد منعقد می‌کنیم که براساس آن برای جامعه مخاطب آن دستگاه‌ها دوره‌های آموزش مهارتی برگزار خواهیم کرد. برای نمونه در یکی دو سال اخیر که بحث راه اندازی پنل‌های خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد مطرح شده، طی تفاهم نامه‌ای آموزش‌های لازم در خصوص سرویس‌ و نگهداری پنل‌های خورشیدی را برای آنها برگزار می‌کنیم. 

ایمانی هرسینی افزود: در کنار اینها، بعضا طرح‌های پژوهشی تعریف می‌کنیم تا براساس نتایج آن مشخص شود سمت و سوی بازار در آینده به چه سمتی است و ما هم آموزش هایمان را با آن منطبق کنیم.

وی ادامه داد: در مجموع می‌توان گفت که در مجموعه فنی و حرفه‌ای رویکرد پویایی داریم و برخی از رشته‌های ما که در گذشته آموزش داده می‌شد و اکنون دیگر توجیه ندارند حذف و رشته‌های جدید که مورد نیاز بازار است را ایجاد می کنیم. در تعریف رشته‌ها هم هیچ محدودیتی نداریم وچنانچه رشته‌ای نیاز جامعه باشد را راه اندازی خواهیم کرد.

ظرفیت پاسخگویی به همه نیازهای آموزش مهارتی را داریم

استقبال از آموزش‌های مهارتی کم است

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آموزش‌های مهارتی که در استان ارائه می‌شود تا چه میزان منجر به ایجاد شغل می‌شود، اظهار کرد: باید به این موضوع توجه داشت که بیکاری یک موضوع چند فاکتوری است. معتقدم مباحث اقتصادی و فرهنگی تاثیرشان در بیکاری از مهارت پررنگ‌تر است، اما در مجموع استقبال از آموزش‌های مهارتی در استان پایین است که در این خصوص نیز مسائل اقتصادی و فرهنگی تاثیرگذار است.

ایمانی هرسینی ادامه داد: تفاهم نامه‌ای با حوزه نفت، گاز و پتروشیمی داریم و مقرر شده در ۹ مهارت نیروی کار برای این حوزه تربیت کنیم. چندی پیش پتروشیمی کرمانشاه اعلام کرد که برای طرح توسعه خود به نیروی کار جوشکار و آرماتور بند نیاز دارد و ما هم پنج برابر آنچه که اعلام نیاز کرده بودند به آنها نیروی آموزش دیده معرفی کردیم، اما در نهایت تعداد کمتری از افراد مورد نیاز این واحد صنعتی جذب شدند، آن هم نه بخاطر نداشتن مهارت، بلکه به دلیل عدم علاقه نیروهای معرفی شده به انجام کار فنی بخاطر سختی این کارها. این موارد نشان می‌دهد فرهنگ کار در کرمانشاه ضعیف است و نیروهای کار ما بیشتر به دنبال کارهای راحت‌تر مانند نگهبانی و سرایداری هستند. 

وی افزود: البته در استان متاسفانه خروج نخبه مهارتی هم زیاد داریم، مثلا ما جوشکار ماهر تربیت می‌کنیم اما به استان‌های دیگر می‌روند و در آنجا مشغول کار می‌شوند.

وی همچنین با بیان اینکه در سالهای اخیر مخاطبین ما تغییر کرده‌اند، گفت: در گذشته عمده مخاطبین ما زیر دیپلم بودند، اما اکنون عمدتا تحصیلات دانشگاهی دارند. در حال حاضر بخش زیادی از مخاطبین ما افرادی هستند که در دانشگاه و آن هم در رشته‌های فنی تحصیل کرده و حالا به مراکز فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند تا مهارت خود را تکمیل کنند و این عدم انتقال مهارت در دانشگاه‌ها را نشان می‌دهد.

وی به کیفیت بالای آموزش‌های مهارتی ارائه شده در مراکز فنی و حرفه‌ای هم اشاره کرد و گفت:  علاوه بر این ما ساختار جامعی داریم و براساس آن حوزه سنجش ما از آموزش کاملا مجزاست و تعیین صلاحیت‌های ما کاملا فنی است. گواهینامه‌های فنی و حرفه‌ای نیز جزو معدود گواهینامه‌هایی است که قابلیت ترجمه دارند.

ظرفیت پاسخگویی به همه درخواست‌ها را داریم

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه این توان و ظرفیت را داریم که به همه درخواست‌ها برای دریافت آموزش‌های مهارتی پاسخ مثبت بدهیم، گفت: سال گذشته به حدود 20 هزار در مراکز دولتی و خصوصی آموزش مهارتی ارائه شد، اما اگر تقاضا بیش از این هم باشد این ظرفیت را داریم که به آنها پاسخ دهیم.

ایمانی هرسینی افزود: در تعریف دوره‌های جدید مورد نیاز مخاطبین نیز محدودیتی نداریم و می‌توانیم این دوره‌ها را تعریف کنیم.

وی در ادامه به فرارسیدن فصل تابستان و ظرفیت‌های در نظر گرفته شده برای آموزش‌های مهارتی در سطح استان اشاره کرد و گفت: امیدواریم خانواده‌ها آموزش‌های مهارتی را در اولویت قرار دهند و در فصل اوقات فراغت آنها را ترغیب به یادگیری یک مهارت کنند. 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان با تاکید براینکه تمام مراکز فنی و حرفه ای آماده پذیرش مهارت آموزان در فصل تابستان هستند، اعلام کرد: به این منظور دوره‌های کوتاه مدت را تدارک دیده‌ایم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha